سناتور برنی سندرز نسبت به تصمیم اخیر مجلس سنای آمریکا مبنی بر اعمال تحریم های جدید علیه ایران انتقاد کرد و اظهار داشت: این اقدامات می تواند توافق هسته ای ۲۰۱۵ را به مخاطره بیندازد.

سناتور برنی سندرز نسبت به تصمیم اخیر مجلس سنای آمریکا مبنی بر اعمال تحریم های جدید علیه ایران انتقاد کرد و اظهار داشت: این اقدامات می تواند توافق هسته ای ۲۰۱۵ را به مخاطره بیندازد.
به گزارش یوپنا به نقل از پایگاه خبری هیل، سندرز به همراه راند پاول، به عنوان تنها مخالفان اعمال تحریم های اخیر مجلس سنای آمریکا بر ضد ایران و روسیه بودند. وی در اظهاراتی پس از رأی گیری اعلام کرد: من کاملاً با اعمال تحریم بر ضد کرملین، به خاطر تلاش برای مداخله در انتخابات ۲۰۱۶ موافقم، اما تحریم های ایران می تواند عواقب خطرناکی داشته باشد.
این سناتور دموکرات اظهار داشت: در زمانی که تنش ها میان ایران و عربستان سعودی به همراه متحدینش شدت یافته است، این اقدامات ریسکی است که ارزش خطر کردن را ندارد.
وی در ادامه اذعان داشت: من معتقدم ایالات متحده می بایست در حل مسائل خاورمیانه منصفانه عمل کند و نه تنها اقدامات ایران، بلکه چند دهه حمایت عربستان سعودی از بنیاد گرایی افراطی را نیز مدنظر قرار دهد.
این طرح در روز پنجشنبه با ۹۸ رأی موافق در مقابل ۲ رأی مخالف در مجلس سنای آمریکا به تصویب رسید و بهانه اعمال این تحریم ها بر ضد تهران: توسعه برنامه موشکی بالستیک، نقض حقوق بشر، انتقال سلاح و حمایت از گروه های تروریستی عنوان شده است. این طرح همچنین این قدرت را به کنگره می دهد تا نسبت به تلاش های کاخ سفید در خصوص کاهش تحریم ها بر ضد روسیه مانع تراشی کند.
دور جدید تحریم های روسیه به دنبال تحقیق و بررسی چهار کمیته‌ کنگره ایالات متحده آمریکا مبنی بر نقش این کشور در انتخابات ۲۰۱۶ و همکاری احتمالی تیم انتخاباتی ترامپ با مسکو صورت پذیرفته است.
این در حالی است که دولت ترامپ از نمایندگان خواسته بود تا تحریم ها را بر علیه روسیه تشدید نکنند چون این دست از اقدامات تلاش های دولت در راستای همکاری و بهبود روابط با کرملین را به مخاطره خواهد انداخت.

منبع اصلی

مترجم: میثم خاکپور