رسانه های گروهی شرق آسیا با بازتاب دادن مراسم تحلیف دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در سطحی گسترده، با انتشار بخش هایی از سخنان رئیس جمهوری ایران، نوشتند: حسن روحانی آمریکا را به دلیل نقض بر جام کشوری غیرقابل اعتماد می داند.

رسانه های تصویری و مکتوب کشورهای چین، کره جنوبی و ژاپن در گزارش های خود تصریح کرده اند که تحریم های اخیر آمریکا موجب شد تا رئیس جمهور ایران بر این تاکید کند که آمریکا به طور کلی یک شریک قابل اعتماد نیست زیرا به توافقات خیلی راحت پشت می کند و اسناد امضا شده بین المللی را زیر پا می گذارد و نمونه آن برجام است.
شین هوا، خبرگزاری رسمی چین در گزارشی آورده است که روحانی به رغم غیرقابل اعتماد دانستن آمریکا و نقض توافقات بین المللی توسط این کشور، خواستار تعامل سازنده با دنیا شده است.
گزارش حاکی است که رئیس جمهور ایران برنامه های گسترده ای برای کشور در دور دوم دارد که موضوعات اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و بین المللی را شامل می شود.
تلویزیون مرکزی چین، ژاپن و کره جنوبی و همچنین خبرگزاری کیودو ژاپن، در گزارش های خود تصریح کرده اند که بخش مهمی از فعالیت های دولت روحانی در دور دوم موضوعات بین المللی را شامل خواهد شد.
رسانه های کشورهای شرق آسیا همچنین آورده اند که از دیدگاه روحانی یکی از مسایل مهم بی اعتمادی کشورها به آمریکاست زیرا این کشور به قوانین و توافقات بین المللی پشت می کند.
تلویزیون ژاپن نیز گزارش کرده که رئیسان دولت ها و مقام های بلند پایه از بیش از ۱۰۰ کشور جهان در مراسم تحلیف حسن روحانی حضور داشتند.
تارنمای انگلیش نیوز، گلوبال تایمز و چاینا ارگ به عنوان رسانه های پرشمار چین هم در گزارش های خود آورده اند که رئیس جمهور ایران همچون مرحله اول کاری خود بار دیگر بر ارتباط سازنده با دنیا تاکید ورزیده است.
خبرگزارشی رسمی چین نیز گزارش کرده است که او در مراسم تحلیف خود سوگند یاد کرد که از استقلال سیاسی ایران حراست خواهد کرد.
از نگاه رسانه های شرق آسیا، دولت تدبیر و امید توانسته است با دنیا رابطه بهتری برقرار کرده و دستاورد بزرگی مانند برجام را در اختیار بگیرد و شرایط بهتری از لحاظ اقتصادی برای کشور ایجاد کند.
در گزارش ها آمده است که رشد اقتصادی ایران، مبارزه با تورم و بهبود شرایط کشور از لحاظ سیاسی و فرهنگی، تعامل سازنده با دنیا، بالا بردن میزان نفوذ بین المللی ایران و مبارزه و مقابله با چالش هایی نظیر محیط زیست و تحولات اقلیمی و بیکاری از اهم وظایف دولت روحانی در دور دوم است.
تلویزیون مرکزی چین هم گزارش کرده است که برجام یکی از دستاوردهای اساسی دولت روحانی است که او بار دیگر در مراسم تحلیف گفت؛ کشورش به آن پایبند خواهد بود و البته ایران در مقابل تحریم ها و تهدیدهای آمریکای غیرقابل اعتماد، چاره اندیشی و مقابله خواهد کرد.
رسانه های شرق آسیا آورده اند که برای ایران همچنین در چهار سال آینده فقرزدایی و رشد اقتصادی و بهبود عدالت اجتماعی از اهم چالش ها و مسوولیت ها خواهد بود و روحانی متعهد شده است اقتصاد مقاومتی را ادامه دهد.
مراسم تحلیف دوازدهمین دوره ریاست جمهوری دیروز شنبه با شکوه فراوان و با حضور سران و نمایندگان بیش از ۱۰۰ کشور، نمایندگان دولت های جهان، شخصیت های بلندپایه داخلی، نمایندگان مجلس و مسوولان کشوری و لشکری، در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.