حفظ برجام و دیپلماسی اقتصادی اولویت های ماست
حفظ برجام و دیپلماسی اقتصادی اولویت های ماست

وزیر امور خارجه گفت: حفظ برجام و جلوگیری از بد عهدی آمریکا اولویت ماست.

به گزارش یوپنا،محمد جواد ظریف در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: نباید اجازه دهیم که آمریکا برجام را با هزینه ایران اجرا یا نقض کند.
او گفت: این سیاستی است که از روند اجرایی برجام با علم به بدعهدی های آمریکا داشتیم در زمان مذاکرات برجام هم با بی اعتمادی آمریکا برجام تدوین شده است.
وزیر امور خارجه افزود: در اولویت دیگر هم بعنوان ابر اولویت در برنامه به مجلس ارائه شده یکی روابط با همسایگان و دیگری دیپلماسی اقتصاد مقاومتی در حوزه روابط با همسایگان است.

وی افزود: متاسفانه در منطقه ای بسر می بریم که مهد آشوب ها و ناملایمات و سیاست های غلط کشورهای منطقه و مداخله های خطرناک خارجی و اوج گرفتن افراطی گری حمایت شده از سوی برخی کشورهای منطقه و خارجی است.
ظریف گفت: این منطقه نیاز به آرامش دارد ما مشاهده کردیم در حمله تروریستی به مجلس شورای اسلامی و حرم امام خمینی (ره) علی رغم همه توانمندی های خوبی که داشتیم کماکان زندگی در منطقه نا امن ایجاد ناامنی می کند و هزینه های امنیتی را بالا می برد شهدای زیادی هم در این زمینه تقدیم کردیم بویژه شهید حججی که مقاومت او رمز افتخار و اقتدا ماست.

وزیر امور خارجه افزود: ما باید توجه ویژه به منطقه داشته باشیم و مسئولیت داریم بعنوان قوی ترین و امن ترین کشور. ما نیاز به چتر حمایتی بیرون نداریم ما امنیت را از مردم می گیریم، حوزه گسترده مردم درانتخابات بار دیگر امنیت ما را تضمین کرده است.
او گفت: پیشرفت را هم از مردم می گیریم انزوا طلب نیستیم برای پیشرفت نگاه به داخل داریم، امنیت و پیشرفت ما از درون تامین می شود .
ظریف افزود: اولویت دوم ما دیپلماسی اقتصادی است تلاش می کنم سیاست خارجی هزینه ای برای توسعه کشور نباشد بلکه کمک هم باشد.
وزیر امور خارجه گفت: در گذشته بخاطر فشارهایی که از سوی قدرت های سلطه گر تحمل می کردیم بخاطر تحریم ها سیاست خارجی نمی توانست کمکی به توسعه کشور بکند بلکه از توسعه کشور هزینه می کردیم برای سیاست خارجی به این دلیل با تورم و نرخ رشد منفی مواجه بودیم.

او افزود: توانستیم موانع توسعه اقتصادی را که تحریم بود برداریم در دولت دوازدهم تلاش بیشتری می کنیم که فعال تر باشیم در حوزه دیپلماسی اقتصادی به این دلیل ساز و کار جدیدی در وزارت خارجه ایجاد کردیم.

وزیر امور خارجه گفت: برای پیشبرد اهداف سیاست خارجی در منطقه به گسترش همکاری های همه جانبه نیازمندیم.
محمد جواد ظریف افزود:  منطقه ما بهترین بازار برای بخش خصوصی است که بتواند تولید اشتغال داشته باشد.

او گفت: برای اشتغال ما باید تولید را به منظور کسب بازارهای خارجی تقویت کنیم و فقط معطوف به نیاز و بازار های داخلی نباشیم.
ظریف ادامه داد: در منطقه ما دو کشور هستند که حل سیاست خارجی خودشان را در گرو تنش و تشنج می بینند ما باید تلاش کنیم در منطقه ای که روی آرامش ندیده سیاست های جمهوری اسلامی را که همان نیاز به گفتگو و امنیت منطقه ای است برقرار کنیم و اقدامات شایانی برای ارتباطات داخلی منطقه از جمله اقتصادی، فرهنگی، مردمی و تعاملات علمی انجام دهیم.

وزیر امور خارجه گفت: البته در این مسیر موانعی هم وجود دارد که باید با هماهنگی رفع شود یکی از مشکلات ما نا هماهنگی های داخلی بوده و هست باید تلاش کنیم که از طریق گفتگو و هم افزایی با سایر نهادهای داخلی در حوزه اقتصادی، سیاسی ، فرهنگی، اعلامی و اظهارات سیاست هم افزایی را گسترش دهیم.

او افزود: در دولت یازدهم توافق مهمی با عنوان لغو قطعنامه های فصل ششم شورای عالی ملل متحد و شورای حکام و همچنین پایان دادن به اتهامات برنامه نظامی هسته ای که از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی سال ها مطرح بود حاصل شد.
ظریف گفت: ما باید در بحث حضور جدی تر در مجامع بین المللی اقدامات موثر تری داشته باشیم بخصوص در حوزه حقوق بشر و سپس دیگر حوزه ها.

