به گزارش خبرگزاری یوپنا، طبق اعضای کابینه در حالی معرفی شدند که کارایی و توانایی در کنار تجربه کاری وزرا به عنوان مهم ترین مطالبات مردمی در چند وقت اخیر مطرح شده است. در زیر به ادامه سوابق برخی از وزرای پیشنهادی خواهیم پرداخت.

گروه سیاسی_لیست پیشنهادی رییس جمهور برای کابنیه دوازدهم معرفی شد، نه وزیر از دولت یازدهم برای حضور در دولت دوازدهم معرفی شدند؛ سایر وزرا اشخاصی هستند که یا سابقه وزارت پیش از دولت یازدهم را داشته و یا در مناصب بالای مدیریت دولتی سابقه کار داشته اند. یکی از وزارت خانه های نیز فعلاً معرفی نشد.
به گزارش خبرگزاری یوپنا، طبق اعضای کابینه در حالی معرفی شدند که کارایی و توانایی در کنار تجربه کاری وزرا به عنوان مهم ترین مطالبات مردمی در چند وقت اخیر مطرح شده است. در زیر به ادامه سوابق برخی از وزرای پیشنهادی خواهیم پرداخت.
وزرات راه و شهرسازی
آخوندی یکی از وزرایی است که در دولت یازدهم چه از لحاظ جهت گیری های سیاسی و چه از جهت عملکرد مدیریتی مورد انتقاد رسانه ها و مجلس قرار گرفت. آخوندی سال ۹۲ به عنوان گزینه دولت برای تصدی وزارت خانه راه و شهرسازی به مجلس معرفی شد و با اکثریت آرا از مجلس رأی اعتماد گرفت. و در دولت یازدهم دو بار توسط مجلس مورد استیضاح قرار گرفت که موفق به کسب رای اعتماد مجدد به وی شد. وی از لحاظ سیاسی جز نیروهای اعتدال گرا و همچنین مایل به اصلاحات محسوب می شود. وی در سال ۶۱ تا ۶۵ معاون سیاسی وزیر کشور بود و بعد از آن در دولت دوم هاشمی رفسنجانی از سال ۷۲ تا ۷۶ به عنوان وزیر مسکن و شهرسازی در کابینه سازندگی فعالیت کرد. وی نسبت به مسکن مهر که در دولت نهم و دهم اجرایی شد انتقادات فراوانی دارد و در جلسه معارفه‌اش عنوان کرد که با ادامه مسکن مهر به شکل فعلی انتقاد مشکل اساسی دارد. روحانی برای کابینه دوازدهم وی را به عنوان وزیر راه و شهرسازی معرفی کرد به نظر می رسد با توجه به فضای رسانه ای و گفتگوی بین فراکسیون های مجلس وی شانس رای مجدد را از مجلس داشته باشد.

Image result for ‫آخوندی‬‎
وزارت صنعت و معدن
وزارت صنعت، معدن و تجارت پس از تصویب مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۰ و تصویب شورای نگهبان در راستای طرح کوچک‌سازی دولت با ادغام دو وزارتخانه صنایع و معادن و بازرگانی تشکیل گردید. تصدی این وزارت خانه در دولت یازدهم بر عهده محمدرضا نعمت زاده بود. وزارت خانه صنعت و معدن در دولت یازدهم مورد انتقاد جدی قرار داشت بخصوص اینکه وزیر آن مسن ترین وزیر کابینه بود. روحانی برای کابینه دوازدهم محمد شریعتمداری رئیس ستاد انتخاباتی خود را به عنوان وزیر پیشنهادی صنعت و معدن به مجلس معرفی کرد. وی در دو دولت اصلاحات وزیر بازرگانی بود، در سال ۹۲ برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد ولی به نفع هاشمی رفسنجانی کنار کشید، وی همچنین پس از رأی عدم اعتماد مجلس به رضا صالحی امیری، دومین وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان، حسن روحانی، طی حکمی شریعتمداری را با حفظ سمت معاونت اجرایی رئیس جمهور به عنوان سرپرست وزارت ورزش و جوانان منصوب نمود. در سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴ وی با توجه به مقبولیتی که نزد طرفین دعاوی سیاسی وقت در کشور داشته است، در جریان انتخابات مجلس هفتم، وقوع تحصّن در مجلس ششم و نیز با تشکیل شورای سران سه قوه در برخورد با مفاسد اقتصادی و همچنین در جریان دستگیری برخی عناصر سیاسی و اقتصادی در آن دوران، به عنوان نماینده ویژه دولت و رئیس جمهور در حل و عقد مسائل موجود بین دولت، مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان و قوه قضائیه ایفای نقش کرده است. به نظر می رسد وی نیز از شانس بالایی برای گرفتن رأی اعتماد از مجلس برای کابینه دوازدهم داشته باشد.

