متن سخنان دکتر محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در اجلاس سراسری روسای دانشگاهها،مراکز آموزش عالی، پژوهشگاهها و پارک های علم و فناوری که ۱۷مرداد ۱۳۹۶ در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، منتشر شد.

متن سخنان دکتر محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در اجلاس سراسری روسای دانشگاهها،مراکز آموزش عالی، پژوهشگاهها و پارک های علم و فناوری که ۱۷مرداد ۱۳۹۶ در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، منتشر شد.

به گزارش یوپنا به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، متن کامل سخنان دکتر فرهادی به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

استادان گرامی، حضار محترم

ضمن تشکر از حضور شما عزیزان در این اجلاس مهم و باشکوه لازم می دانم یک بار دیگر از مساعی جمیله یکایک شما در پیشبرد اهداف عالیه آموزش عالی کشور تقدیر و تشکر نمایم. در این دوره، شاهد استقرار مدیریت‌هایی بودیم که اولاً مورد وثوق دانشگاهیان بوده و ثانیاً برای حل مسائل جاری استادان محترم و دانشجویان عزیز و کارکنان گرامی بویژه برای ایجاد فضای بانشاط فرهنگی در دانشگاه‌ها از هیچ کوششی دریغ ننموده و عملاً گام‌های موثری جهت تحقق برنامه‌های خرد و کلان آموزش عالی کشور برداشته‌اند و هم زمان با برگزاری چندین انتخابات مهم، ضمن فراهم کردن امکانات و برنامه‌ریزی در زمینه کار فرهنگی در دانشگاه‌ها، با حداقل منابع انسانی و مادی، باعث و بانی بیشترین مشارکت‌ها در پهنه انتخابات شده‌اند. قابل ذکر است امروزه نیز بسیاری از فرهیختگان، پ‌ژوهشگران و اهالی دانشگاه، و سایر افراد برنامه‌های ما را تعقیب می کنند و چشم امید به تصمیمات چنین نشست‌هایی را بسته‌اند. در ابتدای قبول مسئولیت، عناوینی را در مورد سیاست های کلی آموزش عالی، علم و فناوری شامل، کمک و مساعدت در تکمیل چرخه علم و دانش به تولید ثروت و تاثیراتی که اجرای صحیح سیاست های آموزش عالی می تواند نسبت به تولیدات مادی و معنوی در قالب اقتصاد مقاومتی و دانشگاه‌های کارآفرین و شرکت‌های دانش‌بنیان داشته باشد، مورد تاکید قرار داده‌ام. توجه به اسناد بالادستی با درک وظیفه اصلی وزارت علوم که شامل: ۱) سیاستگذاری و برنامه ریزی کلان آموزش عالی علوم، تحقیقات و فناوری ۲) حمایت موثر از دانشگاه‌ها و دانشگاهیان و نهادهای علمی و فناوری ۳) نهادینه سازی ارزیابی عملکرد ملی آموزش عالی و علوم، تحقیقات و فناوری و تاثیرات اجتماعی آن می‌باشد را باید بیشتر مورد عنایت قرار داد. ناگفته نماند که با بهره‌گیری از توان صاحبنظران در آموزش عالی سند راهبردی مربوطه در آغاز کار تهیه گردید و به منظور استفاده در برنامه ششم، به تهیه کنندگان سند ارجاع احاله شد. در این نشست بنا دارم مطالبی که حائز اهمیت بیشتر بوده اند و در فراز و فرود جریانات مربوط به سیاستگذاری های آموزش عالی نقش ایفا کرده اند و مجموعه دست اندرکاران چه در ستاد و در صف برای تحقق آنها عزم را جزم نموده و اقداماتی برای تحقق آنها انجام داده‌اند را مطرح و مراتبی را برای ادامه کار آن مورد تأکید و توجه قرار داده و برای اجرائی نمودن برنامه آینده نیز مطالبی را متذکر شوم تا در مورد آنها بحث و تبادل نظرگردد.

اولین مقوله ای که به نظر اینجانب حائز اهمیت است، دستیابی به جایگاه رفیع علم و فناوری در جهان اسلام و احراز جایگاه برجسته علمی و متعارف در پهنه بین الملل بوده که فکر می کنم انصافاً آموزش عالی در این زمینه موفق بوده است و دیگر آنکه ملزم به اجرایی کردن سیاست هایی بوده‌ایم که به توسعه سرمایه انسانی و فرهیختگی منجر شود و باعث اعتلای دانش و فرهنگ در جامعه شود. در کنار موضوع تولید علم و ایفای نقش موثر آن در فرایند تبدیل علم به فناوری های نوین و تجاری سازی آنها که در خدمت اقتصاد مبتنی بر دانش بوده نیز به حمدالله موفقیت هایی به دست آمده است.

