آقای لاریجانی که از صحنه اصولگرایی خارج نشده است. آنچه را که یک زمان جریان اصلاح طلبی در مورد آقای ناطق می گفت، درست بود یا نبود؟ آقای ناطق واقعا تغییر کرده؟

به گزارش یوپنا انتخاب نوشت: یک فعال سیاسی اصولگرا گفت: آقای لاریجانی که از صحنه اصولگرایی خارج نشده است. آنچه را که یک زمان جریان اصلاح طلبی در مورد آقای ناطق می گفت، درست بود یا نبود؟ آقای ناطق واقعا تغییر کرده؟

بخشی از گفتگو با عباس سلیمی نمین را در ادامه می خوانید؛

نشستن آقای یزدی در کنار آقای رئیسی تخلف نیست؟ منصف باشید، آیا غلط نیست؟ در اندک زمان باقی مانده به انتخابات همایش حامیان آقای رئیسی بود که آقای یزدی وارد شد و کنار ایشان نشست و به نفع ایشان هم در همان نشست انتخاباتی ورود کرد درحالی که عضو شورای نگهبان است.

بله،‌ باید قطعا باید از این کارها پرهیز کند. آقای یزدی نباید این کار را بکند اما با این کار یک…

ایشان رئیس جامعه مدرسین است و سطح را پایین نیاورید لطفا

اجازه دهید!‌ من می گویم مقایسه هایتان یک مقدار عجیب است. آیا واقعا آقای یزدی امکانات مالی و تشکیلات دارد؟

چرا این عقیده را داشتید؟ خیلی ها مثل شما فکر می کنند. به نظرتان رای آقای رئیسی به سمت آقای قالیباف می‌آمد؟ مثلا پایداری ها به شوخی بین خودشان می گویند که به معاویه رای می دهیم اما به قالیباف رای نمی دهیم!

نه،‌ شاید هم جدی بگویند. پایداری ها عمدتا در شکل گرفتن ذهنیتشان نسبت به آقای قالیباف متاثر از آقای احمدی نژاد هستند. آقای احمدی نژاد سیاستی داشت که در دولت دوم خودش که همه شخصیتهای اصولگرا را کاملا منکوب کرده و از صحنه خارج کند. این شامل حال لاریجانی، حدادعادل و قالیباف هم می شد و برخوردهای مشابه با این افراد داشت. متاسفانه ذهن بچه های پایداری کاملا متاثر از جهت گیری های آقای احمدی نژاد علیه آقای قالیباف است. چیزی که ظلم آقای روحانی در حق آقای قالیباف هم همین بود. درحالی که آقای قالیباف بیشترین هزینه را در مواجهه با آقای احمدی نژاد داده بود اما آقای روحانی مرتبا می گفت که شما همان احمدی نژاد هستید درحالی که این عادلانه و منصفانه نبود و می دانست که آقای قالیباف چقدر با آقای احمدی نژاد اصطکاک داشتند.

پس چرا این حرف را می زنید که بهتر بود رئیسی کنار می رفت؟

من معتقد بودم اگر این کار توسط آقای رئیسی صورت می گرفت،‌ جریان جبهه پایداری در انزوا قرار می گرفت. یعنی نمی توانست نظر خودش را بر همه جریان اصولگرایی تحمیل کند و خودش منزوی می شد.

آیا بحث اینکه آقای رئیسی کناره گیری کند هم شده بود؟

بله، منتها اطرافیان می گفتند که این اصلا جزو محالات است.

اگر جفتشان می ماندند به مرحله دوم نمی رفت؟ آیا در مرحله دوم باز امیدوار بودید که آقای روحانی شکست بخورد؟

اینجا بستگی به مسائل دارد. اگر آقای قالیباف با آقای روحانی به دور دوم می رفت، آقای روحانی ‌آن حجم سیاه نمایی و وحشت را نمی توانست در مورد آقای قالیباف جا بیندازد. چون آقای قالیباف در تهران فرهنگسرا ساخته و کارهای فرهنگی متعددی داشته. مثلا ارتباطش با سینماگران و هنر روابط خوبی بوده و آقای روحانی نمی توانست این تهمتهایی که به اصولگرایان زد را به آقای قالیباف بزند. چون جامعه یک ذهنیتی از عملکرد آقای قالیباف داشت. مثلا در فرهنگسراها تفکیک جنسیتی وجود ندارد.

چرا اصولگرایان اینگونه پشت آقای قالیباف را خالی کردند؟

عجیب است که این سوال را می پرسید . شما قالیباف را لجن مال کردید ؛ واقعا جالب است. قالیباف را به عنوان نادر قوی ترین مدیران کشور لجن مال کردید.

من کردم؟

همان جریانی که سنگ آن را به سینه می زنید. همین جریان اصلاح طلب. واقعا نسبت به قالیباف ظلم فاحش کردند.

منصف باشید ؛ آیا قالیباف آقای روحانی را لجن مال نکرد؟

الان مجله صدا را ببینید که نزدیک به ۶، ۷ ماه مطالبش راجع به قالیباف است.

