یاسین خرم پور

گروه سیاسی خبرگزاری یوپنا – انتخابات ریاست جمهوری دوره دوازدهم به اتمام رسید و بیش از ۴۰ روز از انتخاب مجدد حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور دوره دوازدهم می گذرد.

فضای عمومی و سیاسی کشور در دوره پسا انتخابات قرار دارد ولی به نظر می رسد که جریان دلواپسان و اصول گرایان تندرو هنوز در شوک شکست انتخابات ۲۹ اردیبهشت به سر می برند و هضم کردن شکست برای آنها دشوار است و از همین رو آنها در این مدت ۴۰ روز هر روز به دنبال تخریب کابینه و عملکرد دولت تدبیر و امید می باشند و گاه و بیگاه شاهد هجمه ها و هتاکی ها نسبت به مسئولان دولتی از رئیس جمهور گرفته تا وزیر امور خارجه و سایر اعضای کابینه هستیم.

معمولاً در اکثر کشورهای توسعه یافته و تحول خواه، زمانی که انتخابات تمام می شود اکثر جریانات سیاسی از فضای هیجانی و احساسی انتخاباتی دور می شوند و به دنبال برنامه ها و اهداف خود برای آینده سیاسی کشور حرکت می کنند اما در جامعه ما این فضای احساسی و انتخاباتی همچنان سیطره دارد؛ جریانات دلواپس بعد از اینکه تمام منابع و امکانات خود را برای سید ابراهیم رئیسی هزینه کردند و باز هم از نیروهای اعتدال و تحول خواه شکست خوردند سناریوی تخریب دولت را در پیش گرفته اند، به طوری که هر سه چهار روز یک برنامه برای تخریب دولت تئوری پردازی می کنند.

دلواپسان بعد از انتخابات سناریوی مهندسی انتخابات را پی ریزی کردند، بسیاری از نیروهای اصول گرای حامی رئیسی بعد از پیروزی حسن روحانی در انتخابات سعی کردند با استفاده از مفاهیم دینی و حلال و حرام خواندن رای مردم، افکار عمومی را به این سمت و سو سوق دهند که در انتخابات تقلب و تخلف شد و از این طریق سعی در توجیه شکست خود کنند.

برخی از تربیون های رسمی و غیر رسمی نیز منبعی برای هجمه بر دولت حسن روحانی شده است؛ صدا و سیما از یک طرف و از طرف دیگر بعضی از تربیون های نماز جمعه بیش از گذشته علیه روحانی و دولت وی موضع گیری می کنند تا جایی که سخنگوی قوه قضائیه در خطبه های نماز جمعه می گوید: برادران من امروز تخریب علیه سپاه، علیه بسیج، علیه افراد موثر و علیه دستگاه قضائی شدت گرفته است، به تجربه گذشته که نگاه می کنم فکر می کنم یک فتنه جدید در پیش است که این سخنان با واکنش نیروهای سیاسی تحول خواه و بسیاری از خبرگزاری ها و روزنامه ها مواجه شد موجی از نارضایتی عمومی از تربیون های رسمی به پا کرد.

دلواپسان از ایام وحدت بخش نیز در جهت تخریب حسن استفاده کردند، فلسفه روز قدس همبستگی و وحدت بین امت اسلامی است ولی جریان دلواپس در روز قدس امسال با سر دادن شعارهای بر علیه روحانی به شخص دوم مملکت تهمت زدند، آنها این واقعیت را نشان داده اند که به دنبال وحدت ملی نیستند و منافع سیاسی و حزبی خود را بر دیگر منافع ملی و اسلامی ارجحتر می دانند.

صدا و سیما در ادامه همین روند، سخنان رئیس جمهور در همایش سراسری قوه قضائیه که با حضور روسای سه قوه برگزار شد را تحریف کرد؛ زیرنویس شبکه خبر سخنان دیروز رئیس جمهور را بدین صورت نوشت که ” بعد از انقلاب چندین بار به قوه قضائیه احضار شده ام که ترسیدم بروم” در حالی که رئیس جمهور از واژه دعوت استفاده کرده بود و منظورش دعوت به همکاری بود.

به طور کلی می توان گفت حملات جناح تندروی اصولگرا به مواضع و عملکرد روحانی در یک ماه اخیر ابعاد بی سابقه ای یافته است. از توهین به رای دهندگان به روحانی گرفته تا هجمه فیزیکی در روز قدس و تهاجم شعاری در نماز عید فطر و تحریف سخنان رئیس جمهور در همایش قوه قضائیه.

اگرچه چنین حملاتی در دوره پیش هم به وقوع پیوست ولی بار این حملات به مواضع رییس جمهور بعد از انتخابات ۲۹ اردیبهشت بیشتر شده است.

اصولگرایان به رغم تلاش های بسیار برای رسیدن به اجماع از سال ۹۲ تاکنون، زنجیره ای از شکست های پی درپی را در انتخابات مختلف به نمایش گذاشته اند.

واگذاری مقام ریاست جمهوری و کرسی های مجلس و شوراها در کلان شهرها را می توان نقطه عطفی برای این جریان دانست. جناحی که به زعم برخورداری از پشتوانه قدرت همچنان از ایجاد تحولی روزآمد جهت همراهی با مطالبات طبقه متوسط جامعه عاجز مانده و پشت درب های نهادهای انتخابی متوقف شده است. به نظر می رسد برخی در این جناح همچنان به دنبال تحقق رویای خود جهت شکست و ناتمام ماندن دولت دوم روحانی می باشد.

مجموع اتفاقات اخیر نشان می‌دهد جناح مقابل ظرفیت شکست در انتخابات را نداشته و هر روز به بهانه‌ای تلاش می‌کند تا موفقیت دکتر روحانی و آرای ۲۴میلیونی او را تحت تاثیر قرار دهد، در حالی که جامعه و نظام این روزها بیش از هر زمان دیگری به تفاهم، وحدت و همکاری و تعامل نیاز دارد.

باید بپذیریم انتخابات تمام شده است و تداوم فضای انتخاباتی و دوقطبی‌سازی جامعه به نفع هیچ جریان و گروهی نیست.