سخنگوی قوه قضاییه برنامه‌های هفته قوه قضاییه و آخرین وضعیت مهم‌ترین پرونده‌ها را تشریح کرد.

سخنگوی قوه قضاییه برنامه‌های هفته قوه قضاییه و آخرین وضعیت مهم‌ترین پرونده‌ها را تشریح کرد.

به گزارش «یوپنا»، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در نشست خود با اصحاب رسانه عنوان کرد: در روزهای پایانی ضیافت رمضان هستیم ان‌شاالله در این ایام نهایت بهره را برده باشیم. در آستانه روز قدس هستیم خدا توفیق دهد در این مراسم شرکت کنیم و وظیفه خود را انجام دهیم لازم می‌دانم از همه کسانی که امنیت را تامین می‌کنند تشکر کنم این امنیت فوق‌العاده در ایران است به طور ویژه از سپاه که در برخورد با تروریست‌ها اقدامات موثر داشته و با پرتاب موشک و تخریب مقر آنها دل مردم را شاد کردند تشکر می‌کنم.

او ادامه داد: در آستانه هفته قوه قضاییه هستیم این هفته را به خانواده قوه قضاییه و ملت شریف تبریک عرض می‌کنم  و از شما خبرنگاران بطور خاص تشکر می‌کنم. ما هر ساله برنامه‌های داریم که به اختصار می‌گویم امیدوارم شما صاحبان رسانه در بازتاب مسائل قوه قضاییه ما را کمک کنید.

اژه‌ای گفت: هفته قوه قضاییه از اول تیر تا روز شهادت ۷۲تن از یاران انقلاب و شهید بهشتی ادامه دارد یاد خاطره شهدا انقلاب و شهید بهشتی را گرامی می‌دارم. هفته قوه قضاییه فرصتی است که قوه مرور کند کارهای سال گذشته را و در حد امکان اطلاع‌رسانی کند، سخن مردم را بشنود آن را مرور کند و نقاط قوت و ضعف خود را مورد بررسی قرار دهد.

سخنگوی قوه قضاییه یادآور شد: امسال باید متذکر شوم هفته قوه قضاییه  مصادف با روز قدس و عید فطر است ناچار ما بعضی برنامه‌ها را خارج هفته برگزار می‌کنیم. در هین راستا هر روز به یک عنوانی نام‌گذاری می‌شود قوه قضاییه و امنیت همه جانبه، قوه قضاییه و همکاری با سایر قوا برای مبارزه با همه مظاهر فساد، قوه قضاییه و اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید اشتغال، قوه‌قضاییه و خدمت بهتر و آسان‌تر به مردم و تکریم ارباب رجوع، قوه‌قضاییه و تجدید میثاق با آرمان امام، قوه قضاییه و ولایت‌مداری و بصیرت انقلابی و قوه‌قضاییه و تجلیل از شهدا خدمت‌گزارن.

او خاطرنشان کرد: رهبری فرموند قوه قضاییه باید  با ۱۰۰% انقلابی باشد. در این هفته پنج شنبه دیدار با خانواده شهدا، شنبه سوم تیر حضور در حرم و تجدید میثاق با امام، روز نهم تیر حضور همه روسای کل دادگستریگستری و سخنرانی بعضی مسئولان در نماز جمعه را در دستور کار داریم همچنین  روز ۱۱ تیر همایش سراسری با حضور مسئولان کشوری و لشگری خواهیم داشت روز ۱۲تیر به دیدار با رهبری و شنیدن دستورات ایشان و ارائه گزارش سال قبل و ۱۴تیر مصاحبه آیت‌الله آملی لاریجانی با رسانه ملی بعد از خبر ۲۱ در برنامه‌های این هفته قرار دارد.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: امروز در بسیاری از کلانشهرها رفت و آمد مردم هزینه بر است و وقت زیادی را به خود اختصاص می‌دهد برای همین تلاش کردیم ارایه خدمت به مردم تسهیل شود تا مردم هزینه‌ها و وقت کمتری صرف کنند. از جمله کارهایی که در شهریور سال گذشته شروع شد ابلاغ الکترونیک بود. چندین میلیون ابلاغ در ماه‌های آخر سال ۹۵ انجام شد. ثبت الکترونیکی در سازمان ثبت اسناد و املاک توسعه یافت، به گونه‌ای که بیش از ۹۲٪ از کل خدمات ثبتی که در سال ۹۵ به مردم ارایه شده، به صورت الکترونیکی بوده است و برخی از استعلامات که بسیار طول می‌کشید الان  به طور میانگین ظرف ۴۸ ساعت انجام شده است. به طور مشخص ۱۲ میلیون و ۹۵۸ هزار و ۱۱۵ مورد ثبت سند الکترونیک داشتیم. حذف دفاتر املاک ثبتی در سازمان ثبت نیز از دیگر اقدامات بود که باعث کمتر شدن مشکلات شد..