حفظ و استحکام استقلال عملی دانشگاه ها، مراکز علمی و تحقیقاتی همراه با پاسخگویی به نیازها و درخواست‌ها و التزام اجتماعی دانشگاه‌ها، با فعال شدن هیئت‌های امنای متعدد و هیئت های نظارت دانشگاه‌ها و هیئت های رسیدگی به تخلفات و کمیته های انضباطی و اصلاح بومی مقررات‌ها و فعالیت‌های فرهنگی نیز محقق گشته است. موارد دیگری چون کاهش نقش تصدی گری وزارت، حفظ کیفیت آموزش عالی و اعتبار علمی رشته ها و مدارک، تحول در برنامه های درسی دانشگاهی با رویکرد تربیت نیروهای کارآفرین و غیره نیز تا کنون اجرایی شده است، بازنگری در ضوابط و استانداردهای توسعه رشته ها و موسسات و ساماندهی مراکز غیراستاندارد آموزش عالی در چارچوب طرح آمایش آموزش عالی به بوته عمل و اجرا رسیده است، حمایت از دانشگاه های پیشتاز و گسترش مرزهای دانش و فناوری و کسب مرجعیت علمی در منطقه و جهان و تبدیل شدن به الگوی کیفی برای موسسات آموزش عالی نوپا و به‌وی‌ژه ترفیع جایگاه علمی ایران در جهان نیز الحمدولله تحقق یافته است.

ضمناً با حمایت از ارتقای کیفیت پژوهش و توسعه جامع علمی کشور در اثر کوشش و سعی بلیغ پژوهشگران، ایران اسلامی به رتبه بسیار خوبی رسیده است. آمارهای ارائه شده توسط پایگاه‌های اطلاعاتی مبین این امر است و این مرهون تلاش استادان و سیاستگذاری مناسب مدیران دانشگاهی است. درخصوص فراهم نمودن تجهیزات آزمایشگاه‌ها، با کمک و مساعدت معاونت علمی ریاست جمهوری و از محل تولیدات و تجهیزات داخل، اقدامات مهمی صورت گرفته و در بازدیدهای مکرر از دانشگاه‌های مختلف مشاهده شد که آزمایشگاه‌های متعددی از این طریق تکمیل و تجهیز شده‌اند.

درخصوص رتبه علمی ایران در جهان در پایگاه های ISI از سال ۲۰۱۳ که رتبه ۲۱ بوده، در سال ۲۰۱۷ به رتبه ۱۵ و در پایگاه اسکوپوس از سال ۲۰۱۳ که رتبه ۱۸ بوده است، در سال ۲۰۱۷ به رتبه ۱۴ رسیده است، همچنین رتبه علمی ایران در جهان اسلام در پایگاه‌های مذکور، در سال ۲۰۱۷ در هر دو پایگاه به رتبه یکم نایل شده است.

همچنین رشد حدود ۲۰ درصدی تعداد دانشمندان ایرانی برتر سطح بین الملل یعنی اینکه از ۱۷۳ در سال ۲۰۱۳ به ۲۰۸ در سال ۲۰۱۶ رسیده است.

در مورد تعداد مقالات علمی پژوهشی که رشد حدود ۴۵ درصدی در رابطه با تعداد مقالات منتشر شده در مقالات ISI داشته ایم یعنی از تعداد ۳۱۱۸۳ مقاله در سال ۲۰۱۳ به ۴۵۱۸۳ در سال ۲۰۱۶ رسیده ایم. در حال حاضر رتبه علمی ایران در منطقه و در جهان اسلام در پایگاه ISI از رتبه ۲ در سال ۱۳۹۳ به رتبه ۱ در سال ۱۳۹۶ نائل شده است. در مورد کتابهای الکترونیک با توجه به نوپا بودن در سال ۱۳۹۴، ۸۷۶۱ عنوان کتاب الکترونیکی برای استفاده علاقه‌مندان مهیا بوده است که این رقم در سال ۱۳۹۵ به ۵۱۳۴۹ عنوان کتاب رسیده است. ضمناً پهنای باند اینترنت مرکز منطقه ای در پایگاه استنادی جهان از سال ۱۳۹۳ تا کنون حدوداً ۴ برابر افزایش داشته است.

