پنجاهمین نشست معاونین آموزشی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی که به میزبانی سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور برگزار شد، امروز با جمع بندی معاون آموزشی وزارت علوم دکتر مجتبی شریعتی نیاسر به پایان رسید.

گروه دانشگاه_ پنجاهمین نشست معاونین آموزشی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی که به میزبانی سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور برگزار شد، امروز با جمع بندی معاون آموزشی وزارت علوم دکتر مجتبی شریعتی نیاسر به پایان رسید.
به گزارش خبر گزاری یوپنا دکتر شریعتی نیاسر ضمن تقدیر و تشکر از دانشگاه پیام نور بخاطر برنامه ریزی و سازمان دهی این نشست بیان داشت: خدا را شاکر هستم به ما توفیق داد که آخرین نشست معاونین آموزشی در دولت یازدهم با عنوان آموزش عالی کیفت و تحول را پشت سر بگذاریم.
وی تصریح کرد: از مجموع سخنان دو روز اخیر می توان چند نکته به عنوان جمع بندی این نشست برداشت کرد. نکته اول اینکه ما باید باور داشته باشیم که در قرن ۲۱ می باشم و عملکرد ما باید بر مبنای قرن ۲۱ باشد، این عصر، عصر تکنولوژی و تحول است. ما نیاز به شیوه های آموزشی و مدیریتی جدید داریم. نظام آموزشی ما منسوخ شده است و شیوه های آموزشی ما مربوط به ۴۰ سال قبل می باشد. یکی از نقاط ضعف سیستم ما وجود نداشتن تعامل بین استاد و دانشجو می باشد در نتیجه پویایی لازم در کلاس ها نیست. لذا اگر آموزش عالی درصدد توفیق و اعتلا می باشد مستلزم جهت گیری های تحول آفرین است. جهت گیری تحول آفرین توسط افراد تحول گرا به وجود می آید. و این کار با خرد جمعی، همدلی و مشارکت قابل تحقق است. البته در این مسیر مشکلاتی وجود دارد ولی نافی تصمیم و اراده ما نیست.
معاون وزیر علوم ضمن حمایت از طرح یکپارچه سازی آماری گفت: یکی از گام های زیرساختی در جهت تحول آموزشی و مدیرتی بحث سامانه می باشد. یکی از مشکلات ما بحث منابع مختلف آماری است که این آمارها همیشه با هم متفاوت می باشند. این سامانه علاوه بر اینکه آمار دقیق را ارائه می دهد، دسترسی بهتری را نیز ارائه خواهد داد.
وی ضمن تشکر از اکثر دانشگاه ها در زمینه پر کردن اطلاعات مربوط به سامانه سطح بندی دانشگاه ها افزود: سعی ما بر آن است که تا پایان شهریور ماه سطح بندی دانشگاه های دولتی را ارائه بدهیم.
شریعتی نیاسر در زمینه مدیریت منطقه ای افزود: مدیریت منطقه ای یکی از بحث های جدی است. در حال حاضر مدیریت موجود یک مدیریت مشورتی است. ما مدیریت منطقه ای را با این رویکرد دنبال می کنیم که شورایی در منطقه تشکیل بشود که اولاً تمام زیر نظام های آموزشی (پیام نور، آزاد، غیرانتقاعی، علمی کاربردی منطقه را پوشش بدهد و همه زیر یک مجموعه باشند دوماً اینکه اختیارات داشته باشد و از حالت مشورتی خارج شود. قرار نیست این سیستم جدید بر بروکراسی افزوده کند سوم اینکه با این همه تغییرات مدیریتی و تغییرات ضوابط و ایین نامه ها معلوم نیست این مدیریت منطقه راه به جایی ببرد. بنابراین آیین نامه مدیریت منطقه ای را در بخش آموزش می خواهیم فعال کنیم.
وی همچنین درباره ساماندهی موسسات گفت: ساماندهای موسسات یکی از بندهای مصوب طرح امایش اموزش عالی است. علاوه بر نقطه ضعف هایی که در بخش غیر دولتی داریم در بخش دانشگاه های دولتی نیز نقطعه ضعف داریم. تقریبا ۵۰ درصد از موسسات دولتی از خط استاندار ملی نیز پایین تر است چه برسد به سطح جهانی. لذا باید ساماندهای موسسات صورت بگیرد و گریزی از آن نداریم و با اقتباس از دانشگاه تعاون این طرح را اجرائی می کنیم.
معاون آموزشی وزارت علوم در زمینه کارگروه های مشترک بیان داشت: تا سال های قبل شورای برنامه ریزی و شورای گسترش مستقل از هم بودند و کار خود را انجام می دادند. ولی در طرح جدید به دنبال ادغام آنها هستیم و در سال گذشته طرح ادغام گروه های برنامه ریزی و گسترش ریخته شد و نزدیک ۷۰۰ نفر از اساتید برجسته دانشگاه دعوت شده اند که در حدود ۷۰ کارگروه مشترک برنامه ریزی گسترش کار نظارت و برنامه ریزی را دنبال کنند.
وی درباره دانشگاه آزاد افزود: مذاکراتی با مسولین دانشگاه آزاد داشتیم و هماهنگی هایی با مدیریت جدید صورت گرفت که سال و سال های بعد وضعیت مطلوب تری بگیرد. خود مسولین دانشگاه متوجه فاجعه رشد بی رویه شدند و انتظار ما این است که با توجه به صبغه مدیریت جدید دانشگاه آنها به سمت کیفیت حرکت کنند.
وی در پایان ضمن تشکر از همه معاونین  آموزشی و حضار و دست اندرکاران خاطرنشان کرد: شرط موفقیت آموزش عالی گذشته از رویکرد تحولی، ملی فکر کردن و سازمانی عمل کردن می باشد و باورم این است که این چنین جلسات باید بیشتر شوند و با خرد جمعی و گفتگو و گفتمان به نتایج مطلوب برسیم.