وزیر دفاع آمریکا در جریان حضور در جلسه کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا اوضاع در قطر را بسیار پیچیده و بغرنج دانست و گفت گزینه‌های مربوط به افغانستان خیلی زود به رئیس جمهوری داده می‌شود.

به گزارش یوپنا وزیر دفاع آمریکا در جریان حضور در جلسه کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا اوضاع در قطر را بسیار پیچیده و بغرنج دانست و گفت گزینه‌های مربوط به افغانستان خیلی زود به رئیس جمهوری داده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ژنرال جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا در جریان این جلسه گفت: به جای آنکه بخواهیم افغانستان را ایزوله کرده و به حاشیه برانیم، خیلی زود گزینه‌های مناسب در این باره را به دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا ارائه می‌دهیم.

اوضاع در افغانستان در ماه‌های اخیر بسیار وخیم شده است؛ در جریان انفجار انتحاری در کابل که ماه گذشته میلادی رخ داد، بیش از ۱۵۰ تن کشته شدند.

در برخی موارد، نیروهای امنیتی افغان نیز مجبور شده‌اند تا پاسگاه‌های محلی و روستایی را ترک کنند و این درحالی است که دولت کابل مدعی شده کنترل ۵۷ درصد از کشور را به دست دارد.

ماتیس در ادامه صحبت‌هایش برای کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا گفت: ما به دنبال یک رویکرد منطقه‌ای برای حل وضعیت موجود در افغانستان هستیم و به زودی این رویکرد را به ترامپ ارائه می‌کنیم. درخواست مطرح شده از سوی ژنرال جان نیکلسون، رئیس نیروهای آمریکایی و بین‌المللی در افغانستان برای اعزام نیروهای بیشتر به این کشور بیشتر به منظور آموزش و کمک به نیروهای محلی افغانستان است.

وزیر دفاع آمریکا ادامه داد: این یک تغییر بنیادی برای پشتیبانی هوایی از نیروهای افغان در منطقه است.

جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز در همین جلسه گفت که برای کمک به تقویت اوضاع امنیتی در افغانستان برخی گزینه‌ها را به ماتیس و ترامپ داده است.

در خصوص قطر نیز ژنرال ماتیس گفت که محاصره قطر از سوی شرکای منطقه‌ای‌اش همچون عربستان یک اوضاع بسیار پیچیده است و باید یک نقطه مشترک برای حل این مساله پیدا شود.

وی به کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا گفت که امیر قطر با وضعیت بسیار سختی روبرو است.

ماتیس همچنین به این مساله اشاره کرد که بابت عملکرد ضعیف نیروهای آمریکایی در انجام عملیات شوکه شده است.

وزیر دفاع آمریکا مقصر اصلی این ضعف را بر گردن کنگره انداخت که با ناتوانایی‌اش در تصویب بودجه دفاعی در موقع مقرر باعث محدودیت در هزینه های دفاعی شده است.

وی همچنین گفت: هیچ نشانه‌ای از این مساله وجود ندارد که روسیه بخواهد روابط مثبتی با آمریکا داشته باشد.

ماتیس ادامه داد: روسیه تصمیم گرفته تا یک رقیب استراتژیک باشد. در حال حاضر من شواهدی دال بر اینکه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به دنبال روابط مثبت با ما باشد نمی‌بینم. البته این به این معنی نیست که ما نمی‌توانیم به دنبال اشتراکات باشیم اما در حال حاضر او یک رقیب استراتژیک برای آمریکاست و ما باید با آن روبرو شویم./ایسنا