تعداد واحدهای فناور ایجاد شده در پارک های علم و فناوری و مراکز رشد در سال ۱۳۹۲ از ۷۲۷ به ۲۸۷۱ مرکز در سال ۱۳۹۵ رسیده است. در دولت یازدهم میزان قرارداد طرح های پژوهشی بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با وزارتخانه های دفاع و نفت حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال بوده است.

در ارتباط با حوزه آموزش عالی لزوم توجه به رابطه هدفمند اشتغال و تحصیل و تلاش برای ایجاد دانشگاه های نسل سوم یا کارآفرین مورد تاکید قرار گرفته و همزمان با این موضوع تحول در برنامه های درسی دانشگاهی با رویکرد تربیت نیروهای کارآفرین، بازنگری اهداف و وظایف دانشگاه‌ها به چشم می‌خورد. در مورد تفویض اختیار به مراکز آموزش عالی با توجه وی‌ژه به توانایی‌های دانشگاه‌های مطرح در زمینه برنامه‌ریزی آموزشی، پذیرش دکتری، زمان بندی خدمات آموزشی و غیره پیشرفت خوبی داشته ایم و نیز بازنگری ضوابط و استانداردهای توسعه رشته ها و آموزش عالی در چارچوب طرح آمایش آموزش عالی در دستور کار قرار گرفته است. ضمناً کوشش نموده‌ایم تا ارتقای قانونمند و برنامه‌ریزی شده سطح نقش آفرینی و مشارکت بخش غیردولتی در حوزه علم و فناوری و یکپارچه‌سازی ضوابط اعطای رشته و ظرفیت پذیرش در مراکز دولتی و غیردولتی داشته باشیم و همچنین حمایت موثر برای حفظ و ارتقای کیفیت تحصیلات تکمیلی در دانشگاه ها با توجه به توسعه کمی آنها را داشته‌ایم. فرصت های کوتاه مدت تحقیقاتی دانشجویان دکتری در خارج و داخل به حسب نفر در سال ۱۳۹۲ از ۶۸۶ نفر به ۱۵۰۴ نفر در سال ۱۳۹۵ رسیده است و پیش بینی وام به دانشجویان دکتری برای تامین معیشت آنها و اشتغال بیشتر به آموزش و تحقیق انجام گردیده به طوری که در سال های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵ بیش از ۸۰۰ میلیارد ریال به این امر اختصاص یافت و در پایان سال ۱۳۹۶ این میزان به ۱,۱۰۰ میلیارد ریال خواهد رسید. بدیهی است که مساعدت در خرید تجهیزات ساخت داخل، از برنامه‌های ارتقاء کیفیت تحصیلات تکمیلی بوده است.

در حوزه فرهنگی و اجتماعی باید عرض کنم اقدامات خوبی صورت گرفته از آن جمله برگزاری ۳۴ جلسه گفتگوی اینجانب و معاون محترم فرهنگی با نمایندگان تشکل های دانشجویی و همچنین برگزاری نشست های عمومی دانشجویی در بیش از ۵۰ دانشگاه با حضور معاون محترم فرهنگی و تدوین و انتشار کتاب حقوق دانشجویی است.

از جمله فعالیت‌ها در حوزه اقتصاد مقاومتی می توان به برگزاری ۲۷ نشست تخصصی در دانشگاه ها و ۴ نشست تخصصی در ستاد در سال های ۱۳۹۳و ۱۳۹۴و چاپ و نشر آنها نیز می توان اشاره کرد. باید اضافه کنم که ما بیش از ۱۰۰۰ کرسی آزاداندیشی در دانشگاه های دولتی و ۱۷۶۵ کرسی آزاداندیشی در دانشگاه های پیام نور، غیردولتی و جامع علمی- کاربردی در فاصله سال های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۵ برگزاری کرده ایم. در حوزه انجمن‌های علمی دانشجویی توانستیم بیش از ۴۰۰۰ هزار انجمن علمی جدید و ۲۹ اتحادیه انجمن های علمی تاسیس کنیم. رشد نشریات دانشجویی از ۳۰۰۰ هزار مورد در سال ۱۳۹۲ به ۵۰۱۴ نشریه دانشجویی در دانشگاه های سراسر کشور از دیگر دستاوردهای دولت یازدهم بوده است. برگزاری چهار جشنواره ملی حرکت با حضور انجمن های علمی برتر در تمام دانشگاه ها از دیگر فعالیتهای حوزه فرهنگی است که باید اشاره کنم.