حجت السلام اژه‌ای خاطر نشان کرد: سال گذشته نظارت دیوان عالی هم به صورت الکترونیکی و میدانی تقویت شد. نظارت حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه و نظارت دادسرای انتظامی قضات نیز تقویت. از جمله اقدامات در راستای تقویت نظارت این بود که در سال ۹۵ بیش از ۵۰ قاضی و کارمند و وکیل و کارشناس متخلف را بازداشت کردیم و بیش از ۱۸۵ نفر از دلالان و کارچاق کن‌ها و کسانی که تحت جعل عنوان و یا منتسب کردن به برخی از افراد از مردم کلاهبرداری می کردند را دستگیر کردیم که اینها چهره قوه قضاییه را خراب می‌کردند.

معاون اول قوه قضاییه گفت: با اینکه در سال گذشته ورودی پرونده زیاد بود، اما توانستیم از موجودی پرونده کم کردیم. البته موجودی دیوان عالی کشور به علت ازایش صلاحیت این مرجع افزایش یافت. ورودی پرونده‌ها در سازمان قضایی نیروهای مسلح کاهش یافت، در سال ۹۵ حدود ۷ ٪ این سازمان نسبت به سال قبل آن با کاهش پرونده مواجه شد. همچنین دیوان عدالت اداری از آن‌جا که صلاحیتش افزایش یافت است در سال‌های ۹۳ و ۹۴ افزایش چشمگیر پرونده داشتیم – با تلاش قضات در دیوان عدالت اداری در سال ۹۵ نسبت به ۹۴، ۴/۲ درصد کاهش پرونده داشتیم. در دیوان عدالت اداری ۲۵۹ مصوبه دستگاه‌های اجرایی ابطال شد این نشان می دهد که حجم شکایات در این مورد چقدر بود که این میزان ابطال شد. در سازمان بازرسی نیز در سال ۹۵، ۷۰۱۶ مورد بازرسی موردی و فوق‌العاده داشتیم.

او تاکید کرد: در رابطه با معوقات بانکی در سال‌های قبل اقدامات خوبی انجام شد. نمی‌خواهم بگویم که کم شده یا زیاد اما متاسفانه کم نشده است، اما قوه در رابطه با معوقات بانکی قدم بسیار بزرگی برداشت. در سال ۹۵،  ۴۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال توسط اجراییات سازمان ثبت معوقات بانکی وصول شد که این میزان در دادگا‌ها بسیار بیشتر است.

محسنی‌اژه‌ای بیان داشت: یکی از مسایلی که در سال ۹۵ مورد اهتمام بود ارایه خدمت بهتر و علمی‌تر به مردم بود که در این رابطه یکی از مسایل مورد توجه آموزش بود. در سال ۹۵، ۸۴ هزار و ۸۰۸ ساعت به ضابطین آموزش داده شد که در سال ۹۶هم ادامه دارد. در سال ۹۵ دو میلیون و ۹۰۵ هزار و ۴۳۸ ساعت هم به کارمندان آموزش داده شد. دو میلیون و ۴۳۰ هزار و ۴۳۳ مورد آموزش هم به اعضای شوراهای حل اختلاف در سراسر کشور داده شد..

معاون اول قوه قضاییه افزود: یکی دیگر از اقدامات ما تخصصی کردن رسیدگی‌ها به پرونده های حقوقی و کیفری بود که همیشه خواست مردم بوده است. تلاش شد که شعبات تا آنجا که مقدور بود و امکانات ما اجازه می‌دهد در راستای  رسیدگی به قاچاق کالا و ارز و مواد مخدر و مسایل مربوط به محیط زیست و کشتیرانی و امور دریا به صورت تخصصی رسیدگی کنند. دادستانی کل در سال ۹۵ بر دادسراها نظارت خود را انجام داد و افزایش داد.