Image result for ‫محمد شریعتمداری‬‎
وزارت ارتباطات
یکی از انتقادهایی که نسبت به دولت یازدهم زده می شد سن بالای کابینه بوده است، روحانی در اولین کنفرانس خبری خود بعد از پیروزی در انتخابات ۲۹ اردیبهشت وعده داد که کابینه دوازدهم جوان تر و هماهنگ تر باشد. وی جوان گرایی را از وزارت ارتباطات شروع کرده است. محمدجواد آذری جهرمی جوان ۳۶ ساله ای که هم ‌اکنون مدیر عامل شرکت ارتباطات زیر ساخت و معاون وزیر ارتباطات است، به ‌عنوان گزینه اصلی تصدی پست وزارت ارتباطات از سوی رئیس جمهور به مجلس معرفی شد. وی جوان ترین وزیر کابینه دوازدهم می باشد. این انتخاب باعث شد که نیروهای اصلی حامی روحانی (اصلاح طلبان، اعتدالیون) از جوان بودن این گزینه حمایت کنند ولی از طرف دیگر با توجه به سابقه سیاسی آذری جهرمی وی را حامی سیاست های دولت بشمار نیاورند و از وی به عنوان یکی از وزرای ناهمگون با خواست ۲۴ میلیونی مردم نام ببرند. وی از سال ۸۸ تا ۹۳ مدیرکل امنیت سیستم‌های ارتباطی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی را بر عهده داشت. همچنین از سال ۸۴ تا ۸۸ معاون فنی وزارت اطلاعات بوده است. این سابقه باعث شده که بساری از تحلیل گران بر این باور باشند که در صورت گرفتن رأی اعتماد فضای اینرتنتی و مجازی کشور با محدودیت های بیشتری مواجه شود. لذا به نظر می رسد فضای مجلس آمادگی عدم رأی به جوانترین وزیر کابینه را داشته باشد.

Image result for ‫آذری جهرمی‬‎

 

وزارت نیرو
حمید چیت چیان در دولت دوازدهم نیست. چیت‌چیان مرداد سال ۱۳۹۲ به عنوان گزینه دولت برای تصدی وزارتخانه نیرو به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و با کسب اکثریت آرا از مجلس رای اعتماد گرفت. وی چندین بار به علت مشکلات کم آبی و گرد و غبار تهدید به استیضاح توسط نمانیدگان شد. گزینه جانشینی وی برای کابینه دوازدهم حبیب الله بی طرف می باشد، بی طرف در سال های ۷۶ تا ۸۴ در زمان دولت اصلاحات وزیر نیرو بوده است. وی از لحاظ سیاسی اصلاح طلب می باشد و از اعضای موسس حزب مشارکت می باشد. به نظر می رسد با توجه به سابقه درخشان بیطرف در وزرات نیرو وی اکثریت آرای مجلس را کسب کند. و برای بار سوم به عنوان وزیر نیرو فعالیت کند.

Image result for ‫حبیب الله بیطرف‬‎
آموزش و پرورش
سیدمحمد بطحایی وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش در دولت دوازدهم است. او دارای مدرک کارشناسی برنامه ریزی آموزشی و کارشناسی ارشد مدیریت دولتی گرایش مدیریت مالی است و در سوابق خود ریاست مرکز ملی نظارت راهبردی سازمان برنامه و بودجه کشور و سرپرستی سابق وزارت آموزش و پرورش را دارد. پس از برکناری فانی در مهر ۹۵، حسن روحانی او را به سرپرستی وزارت آموزش و پرورش نصب کرده بود. بطحایی همچنین پیش از این قائم مقام وزیر و معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش بوده است. کارشناسان معتقدند ایشان اصلا سابقه مدیریت کلان ندارند. تا ۳ سال و نیم پیش ایشان هیچ سمت مدیریتی عالی نداشتند. مدیرکلی دفتر وزارتی هم سمت اجرایی محسوب نمی شود. شاید بتوان گفت سمت اجرایی جدی ایشان معاونت وزارت خانه است که دو سال است در این سمت مشغولند. همچین بسیاری معتقدند بطحائی صرفا مدیر هزینه است و هیچ سابقه اقتصادی یا نگاه و روش و منش اقتصادی ندارد. به نظر می رسد آموزش و پرورش یکی از وزارت خانه های پرحاشیه دولت دوازدهم باشد و فضای مجلس برای رای اعتماد به وی آماده نیست.

Image result for ‫سیدمحمد بطحایی‬‎

 

وزارت فرهنگ و ارشاد

سید عباس صالح شریعتی معروف به سید عباس صالحی گزینه رئیس جمهور برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد. وی در دولت یازدهم و در دوره وزارت علی جنتی با هدف کاهش حساسیت قم در موضوعات ممیزی کتاب به معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسید. او به واسطه حضور در منصب معاونت فرهنگی و سرپرستی چند روزه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد عرصه سیاست و رسانه شد.  وزیر پیشنهادی ا دولت برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دارای دکترای فلسفه است و دارای سوابقی از جمله معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سرپرست وزارت ارشاد را نیز بر عهده داشت. به نظر می رسد فراکسیون امید و مستقلین نظر مثبتی بر روی وی نداشته باشند و احتمال اینکه وی رای اعتماد نگیرید بالا می باشد.

Image result for ‫سیدعباس صالحی‬‎