رابرت فیسک روزنامه نگار برجسته انگلیسی درمقاله ای ضمن انتقاد از تجاهل کشورهای غربی نسبت به تاریخ عربستان درحمایت از تروریسم و افراط گرایی نوشت:عربستان سعودی منبع تروریسم و افراط گرایی است.

رابرت فیسک روزنامه نگار برجسته انگلیسی درمقاله ای ضمن انتقاد از تجاهل کشورهای غربی نسبت به تاریخ عربستان درحمایت از تروریسم و افراط گرایی نوشت:عربستان سعودی منبع تروریسم و افراط گرایی است.

به گزارش یوپنا به نقل از ایرنا، فیسک در مقاله ای که با عنوان ‘تاریخ نفاق آمیز سعودی که ما تجاهل نسبت به آن انتخاب کرده ایم’ در روزنامه ایندیپندنت نوشت: عربستان سعودی مدعی مبارزه بر ضد تروریسم است اما تاریخ آنها نافی ادعاهای آنها است و این درحالی است که دولت های غربی به خوبی می دانند که سعودی ها منبع افکار افراطی و تروریستی هستند.
وی می افزاید : تطابق کاملی بین آنچه داعش انجام می دهد با اعمال و اقدامات آل سعود در دهه های گذشته وجود دارد. رفتار هر دو یکسان است به خصوص عملکرد سعودی ها در مورد آزادی بیان و حقوق بشر.
فیسک تصریح کرد که آل سعود افراط گرا شهر های مقدس در شبه جزیره عرب را تحت کنترل خود گرفته و به شیوه داعش شهروندان خود را گردن می زند.
این روزنامه نگار انگلیسی در ادامه به چشم پوشی کشورهای غربی از دست داشتن عربستان در حمایت از تروریسم پرداخت و افزود : ۱۵ نفر از عاملان حمله ۱۱سپتامبر از اتباع عربستان بودند.
وی نوشت که ‘اسامه بن لان’ پیش از سلب تابعیتش عربستانی بود و گروه طالبان از سوی آل سعود حمایت مالی و پشتیبانی می شد.
فیسک همچنین به ایجاد آشوب و ناآرامی توسط سعودی ها در اروپا بخصوص در شرق و مرکز این قاره کشورهایی که دارای جمعیت غالب مسلمان هستند همانند بوسنی و آلبانی اشاره کرد و می افزاید در این گونه کشورها عربستان اقدام به تغییر مظاهر تعلیم و فرهنگ اسلامی با حمایت مالی خود کرده و افراط گرایی را در این کشورها ترویج کرده است.
فیسک می افزاید: فعالان و روزنامه نگاران منتقد سعودی بشدت از سوی سعودی ها با آنها مواجهه می شود و یا اینکه با محاکمه از سوی وکلایی که وابسته به دولت عربستان هستند تهدید می شوند.
این روزنامه نگار در این مقاله با اشاره به سخن یک نویسنده ایرلندی نوشت که صد میلیارد دلار سکوت بسیاری را می خرد.
«رابرت فیسک» روزنامه نگار برجسته انگلیسی پیشتر نیز در یادداشتی ضمن غلط خواندن سیاست های لندن در خاورمیانه عنوان کرد که «ترزا می» نخست وزیر انگلیس جسارت حساب کشیدن از عربستان سعودی بابت حمایت مالی از گروه های تروریستی را ندارد.
فیسک ادامه داد: اما «جرمی کوربین» (رهبر چپ گرای حزب کارگر) درست می گوید. «ترزا می» بایستی از گفت وگوی دشواری که با مقامات سعودی و متحدانش درحوزه خلیج فارس خواهد داشت، سخن بگوید. اما او بزدل تر و ترسوتر از آن است که با حاکمان مستبد عرب که به آنها سلاح می فروشد سخن بگوید.