در حوزه اداری، مالی و منابع انسانی قابل ذکر است که با عنایت به میزان بدهی دانشگاه ها در حوزه‌های هزینه های جاری و سرمایه‌ای در گذشته با پیگیری‌های انجام گرفته ضمن جبران بسیاری از بدهی‌های معوقه در سال گذشته میانگین تخصیص به میزان ۹۶ % داشته ایم که این امر منجر به افزایش اعتباری به میزان ۱۳،۰۰۰ میلیون ریال اعتبار از محل منابع حاصل از تبصره ۳۶ قانون اصلاح بودجه ۱۳۹۵ برای جبران بدهی های این مراکز شد که خوشبختانه با تامین بخش عمده ای از آن در سال ۱۳۹۵ کسری انباشته این مراکز در حد قابل توجه ای جبران شد. با استفاده از شاخص های قابل اعتماد با قابلیت راستی آزمایی پیوسته موجب افزایش اعتباری معادل ۱,۸۰۰ میلیارد ریال در بودجه سال ۱۳۹۳، مبلغ ۱,۸۵۰ میلیارد ریال در بودجه سال ۱۳۹۴ و در نهایت مبلغ ۲,۴۸۰ میلیارد ریال در بودجه سال ۱۳۹۶ به دانشگاه ها شد.

در مورد توسعه فضاهای آموزشی، کمک آموزشی و تعداد بنیادهای خیرین آموزش عالی قابل ذکر است که راجع به فضای آموزشی (مترمربع) از ۰۰۰/۲۰۰/۵ هزار در سال ۱۳۹۲ به ۰۰۰/۴۲۱/۶ هزار (متر مربع) در سال ۱۳۹۵ توسعه داشته و تعداد بنیادهای خیرین آموزش عالی از ۵ در ۱۳۹۲ به ۳۶ در ۱۳۹۵ رسیده است و در آمد اختصاصی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه ها، موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری (میلیون ریال) از ۰۳۹/۷۵۱/۲۱ در ۱۳۹۲ به ۰۰۰/۷۸۷/۴۰ میلیون ریال افزایش داشته است. در مورد اسناد مالکیت بسیاری از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی اقدام و مشکلات آنها مرتفع شده است و این برنامه کماکان جهت حل مشکل سایر مراکز ادامه دارد.

در مورد سازمان امور دانشجویان باید اضافه کنم نسبت به جذب دانشجو از کشورهای همسایه و منطقه با حفظ کیفیت دانشگاه حمایت خوبی انجام شده است. همچنین در روند روان سازی جذب دانشجوی غیرایرانی به صورت بورس و غیربورس، حذف تمرکزگرایی و اعطای اختیار به دانشگاه ها برای جذب دانشجوی بین المللی، تشکیل دفاتر امور کنسولی در دانشگاه های بزرگ برای ارائه خدمات به دانشجویان غیرایرانی، افزایش اعتبارات مربوط به جذب دانشجوی بورسیه غیرایرانی که در نتیجه آن، تعداد این دانشجویان در دانشگاه های وابسته به وزارت علوم به بیش از ۲۵۰۰۰ نفر رسیده است و زیرساخت های لازم برای افزایش حداقل ۲ برابری آن تا پایان برنامه ششم توسعه فراهم شده است. و همچنین صندوق رفاه دانشجویان با الگوی مدیریت مشارکتی مبتنی بر دانایی در جهت ارتقاء خدمات‌رسانی توام با کرامت انسانی به دانشجویان عزیز گام‌های مهمی برداشته است از جمله افزایش درآمد اختصاصی از ۲۸۰ میلیارد تومان در دولت قبل به ۱,۱۲۴ میلیارد تومان در دولت تدبیر و امید رسیده است، افزایش کمی و کیفی وام‌ها با پوشش صد در صدی و رشد تا ۲۰۰ درصدی، جلب حمایت خیرین و نهادهای عمومی با ظرفیت ۲۳۰ میلیارد تومان و افزایش وام ویژه دکتری از ۳ میلیارد تومان به ۱۱۰ میلیارد تومان در سال جاری و کمک بلاعوض به دانشگاه در جهت بهبود فضای خوابگاهی و سلف سرویس به میزان ۱۱۰ میلیارد تومان و گشایش ارائه تسهیلات ارزان قیمت برای ساخت خوابگاه‌های دانشجویی برای ۲۰۰ خوابگاه‌ها دانشجویی در طول برنامه ششم توسعه از دیگر اقدامات است.