چرا دوباره عقلای جریان راست تصمیم نمی گیرند که دوباره ناطق و لاریجانی را جذب کنند؟

آقای لاریجانی که از صحنه اصولگرایی خارج نشده است. بگذارید ما یک بحث مستقلی راجع به آقای ناطق داشته باشیم. آنچه را که یک زمان جریان اصلاح طلبی در مورد آقای ناطق می گفت، درست بود یا نبود؟ آقای ناطق واقعا تغییر کرده؟ من خودم به عنوان کسی که در سال ۷۶ با نامزدی آقای ناطق به شدت مخالف بودم که دلایل هم داشتم برخلاف آنچه می گویند کیهان دستور داده بود که از آقای ناطق حمایت کنند اما من در کیهان هوایی به شدت مرتب علیه آقای ناطق مطلب و طنز می نوشتم. طنزی نوشتیم به عنوان ناطق نوری. گفتیم اینکه آقای ناطق نوری زیاد در صداوسیما ظاهر می شود را به یاد دارید؟

الان کسانی آمده و برای جریان اصولگرایی ادعای لیدری می کنند که سابقه چندانی ندارند. با این حال قطعا افرادی چون جناب ناطق از السابقون هستند و حق زیادی بر گردن جریان اصولگرا دارند.

شما گفتید که چرا آقای لاریجانی را جذب نمی کنید؟ من برخوردهای با آقای لاریجانی را اصلا درست نمی دانستم و الان هم درست نمی دانم. آقای لاریجانی درست است که سیاست پیشه است و کسی است که سیاست ورزی در او قوی تر از وجوه دیگرش است اما به نظرم یک شخصیت توانمند است و هرگز نباید او را از اردوگاه اصولگرایی راند. منتها آقای ناطق را امروز هم اصلاح طلبان بازی نمی دهند. فقط از اسمش استفاده می کنند ولی واقعا به او جایگاهی می دهند؟

خودش نمی خواهد که اصلاح طلب تعریف شود به خاطر اینکه خودش را قطعا اصولگراتر و اصیل تر از افراد تازه واردی می داند که امروز خودشان را اصولگرا می دانند.

اینکه آقای ناطق اصولگرای واقعی بوده باشد به تشخیص خودش است و هرکسی امکان دارد در مورد خودش تصوراتی داشته باشد که با واقعیت فاصله زیادی داشته باشد.

ماجرای تتلو را چطور ارزیابی می کنید که با آقای رئیسی دیدار کرد؟ ظاهرا برخی از علما و اهل حوزه دلگیر شده بودند. شنیده شد که خیلی از حزب اللهی ها از این دیدار ناراحت شده بودند.

البته اصلاح طلبان هم بیشترین استفاده را کردند. در هر ستاد آقای روحانی دو تا تتلو بود. شب چهارشنبه از سخنرانی کرج درحال بازگشت بودیم که خیابان را بسته بودند. ماشین را پارک کردم و دیدم که تتلو فراوان است. همین ها که دم از اخلاق می زدند… در مورد آقای رئیسی درست است و دو تا مطلب وجود دارد. آقای رئیسی قبلا نسبت به بحث کنسرت موضع نگرفته بود. قطعا نظرش با آقای علم الهدی متفاوت بود اما موضع نگرفته بود. چون موضع نگرفته بود،‌ الان دفاع از کسی که از کنسرت های زیرزمینی توبه کرده باشد و آمده باشد که کنسرت های آب شسته تر و موجه تری ارائه دهد به آقای رئیسی نمی خورد. تلقی یک کار تبلیغاتی آن هم تبلیغاتی که سنخیتی با شخصیت او ندارد.

یعنی انقدر احساس می کردند که رای شان پایین است که از تتلو کمک بگیرند؟

نه،‌ به نظرم می خواستند بگویند که خیلی هم آنچنان که فضا ساختند که اصلا با این مقولات بیگانه هستیم، نیست. به نظرم یک کار بسیار نپخته ای بود که صورت گرفت. من خودم مقاله نوشته بودم و با آقای علم الهدی مخالفت کرده بودم. من اگر می گفتم که کنسرت بگذارید،‌ جامعه از من می پرسید که شما در دوران غیرانتخابات هم با مقوله کنسرت ولو در مشهد موافقید؟ طبیعتا این را یک کار تبلیغاتی تلقی نمی کردم. در مورد آقای رئیسی این یک کار تبلیغاتی بود چون احساس کردم طبعا پس زد. یعنی یک نوع حرکتی که خیلی شایسته ایشان تلقی نشد،‌ طبیعی است که تردید ایجاد می کند. حالا تتلو گفته که من توبه کردم و مرا بپذیرید. انصافا نشان داد که اصولگرایان در ارتباط با فضای مجازی خیلی ضعیف اند. اینها آمدند به محض اینکه توپخانه ای در فضای مجازی علیه آقای رئیسی ایجاد کردند…