سخنان مهم رئیس سازمان بهزیستی در نماز جمعه تهران
سخنان مهم رئیس سازمان بهزیستی در نماز جمعه تهران

وی با بیان اینکه اعتیاد، طلاق و حاشیه‌نشینی از جمله آسیب‌های اجتماعی مورد تاکید مقام معظم رهبری برای مهار و کنترل است این آسیب‌ها کرده‌ است تصریح کرد: این نوع آسیب‌ها در دستور کار سازمان بهزیستی قرار گرفته است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: پیشگیری از بروز و شیوع آسیب‌های اجتماعی و معلولیت‌ها در سازمان بهزیستی و توسعه غربالگری برای کاهش ناشنوایی و کاهش تنبلی چشم از جمله راهبردهای سازمان بهزیستی کشور است.

به گزارش یوپنا، انوشیروان محسنی‌بندپی در سخنرانی پیش از نماز جمعه تهران ضمن اشاره به فرا رسیدن هفته بهزیستی و گرامیداشت یاد شهید فیاض‌بخش موسس سازمان بهزیستی اظهار کرد: واقعیت این است که با توجه به پیچیدگی، تغییر در سبک زندگی ، گسترش فضای مجازی و رشد سریع تکنولوژی، شرایطی فراهم شده است تا نگاه علمی برای مقابله و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در فراروی برنامه‌ریزی‌های سازمان بهزیستی کشور قرار داشته باشد.

وی با بیان اینکه اعتیاد، طلاق و حاشیه‌نشینی از جمله آسیب‌های اجتماعی مورد تاکید مقام معظم رهبری برای مهار و کنترل است این آسیب‌ها کرده‌ است تصریح کرد: این نوع آسیب‌ها در دستور کار سازمان بهزیستی قرار گرفته است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به این سخن مقام معظم رهبری که مسئله آسیب‌های اجتماعی در کشور باید جوری نگاه شود که این آسیب‌ها در خانواده خود ما پیش آمده است، گفت: در سازمان بهزیستی تلاش کرده‌ایم که این رویکرد را محور کارهای خود قرار داده و از نقطه نظرات علمی و سیاست‌های دولت تدبیر و امید و برنامه‌های وزیر کار و رفاه اجتماعی استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه بحث اعتیاد یکی از جدی‌ترین آسیب‌های کشور است، تصریح کرد: بیش از ۹۰ درصد کسانی که پرسشنامه سازمان بهزیستی را تکمیل کرده‌اند، جدی‌ترین آسیب کشور را اعتیاد می‌دانند. در این راستا استقرار ۵۰۰۰ تیم اجتماع‌محور در ۵۰۰۰ محله‌ای که از نظر اعتیاد دارای ریسک بالا بودند، از جمله اقدامات سازمان بهزیستی برای کنترل اعتیاد بوده است. به طوری که امسال سازمان بهزیستی جزو دستگاه‌های برتر در ارائه خدمات درمانی و پیشگیری و توانمندسازی معتادان قلمداد شده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در بحث طلاق دو طرح اجتماع‌محور را پیش بردیم بیان کرد: طرح نظام مراقبت‌های اجتماعی از دانش‌آموزان با ائتلاف ۹ نهاد در کشور در دست انجام است تا بتوانیم توانمندسازی، افزایش مهارت‌های زندگی و اجتماع‌پذیری را در دانش‌آموزان شروع کنیم.

رییس سازمان بهزیستی بااشاره به برنامه‌ها غربالگری گفت: در ماده ۷۵ قانون برنامه ششم برای پیشگیری از تولد ۲۵ تا ۳۰ هزار کودک معلول در کشور ، غربالگری ژنتیکی ازدواج با تکمیل پرسشنامه اجبار و الزام شد. با این کار شرایطی را فراهم کردیم که کاهش معلول‌زایی را در کشور شاهد باشیم.

محسنی‌بندپی در ادامه گفت: اقدامات دیگری به عنوان مشارکت اجتماعی دانش‌آموزان به منزله حساس‌سازی و آگاه‌سازی آنان در دستور کار سازمان بهزیستی کشور است. این طرح‌ها می‌تواند توانمندسازی دانش‌آموزان را برای زندگی آینده در پی داشته باشد.

وی توسعه کمی و کیفی اورژانس اجتماعی را یکی از اقدامات سازمان بهزیستی برای مشاوره‌های علمی در حل بحران‌های فردی و اجتماعی و پیشگیری از طلاق دانست و ادامه داد: در هفته آینده که هفته بهزیستی است، ۱۵۰ اورژانس اجتماعی با بکارگیری ۱۵۰۰ روانشناس، مددکار و کارشناس علوم اجتماعی شرایطی را فراهم می‌کنند که نسبت به کنترل و مهار آسیب‌های اجتماعی اقداماتی همه‌جانبه‌ای داشته باشیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه راهبرد دیگر سازمان بهزیستی توانمندسازی آحاد جامعه است، تصریح کرد: در سه سال اخیر ۴۸ هزار معلول در بعد اشتغال، توانمندسازی شده‌اند و شرایط اشتغال آنان فراهم شده است. همچنین در بحث برخورداری از مسکن با همکاری بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی همه خانواده‌های دو معلول به بالا صاحب مسکن می‌شوند.

محسنی‌بندپی ادامه داد: افزایش ۳.۴ برابری مستمری مددجویان در راستای توانمندسازی آنان بوده است.

به گفته محسنی بندپیی، در بحث فرهنگی نیز دو سال متوالی سازمان بهزیستی میزبان برگزاری مسابقات قرائت و حفظ نابینایان جهان اسلام بوده است. همچنین آغاز طرح سراسری و شرکت بیش از ۵۰ هزار مددجویان سازمان بهزیستی در فعالیت‌های قرآنی سبب شده است که سازمان بهزیستی جزو سازمان‌های برتر توسعه و تعالیم فرهنگ قرآنی قلمداد شوند.

وی در پایان با تاکید بر اجرای منویات و ارشادات مقام معظم رهبری و سیاست‌های علمی دولت تدبیر و امید و بهره‌گیری از ظرفیت‌های ارزشمند خیرین گفت: امیدواریم شاهد مهار، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه باشیم.