در حوزه همکاری های علمی بین المللی اقدامات بسیار خوبی انجام شده که می توان به توسعه برنامه های مشترک بین المللی و از جمله پروژه مشترک، دوره تحصیلی مشترک، استاد راهنمای مشترک و… اشاره کرد. کسب دانش فنی از طریق تماس های علمی رو در رو در ایران و خارج از کشور از جمله سمینارها و کارگاه ها و توسعه دیپلماسی علمی و فناوری، گسترش کرسی های زبان فارسی، ایرانشناسی، اسلام شناسی و جذب دانشجو و حضور در مجامع تصمیم ساز جهانی و طرح های کلان بین المللی و…. و شکل دهی اقتصاد دانشگاهی از طریق همکاری های بین‌المللی مانند جذب دانشجوی شهریه پرداز، اخذ گرنت های بین المللی، مشارکت در انجام پروژه ها، صادرات خدمات فنی و دانشی و… از دیگر مواردی است که می توان به آنها اشاره کرد.

قابل ذکر اینکه تا سال ۱۳۹۵ با ۱۶ وزیر علوم، و فناوری از کشورهای مخلتف نشست علمی برگزار شده و ۱۰۵ رئیس دانشگاه از کشورهای مختلف از دانشگاه های کشور برای توسعه همکاری های علمی و فناوری بازدید به عمل کرده‌اند.

تعداد کشورهایی که کرسی زبان فارسی در آنها از سوی وزارت علوم دایر شده است در سال ۱۳۹۵ به ۳۱ کشور رسیده است. و ۵۲ کرسی زبان ادبیات فارسی توسط وزارت علوم در دانشگاه های مختلف دنیا دایر شده است. تعداد دانشجویان خارجی زبان فارسی در کرسی های خارج از کشور ۳۶۳۶ نفر بوده و تعداد پروژه های مشترک جاری بین دانشگاه های داخل و خارج کشور به ۲۳۵ بالغ می شود. ضمناً ۵۴۱ نفر از اساتید ایرانی جهت شرکت و ارائه مقاله در کنفرانس های بین المللی حضور یافته اند و ۳۳۹ عضو هیات علمی دانشگاه از فرصت های مطالعاتی استفاده کرده اند.

راجع به توسعه شبکه علمی کشور گام‌های موثری برداشته شده است این پروژه که از گذشته، دلایلی غیرفعال مانده بود با تلاش توسط سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران با هدف گسترش دانش و ایجاد بستر توسعه کسب و کار و ایجاد اشتغال دانش بنیان پایدار صورت عمل یافته است. با توجه به آنکه براساس پروانه شبکه علمی کشور و همچنین نگاه موجود در تیم مدیریتی اپراتور با گذر چندین سال و سه نسل از ایجاد شبکه علمی در کشور اهمیت توسعه آن در کلیه شهرهای کشور مورد توجه قرار گرفت و با لحاظ نمودن آنکه شهر تهران با توجه به مرکزیتش دارای پتانسیل های مختلفی است، لذا توجه به شهرهای دیگر در اولویت توسعه کشوری قرار گرفت و برهمین اساس اپراتور شبکه علمی نیز موضوع توسعه کشوری را مدنظر قرار داد لذا اپراتور شبکه علمی در دی ماه سال ۱۳۹۵ به موازات ارائه خدمات خود در شهر تهران به انجام مذاکرات زیرساختی مداوم با ذی نفعان امر برای توسعه شبکه علمی در دیگر مناطق کشور مبادرت نمود.