قاضی کهریزک ۱۵سال حبس دارد

او در پاسخ به این پرسش که آیا حضور یکی از قضات کهریزک در زندان را تایید می‌کنید، گفت: ایشان دو پرونده دارد که هنوز یکی از پرونده‌ها به نتیجه نرسیده است. اما در پرونده دیگر که چند عنوان مجرمانه داشت، این فرد به اشد مجازات که ۱۵سال حبس است، محکوم شده و اجرا می‌شود.

تلاش‌های قوا در برخورد با مفاسد خوب بوده اما توفیق بالایی نبود

سخنگوی قوه‌قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه نمره‌ای به عملکرد دستگاه قضایی در برخورد با مفاسد می‌دهید، گفت: من آنچه مکرر عرض کردم این است که قوه قضاییه، دولت و مجلس در مقام برخورد با مفاسد هستند و تلاش می‌کنند. اینکه آیا فائق آمدیم باید بگویم نه نیامدیم. مفاسد در بخش‌های مختلف داریم. در جلسات ستاد مبارزه با مفاسد نسبت به سال گذشته بیشتر برگزار و تصمیمات خوبی گرفته می‌شود. در آنجا پرونده سنگین و ملی که نیاز به هماهنگی همه دستگاه‌ها است بررسی می‌شود. من نمی‌توانم نمره بالایی به خودمان و سایر دستگاه‌های دیگر بدهم. به تلاش‌های مجلس، دولت و قوه‌قضاییه نمره بالا می‌دهم اما به توفیق نمره بالایی نمی‌دهم اما در انتظار جمهوری اسلامی و مردم نبود.

سخنگوی قوه‌قضاییه ادامه داد: در سال آینده نسبت به برنامه شسم توسعه  وظایف خود را استخراج کردیم و در حال نوشتن برنامه عملیاتی برای آنها هستیم. برنامه چهارم توسعه قضایی توسط خود قوه ابلاغ شد. مساله پیشگیری مورد اهتمام بود و در برنامه چهارم هم مورد توجه است. باید بدانیم قوه‌قضاییه به تنهایی نمی‌تواند همه مساله پیشگیری را عهده‌دار شود.

کیفرخواست دانیال‌زاده هنوز صادر نشده

او درباره آخرین وضعیت پرونده دانیال‌زاده بدهکار بانکی گفت: در رابطه با این پرونده یک نفر متواری شده اما دانیال‌زاده هنوز بازداشت بوده و کیفر خواستی برای او صادر نشده است.

باید جلوی سوءاستفاده از آتش به اختیار را گرفت

محسنی‌اژه‌ای  در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی براینکه شورای هماهنگی حزب الله بیانیه داده و گفته طبق بند م وصیت نامه امام (ره) و گفته رهبری به صورت آتش به اختیار عمل کند. با توجه به اینکه یکی از وظایف قوه پیشگیری است آیا به این گروه‌ها هشدارهای لازم برا اینکه خودسرانه عمل نکنند را می‌دهد و چه توصیه ای دارید تا افراد به این بهانه خودسرانه عمل نکنند، گفت:  اگر کسی عادی به قضیه نگاه کند ابهامی نیست. مقام رهبری در جمع رهبری حرف می‌زنند و می‌گویند اگر چنانچه دستگاه فرهنگی کار نکرد، افراد در میدان آتش به اختیار باشند.

سخنگوی قوه‌قضاییه ادامه داد: آتش به اختیار واژه نظامی است اما باید دید کجا مصرف شده است. فرض کنید اگر وزارت ارشاد درست کار نکرد آیا سینماگران باید بگویند کار  نمی‌کنند؟ اگر کتاب نامناسب از خارج آمد و ترجمه شد که مضر است و دستگاه مسئول کاری نکرد آیا کسی نباید پاسخ اینها را بدهد؟ افراد قانوندان مثل رهبری، منظورشان رفتار خلاف قانون نیست و این مساله روشن است وباید جلو سوء استفاده را گرفت.

