زیر سوال بردن جمهوریت در این قضیه مساله مهمی است که نباید بسادگی از آن گذشت چرا که توهین به رئیس جمهور کشور که با رای ۲۴ میلیون نفر انتخاب شده است مساله کمی نیست و بنوعی وهن جمهوریت در پیکره نظام جمهوری اسلامی است.

گروه سیاسی – توهین به رئیس جمهور در روز قدس نگرانی ها و بازتاب های زیادی را در جامعه داشت است.

به گزارش خبرگزاری «یوپنا»، عده ای که مشخص نیست دقیقا از کدام رفتار روحانی کینه به دل داشتند، در روز قدس که باید صدای وحدت مسلمانان برای ملت مظلوم فلسطین بود، هنجارشکنی کردند و بذر تفرقه در میان مردم ایران پاشیدند.

رفتار این عده که به خودسر ها معروف هستند اما بقول برخی تحلیلگران خودسر نیستند و ساماندهی شده بودند، بطور کلی چند نتیجه در جامعه داشت:

اول اینکه هدف روز قدس وحدت مسلمانان در سراسر دنیا برای همراهی ملت مظلوم فلسطین است و هر نوع بهره برداری دیگر از آن نتیجه ای جز به حاشیه بردن این مهم نیست و اگر کار به جایی برسد که وحدت جامعه هم زیرسوال برود، دیگر جای هیچ تفسیر و توضیحی نیست.

نتیجه بعدی این اقدام خودسرانه شکاف در جامعه و رویارویی جناح های سیاسی است چرا حداقل ماجرا اینست که همانطور که انتخابات ۲۹ اردیبهشت هم نشان داد، روحانی طرفدارنش بیشتر از طرفداران سایر گروه ها و جناح هاست و اتفاقا پس از این اتفاق هشتگ #حامی_روحانی_ام به ترند اول شبکه اجتماعی توئیتر در سراسر دنیا تبدیل شد که نشان از حمایت محکم طرفداران وی از ایشان دارد. یقینا چنین اقداماتی حاصلی جز دو قطبی سازی جامعه ندارد که این موضوع بشدت از سوی رهبری نهی شده است.

هزینه تراشی برای نظام جمهوری اسلامی تنها نتیجه اقدامات خودسرانه است و همانگونه که در مسائل خودسرانه دیگر همچون حمله به سفارت عربستان چیزی جز بروز یک چهره زشت از کشور در مجامع بین المللی و تهدیدات مختلف و همچنین ضررهای ناشی از روابط سیاسی – اقتصادی کشور، چیزی عاید کشور نشد و تاریخ اثبات کرده که اقدامات خودسرانه هیچگاه سودی نداشته و جز هزینه تراشی نتیجه ای در پی نداشته است.

زیر سوال بردن جمهوریت در این قضیه مساله مهمی است که نباید بسادگی از آن گذشت چرا که توهین به رئیس جمهور کشور که با رای ۲۴ میلیون نفر انتخاب شده است مساله کمی نیست و بنوعی وهن جمهوریت در پیکره نظام جمهوری اسلامی است.

پنجمین و مهمترین پیامد توهین به رئیس جمهور را باید ظلم به رهبری دانست از آن جهت که وی صریحا توهین به مسئولان نظام را منع کرده اند و از طرف دیگر فرمان آتش به اختیار که از سوی رهبر انقلاب برای مسائل فرهنگی صادر شده است با چنین اقدامات خودسرانه و غیرقانونی مورد سوء تعبیر قرار می گیرد و عده ای که مدعی انقلابی گری هستند اما اعمالشان با انقلابی گری زمین تا آسمان تفاوت دارد با این اقداماتشان جز ظلم به رهبری و مهیا کردن فرصت تفسیرهای غلط از سوی بیگانگان دستاوردی نخواهند داشت.

توجیه به جای تقبیح؛ عذر بدتر از گناه

اما زشت تر از اقدام دیروز خودسرها، قطعا رفتار برخی مدعیان انقلابی گری است در رسانه ها بود.

در حالی که بسیاری از شخصیت های سیاسی و اهالی قلم از همه جناح های مختلف سیاسی، عطف به نظریات صریح رهبری پیرامون منع توهین به مسئولان را یادآور شدند و این حرکت را تقبیح کردند، اما برخی اصولگرایان درصدد توجیه این حرکت برآمدند.

برخی رسانه ها و شخصیت های اصولگرا اگرچه وانمود کرده اند در مذمت این حرکت قلم فرسایی می کنند اما در عمل این اقدام را توجیه کرده اند که قطعا از خود این عمل زشت تر است.

یادداشت های امروز اکثر رسانه ای اصولگرا بیانگر این موضوع است و موضع گیری برخی چهره های اصولگرایی نیز چنین است و برای نمونه الیاس نادران در حساب توئیتر خود نوشته است: شقران! قبیح ازهمه ناپسندست از تو بخاطر موقعیتت ناپسندتر، شعار تفرقه افکنانه ناپسند بود سخنان تفرقه افکن این روزهای منتخب مردم ناپسندتر!

اگر فرض را بر اشتباه کردن روحانی بگذاریم، توجیه کردن پاسخ اشتباه را با اقدام اشتباه به قیمت ضربه نظام با هیچ منطقی جور در نمی آید و چنین توجیهات همراه با تائیدی باعث استمرار بخشیدن به این حرکات، انشقاق، دوقطبی سازی و … می شود.