این اپراتور در توسعه دانش و همچنین پوشش مشترکین آنکه مجموعه دانشگاه ها مراکز علمی و درمانی و آموزش پزشکی و مراکز تحقیقاتی، پ‌ژوهشی و پژوهشکده ها، حوزه های علمیه و کتابخانه ها را در بر می گیرد. راه اندازی این شبکه باعث افزایش دانش نهادینه در تمامی عرصه های علمی استان و ارتباط استان با دیگر متولیان امور در سطح کشور می شود. همچنین توسعه، نگهداری، پشتیبانی و بهره برداری از این شبکه در سطح به دلیل نیاز به نیروی انسانی متخصص و دانش بنیان می تواند اشتغال پایداری را برای متخصصین ایجاد کند در کنار این موضوع با رشد، گسترش و افزایش دانش و کمک به نیروی انسانی متخصص در زمینه افزایش بهره وری، توسعه علم و ایجاد اشتغال و کسب و کارهای نوین قدم بسیار بزرگی در این مسیر برداشته خواهد شد کلیه مراکز می‌تواند از یافته‌های علمی و قابلیت‌ها و توان‌های علمی داخل کشور به نحو مطلوب استفاده نمایند.

برخی از موضوعات راهبردی پیش روی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در آینده که می‌تواند ادامه برنامه‌های گذشته نیز باشد به شرح ذیل است:

۱ عنایت ویژه به نقش فرهنگی، انسان ساز و تمدن ساز دانشگاه ها

۲ نقش دانشگاه در طراحی و پیاده سازی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

۳ تحول و ارتقاء علوم انسانی و کاربردی کردن آن

۴ انسجام در نظام تصمیم سازی و تصمیم گیری

۵ مسئولیت پذیری و پاسخگویی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی و فناوری بخصوص مشارکت در امور اداره کشور و حل معضلات محلی و تنظیم توسعه هدفمند و ارتقاء کیفیت در آموزش عالی

۶ کیفیت آموزش عالی، چیستی و چگونگی

۷ رقابت پذیری دانشگاه ها، موسسات آموزش عالی و پژوهشی در سطح منطقه و جهان و ارتقاء جایگاه، جذب دانشجویان خارجی و پروژه‌های تحقیقات خارجی و مشترک

۸ توسعه هدفمند و متوازن آموزش عالی

۹ آموزش عالی و مهارت آموزی و همگانی کردن آن

۱۰ آموزش و پژوهش تقاضا محور

۱۱ شناسایی و تبیین شاخص ها و سنجه های کمی گوناگون در قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران

۱۲ برای عملیاتی شدن برنامه‌ها تعریف شاخص‌های قانون فوق الذکر با درک درستی از مفاهیم و تعاریف و تهیه گزارش مربوطه می‌باشد لذا تعریف عملیاتی شاخص های مندرج در این قانون الزامی ست.

۱۳ باید یادآور شد که پس از تعریف عملیاتی شاخص ها باید منابع و مراجع گردآوری داده های این شاخص ها شناسایی شوند برخی از منابع و مراجع داخلی و برخی دیگر ممکن است در موسسه هایی خارج از کشور باشند، باید شناسایی و اعتبارسنجی و برای گردآوری آنها برنامه ریزی شود.

چنانچه بخواهیم به گزارش های کاربردی در پهنه آموزش عالی دست یابیم براساس قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران شناسایی، تبیین و گردآوری داده ها و آنالیز شاخص های علم و فناوری از جمله ضروریات است که براساس آن بتوان شاخص های فناوری، علمی و نوآوری را پایش کرد و به نتایج ملموسی دست یافت و در نهایت برنامه مربوطه تدوین شود. بخصوص پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها می توانند سکوی مناسبی برای تبیین شاخص های علم، فناوری و نوآوری قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران باشند.

علیهذا لازم است تا روند، سهم و چگونگی پیگیری برنامه را بررسی تا با اهداف تعیین شده و براساس شاخص‌های تبیین شده به اهداف پیش‌بینی شده در حوزه های علم و فناوری به عنوان متولی اصلی برنامه‌ریزی نائل آییم؛ چون نقش و سهم دانشگاه ها در آیتم های مختلف متفاوت می باشد.

در خاتمه، ضمن درک موقعیت حساس کشور و مسئولیت خطیر شما مسئولین دانشگاهها و مراکز آموزش عالی امیدواریم با توکل برخدا، استفاده از تجارب گذشته و پشتوانه مردمی و فضای مناسب داخلی و خارجی ایجاد شده در سایه تدابیر دولت محترم بتوانیم نقش اصلی خود را در توسعه علمی کشور و ارتقاء جایگاهی در شأن آموزش عالی ایفا و همچنین در تحقق اهداف اقتصاد دانش بنیان گام های اساسی برداریم.