او درباره دختری که دوبار مورد تجاوز قرار گرفت و اینکه اثبات تجاوز سخت است اظهار کرد: راه اثبات بحث دشواری است. بعضی از امور اثباتش سخت است اما مسدود نیست. در سال‌های اخیر برای بعضی افراد این اتهام ثابت شد و حتی برخی علنا مجازات شدند. اعلام کردن برخی از موضوعات و پرونده‌ها مانند چنین موضوعی باعث اشاعه فحشا می‌شود. قانون مجازات سنگینی برای این قبیل مجرمان در نظر گرفته و آنان را اعدام می‌کند.

بابک زنجانی و دیگر متهمان پرونده نفتی در اختیار وزارت اطلاعات هستند

معاون اول قوه‌قضاییه درباره آخریت وضعیت پرونده بابک زنجانی گفت: چند ماه است که وزارت اطلاعات به هر چهار متهم بازداشتی یعنی بابک زنجانی و کسانی که حکمشان نقض شد و هم فردی که در خارج بازداشت شد دسترسی دارد. به برخی از آنها شبانه روز دسترسی دارد و برخی موردی. دو نفر کاملا در اختیار وزارت اطلاعات هستند.

افراد دستگیر شده مرتبط با داعش محاربند

محسنی‌اژه‌ای درباره حکم افرادی که به اتهام همکاری و ارتباط با داعش اظهار کرد: در قانون مصادیق محارب و مفسد فی الارض آمده که گروهی که مرکزیت دارد و دست به اسلحه دارند، تمام اعضا گروه که حتی اسلحه ندارند و کسی نکشند باز هم محارب هستند. مجازات محارب فقط اعدام نیست بلکه چهار مورد بوده و دست قاضی در انتخاب مجازات باز است.

معاون اول قوه‌قضاییه با بیان اینکه در قوانین قبلی مفسد فی الارض تفسیر نشده بود، گفت: قانون مجازات فعلی مفسد فی‌الارض را تعریف کرده و کمی توسعه داده است. افرادی که جز داعش هستند اعلام جنگ مسلحانه کرده و اقدامات تروریستی را ملاحظه کردند و محارب شناخته می‌شوند. اینکه چه شقی از مجازات اعدام، نفی بلد یا بغی را در نظر بگیرند با قاضی است. مفسد فی الارض منحصر به مسائل امنیتی نیست و ممکن است در مسائل اقتصادی باشد.  این موارد در دادگاه انقلاب رسیدگی می‌شوند.

مدیرعامل سابق بانک سرمایه در بازداشت است

او درباره صحت خبر بازداشت افرادی مرتبط با بانک سرمایه اظهار کرد: مدیر عامل سابق و چهار نفر دیگر بازداشت شدند.

احضار شش استاندار و تعدادی فرماندار و مدیر کل در پرونده تخلفات انتخاباتی

سخنگوی قوه‌قضاییه راجع به آخرین وضعیت پرونده رسیدگی به تخلفات انتخاباتی گفت: تخلفات مربوط به قوه‌قضاییه نیست بلکه دستگاه قضایی جرائم را رسیدگی می‌کند. تخلفات بیش از ۷۰۰مورد بود که همه آنها جرم دانسته نشد. بعضی از آنها شاکی خصوصی می‌خواهد و جنبه عمومی ندارد که اگر شکایت کنند، رسیدگی می‌شود. برخی موارد که عنوان مجرمانه دارد در حال رسیدگی است.

اژه‌ای تصریح کرد: تا الان شش استاندار و تعدادی فرماندار و مدیر کل احضار شدند. دادستان کل نسبت به این موضوع نظارت دارد و در پرونده‌هایی که در تهران رسیدگی می‌شود، هنوز کیفر خواستی صادر نشده است اما در برخی استان‌ها نسبت به بعضی کیفرخواست صادر شده است.

معاون اول قوه‌قضاییه درباره اقدامات دستگاه قضایی بعد از حادثه تروریستی چه بود، گفت:‌دستگاه‌های اطلاعاتی پیگیر هستند. این افراد با حکم دستگاه قضایی دستگیر می‌شوند و بعد ما رسیدگی می‌کنیم.

در پاسخ به این پرسش که دستگاه قضایی در برخورد با گلوگاه‌های فساد چقدر موفق بوده است، گفت: شناسایی گلوگاه وظیفه قوه‌قضاییه نیست اما تاکید داشتیم بستر و زمینه فساد را باید شناسایی کنند و جلوی آنرا بگیرند. معاونت پیشگیری مشغول است و سازمان بازرسی کل کشور هم تخلفاتی را که می‌بینند منشا را شناسایی می‌کنند تا زمینه فساد گرفته شود.

