لس انجلس تایمز نوشت: رویکرد ترامپ در قبال توافق هسته‌ای همچون « آلیس در سرزمین عجایب» است. این رویکرد به طور قطع کار ساز نخواهد بود،‌چراکه نه تنها ایران از پای در نمی‌آید بلکه در نهایت به بروز درگیری میان آمریکا و دیگر طرف‌های توافق منجر خواهد شد.

لس انجلس تایمز نوشت: رویکرد ترامپ در قبال توافق هسته‌ای همچون « آلیس در سرزمین عجایب» است. این رویکرد به طور قطع کار ساز نخواهد بود،‌چراکه نه تنها ایران از پای در نمی‌آید بلکه در نهایت به بروز درگیری میان آمریکا و دیگر طرف‌های توافق منجر خواهد شد.


به گزارش یوپنا به نقل از انتخاب، توافق هسته ای یک توافق بی نقص نیست و پایان تحقیقات هسته ای ایران نیز نخواهد بود بلکه تنها محدودیتی در یک بازه زمانی مشخص است با این حال بهتر از هیچ چیز است. قبل از این توافق تهران کمتر از یک سال با دستیابی به یک بمب هسته ای که میتوانست تهدید جدی ای برای اسرائیل و عربستان باشد فاصله داشت.

ترامپ اظهاراتش درباره برجام و بدترین توافق تاریخ دانستن توافق هسته ای را متوقف نکرده و امروز دستیارانش را برای پیدا کردن مدارکی دال بر تایید ادعای خودش یعنی عدم پایبندی ایران به برجام گماشته است. اولین فرصتی که او میتواند تصمیمش را عملیاتی کند اکتبر است. این فرصتی است که او میتواند بار دیگر مدارکش را دال بر عدم پایبندی ایران به برجام به کنگره بدهد.

به گفته ترامپ اگر به او بود، ۱۶۰ روز پیش عدم پایبندی ایران به برجام را تایید کرده بود . او گفته اگر ایران ۹۰ روز آتی به برجام پایبند مانده باشد، تعجب خواهد کرد.

ترامپ هیچ دلیل منطقی ای برای ادعای خود مبنی بر نقض برجام توسط ایران ارائه نکرده است چرا که هیچ سندی ندارد. دستیاران او ماه گذشته گفته بودند که درست است که ایران بر لبه توافق هسته ای حرکت میکند اما هیچ یک از اقدامات آنها نقض آشکار توافق هسته ای که به آمریکا اجازه بازگرداندن تحریم ها علیه این کشور را میدهد نیست.

یکی از مقامات به نیویورک تایمز گفته ترامپ در حالی هشدار میداد که میدانست نمیتواند به راحتی از این توافق خارج شود ،به همین دلیل کمی کوتاه آمد. او به تیلرسون که به خبرهای بدی می داد توپید و به همین دلیل افراد خودش را برای تحقیقات جدید سرکار آورده است . اینها قرار است بهانه ای که می خواهد را به دستش بدهند.

مهم نیست ترامپ چطور فکر میکند واقعیت مشخص است.یکی از مقامات آمریکایی گغنخ ایران با دقت مراقب اجرای تعهداتش است. این شامل کاهش میزان اورانیوم های غنی شده و محدود کردن برنامه های غنی سازی اش است.

هیچ از این شش کشور که در توافق هسته ای حضور داشتند با ترامپ همراهی نکرده اند.

به گفته بوریس جانسون وزیر خارجه بریتانیا، توافق هسته ای کار ساز بوده و ما بر این باوریم که بهترین گزینه ای بوده که در اختیار جامعه بین المللی قرار گرفته.

در نتیجه اگر ترامپ در ماه اکتبر اعلام کند که ایران از توافق خارج شده بیشتر کشورهای جهان از جمله بریتانیا و آلمان و فرانسه آمریکا را برای تبعات آن مقصر میدانند نه تهران.

همین مساله موانعی را بر سر راه قدم های بعدی ترامپ برای اعمال مجدد تحریم های اقتصادی علیه تهران وعلیه کسب و کارهایی که با ایران در ارتباطند قرار خواهد داد.

اگر آمریکا مسئول نقض برجام باشد دیگر کشورها از همراهی با تحریم های یک جانبه آمریکا خودداری کرده و در واقع این کشور را بی یال و کوپال خواهند کرد.

به گفته الیزابت روزنبرگ از مرکز امنیت آمریکای نوین، هیچ کس نمیخواهد این توافق شکست بخورد. اگر آمریکا تنها کشوری باشد که از آن خارج می شود چه کسی با او در تحریم های جدید همراه خواهد بود؟ شما به وضوح میبینید که اروپایی ها تضمیم گرفقته اند از این توافق حمایت کنند و از کمپانی هایشان که با ایران در ارتباطند نیز حمایت میکنند.

ماه گذشته توتال که یک شرکت عظیم نفتی فرانسوی است قراردادی به ارزش ۵ میلیارد دلار با شرکت گاز ایران امضا کرد. اگر ترامپ سعی کند تحریم هایی را اعمال کند نتیجه آن الزاما مقابله با ایران نخواهد بود بلکه مقابله با اروپاست.

جایگزین هایی هم برای ترامپ وجود دارد: به آن می گویند دیپلماسی.

او میتواند در اجرای برجام سخت گیری بیشتری کند و این را با موانعی که ایران بر سر راه ناظران بین المللی برای دسترسی آنها به پایگاه های نظامی ایران قرار میدهد شروع کند.

او میتواند به دنبال تحریم های یبن المللی قوی تر بر برنامه موشکی ایران باشد که هیچ ارتباطی هم با بر جام ندارد.

آمریکا میتواند مذاکرات جدید برای یک توافق جدید برای حفظ موانع بر سر برنامه هسته ای ایران بعد از پایان دوران توافق هسته ای را آغاز کند.

اما رییس جمهور به این گزینه ها فکر نمیکند . در عوض او میخواهد وعده های بی خودی که در تبلیغات انتخاباتی داده را جامه عمل بپوشاند . وعده هایی که امروز باید فهمیده باشد که باید آنها را رها کند.

پاره کردن برجام، نظام ایران را برنخواهد انداخت. این درواقع ائتلاف بین ترامپ و جهان را از بین خواهد برد.

بازنده اصلی متحدان غربی آمریکا خواهند بود که از نفرت ترامپ آسیب خواهند دید. برنده های اصلی احتمالا ولادیمیر پوتین خواهد بود.