گروه دانشگاه – با امضای دکتر رستمی ابوسعیدی، دانشگاه پیام نور به شبکه علمی کشور متصل شد. به گزارش یوپنا، روز گذشته با حضور وزیر علوم، دکتر فریدون، مدیرکل حوزه وزارتی، دکتر احمدی، معاون پژوهشی وزیر علوم، دکتر فتح الله مضطرزاده، معاون وزیر علوم و رئیس سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران، دکتر رستمی […]

گروه دانشگاه – با امضای دکتر رستمی ابوسعیدی، دانشگاه پیام نور به شبکه علمی کشور متصل شد.

به گزارش یوپنا، روز گذشته با حضور وزیر علوم، دکتر فریدون، مدیرکل حوزه وزارتی، دکتر احمدی، معاون پژوهشی وزیر علوم، دکتر فتح الله مضطرزاده، معاون وزیر علوم و رئیس سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران، دکتر رستمی ابوسعیدی توافقنامه پیوستن دانشگاه پیام نور به شبکه علمی کشور را امضا کرد.

در این مراسم دکتر محمد فرهادی با ابراز خرسندی از شکل گیری و توسعه با کیفیت شبکه علمی کشور اظهار داشت: با توجه به توسعه همه جانبه شبکه علمی کشور، تمامی دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و علمی، مراکز پزشکی و حوزوی به تدریج به شبکه علمی کشور متصل شده و از خدمات آن بهره مند می شوند.

وزیر علوم با بیان اینکه تا پایان شش ماهه اول سال جاری، امکان اتصال تمامی مراکز علمی و تحقیقاتی شهر تهران به شبکه علمی کشور فراهم می شود، گفت: تا پایان مهر ماه، ۵ شهر و تا پایان امسال ۱۰ شهر از خدمات شبکه علمی کشور بهره مند می شوند.

وی افزود: امیدوارم با توجه به پی گیری های انجام شده، شبکه علمی کشور به صورت کامل و جامع در سطح کشور استقرار پیدا کند و در بخش خارج از کشور نیز گستردگی و پیشرفت قابل توجهی داشته باشد.

اما شبکه علمی کشور چیست؟

به گزارش یوپنا، شبکه علمی کشور، شبکه‌ای مستقل است که با استفاده از فیبر تاریک، کلیه دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی را به یکدیگر متصل کرده و امکان اتصال به سایر شبکه‌های علمی معتبر جهانی از جمله شبکه علمی اروپا را دارا می‌باشد. دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و مراکز علمی و پژوهشی دولتی و غیر دولتی مورد تایید وزارت علوم تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، مشترکین این شبکه هستند. از تسهیلات این شبکه جستجوی منابع دانشگاهی و علمی پژوهشی است و کاربران می‌توانند از این طریق منابع مورد نیاز خود را جستجو کنند. این شبکه اطلاعات مربوط به کتابخانه‌ها، دانشگاه‌ها، پروژه‌های تحقیقاتی در حال انجام، بانک‌های اطلاعاتی، پژوهشی و آماری کشور را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

بنا بر این گزارش، این توافق برای توسعه شتاب علمی و پژوهشی دانشگاه پیام نور بسیار موثر است و دسترسی اعضای علمی و دانشجوین این دانشگاه به آخرین یافته های علمی را به آسانی میسر می سازد.

بی شک با توجه به نقش دانشگاه پیام نور در توسعه علمی کشور این اقدام می تواند سرعت حرکت علمی این دانشگاه را افزایش داده و برخی محدودیت ها برای دستیابی به منابع علمی روز دنیا را کاهش دهد.