او ادامه داد: یکی از مسائلی که در مجتمع پولی و بانکی بررسی می شود، پرونده بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان است که کار کارشناسی دقیقی صورت می‌گیرد که چرا اینطور شد و چرا در این مدت بیش از ۱۲ مدیرعامل عوض شد و چه کسانی در هیات مدیره تغییر کردند. اینها وظیفه قوه‌قضاییه نیست. در هفته گذشته رئیس مجتمع پولی و بانکی از مدیر عامل فعلی بانک سرمایه، رییس بانک مرکزی، وزارت اطلاعات، ناجا و چند دستگاه دیگر دعوت کرد و نظر آنها را پرسید تا پرونده هماهنگ و توجه ارگان‌ها به مشکلات جلب شود. دستگاه قضایی سعی می‌کند در حد امکانات مسائل را کارشناسی و آسیب‌شناسی کند. ما آسیب‌ها را منتقل می‌کنیم و آسیب‌شناسی خود را در اختیار مجلس می‌گذاریم تا در قانون‌گذاری به آن توجه شود.

هنوز کسی در پرونده حقوق‌های نجومی محکوم نشده است

او درباره آخرین وضعیت پرونده حقوق‌های نجومی و اقدامات صورت گرفته و نتیجه آن گفت: در این رابطه از سه جهت اقدام صورت گرفت. دولت نسبت به آینده کارهایی کرد نه گذشته. دیوان محاسبات کار سنگین‌تری کرد. از ناحیه دولت و دیوان محاسبات کسی به عنوان مجرم به قوه‌قضاییه معرفی نشد اما خود قوه‌قضاییه گزارشات را دنبال می‌کند. در این زمینه ۵ نفر بازداشت شدند. یک نفر از بازداشت شدگان اتهامات دیگری داشت اما در زمینه حقوق‌های نجومی به طور متوسط در سال ۹۵، ۱۴۰میلیون تومان دریافتی داشته است. در این پرونده هنوز کسی محکوم نشده اما پولی که گرفته شده باید به بیت‌المال برگردد. باید دید این افراد این پول‌ها را تحت چه عنوانی گرفتند تا بگوییم آیا مجرم بوده‌اند یا خیر. پاداش باید از سود باید باشد و اگر سود نباشد، خلاف صورت گرفته است.

معاون اول قوه‌‌قضاییه در پاسخ به این سوال که آیا دستگاه قضایی تا به حال زیر فشارها چگونه به وظیفه خود عمل کرده است گفت: در اینکه فشار است تردید نکنید. صاحبان قدرت، ثروت و مکنت اگر مشکلی در دستگاه قضایی داشته باشند، فشار می‌آورند. حتی ممکن است جریان‌های مافیایی نیز به ما فشار بیاورند. قوه‌قضاییه تا امروز تسلیم این فشارها نشده اما باید گفت که این فشارها در سرعت رسیدگی تاثیر داشته و باعث کندی روند می‌شود. فشار می‌آورند که افراد دیرتر در زمان احضار حاضر شوند که همین امر باعث تاخیر در رسیدگی‌ها شده اما قوه‌قضاییه تاکنون تسلیم فشارها و فضا‌سازی‌ها نمی‌شود.

پاسخ برخی حرف‌ها که در انتخابات درباره قوه‌قضاییه زدند را عملی جواب می‌دهیم

اژه‌ای در پایان در پاسخ به این پرسش که در زمان انتخابات یک سری کاندیدا حرف‌هایی علیه دستگاه‌قضایی بر زبان آوردند و دادستان کل با انتقاد از این امر اعلام کرد که این سخنان خوراک برای غربی‌ها است و شما نیز اعلام کردید که در زمان مناسب پاسخ این حرف‌ها را خواهید داد، چه زمانی به این موارد پاسخ می‌دهید، گفت: بعضی از این حرف‌ها را پاسخ دادیم اما آنها از پاسخ ما عصبانی شدند و خوششان نیامد و ناراحت شدند. اشکال ندارد حرفی زدند و ما جواب‌شان را دادیم و برخی را نیز جواب عملی می‌دهیم.