وزیر امور خارجه افزود: سیاست خارجی ما بر اساس قانون اساسی ذاتاً حقوق بشری است به دلیل این که حقوق بشر یعنی حمایت از محرومین در برابر ظلم ستمگران، ما این مفهوم را در قانون اساسی داریم و این به معنی مداخله نیست زیرا ما هرگز دولت مداخله گر در امور داخلی کشور ها نبوده اما به عنوان عضوی جدی از جامعه بین المللی دفاع از حقوق بشر بویژه افرادی را که در برابر ظلم و ستم مظلوم واقع شده اند همواره هدف اصلی سیاست خارجی قلمداد کرده ایم.
او گفت: یکی از مهمترین دلایل قدرت منطقه ای ما سیاست خارجی حقوق بشری ماست که همواره جمهوری اسلامی به دنبال این هدف بوده است.

وزیر امور خارجه گفت:وظیفه این وزارتخانه معرفی توانمندی های اقتصادی داخلی به خارج و امکانات کشورهای خارجی به بخش خصوصی است.
محمد جواد ظریف با بیان اینکه ساختار وزارت امور خارجه در سال های پس از انقلاب اسلامی چند بار تغییر کرد گفت: بر اساس قانون و بر اساس پنجم و ششم توسعه موظفیم ساختار این وزارت خانه را کوچک کنیم و برنامه هایی در این زمینه در دست اجراست.
وی افزود: با توجه به اینکه وزارت امور خارجه متوجه نقش اقتصادی خود بوده است اما لازم بود بر موضوع اقتصاد تمرکز و تلاش های بخش خصوصی و دولتی را در این زمینه تسهیل کنیم.
وزیر امور خارجه گفت: برای تمرکز بیشتر این تلاش ها تصمیم گرفتیم با حذف سه معاونت منطقه ای در وزارت امور خارجه یک معاونت سیاسی و یک معاونت اقتصادی ایجاد کنیم که همه سفارتخانه های ما باید به این دو معاونت پاسخگو باشند.
ظریف افزود: ادارات کل وزارت امور خارجه نیز موظفند با این دو معاونت کار کنند.
وی گفت: در معاونت اقتصادی حوزه های اقتصاد مقاومتی را به صورت ادارات کل برجسته می کنیم.
وزیر امور خارجه افزود: در حوزه صادرات بر صادرات کالاهای غیر نفتی، خدمات فنی و مهندسی و نیروی کار تاکید می کنیم تا این صادرات مانعی برای تحریم دوباره جمهوری اسلامی ایران باشد.

ظریف گفت: در حوزه واردات نیز توجه ویژه ای به واردات سرمایه های ایرانیان خارج از کشور و جذب سرمایه گذاری خارجی، جذب فناوری و واردات گردشگر در حوزه های فرهنگی و سلامت کرده ایم.
وی افزود: در جذب نیروی جدید برای وزارت امور خارجه توجه ویژه ای به اقتصاد بین الملل و تجارت خارجی خواهیم داشت و برای آموزش کارکنان این وزارتخانه نیز دوره های آموزشی اقتصادی برگزار خواهیم کرد.
وزیر امور خارجه گفت: البته این طور نیست که کارکنان وزارت امور خارجه با موضوعات اقتصادی نا آشنا باشند و سفرای موفقی در حوزه های اقتصادی داریم.

ظریف افزود: وزارت امور خارجه در ۴۰ سال گذشته به دلایل شرایط منطقه ای بیشتر جهت گیری سیاسی و امنیتی داشته و کمتر به موضوع اقتصادی توجه کرده است.
وی گفت: وزارت امور خارجه باید بتواند به عنوان متولی روابط خارجی کشور از توان همه دستگاه ها استفاده کند یعنی نمی توانیم فقط متصدی روابط اقتصادی خارجی باشیم بلکه باید هماهنگ کننده باشیم و از توانمندی های جدی داخلی استفاده بهینه کنیم.
وزیر امور خارجه افزود: البته نیاز است از نظر قانونی و فرهنگ سازمانی این واقعیت در جامعه جا بیفتد که متولی سیاست خارجی و روابط بین المللی وزارت امور خارجه است.
ظریف گفت: کارهای اقتصادی و سیاسی کشور باید با وزارت امور خارجه هماهنگ شود تا بتوانیم منافع ملی را در خارج از کشور به پیش ببریم.
وی افزود: یکی از مشکلات و موانع داخلی برای جذب سرمایه خارجی طولانی شدن زمان جذب سرمایه به دلیل دقتی است که در این حوزه می شود.

وزیر امور خارجه گفت: طبیعی است که منابع کشور بی دلیل متوجه خارج نشود یا در حوزه هایی که در داخل ظرفیت و مزیت های فناوری داریم بی جهت به واردات رو نیاوریم.
ظریف افزود: در حوزه صادرات نیز این دقت ها وجود دارد و مانع اقدامات بخش خصوصی در بازار های جهانی می شود.
وی گفت: دو سال است که بانک اطلاعاتی در وزارت امور خارجه به صورت آزمایشی برای تبادل اطلاعات اقتصادی بین داخل و خارج راه اندازی شده است.
وزیر امور خارجه افزود: باید هماهنگ باشیم که خودمان بازارمان را در خارج خراب نکنیم زیرا در بسیاری موارد رقابت های غیر سازنده در خارج از کشور مانع حضور موثرمان شده است.
ظریف گفت: وزارت امور خارجه باید در خارج از کشور تسهیل و هماهنگ کننده و مانع از اقداماتی شود که نمی گذارد جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت های خود استفاده کند.

وی افزود: این مشکلات در قطر و روسیه نیز رخ داد و نتوانستیم به طور مناسب از این ظرفیت برای اقتصاد کشور استفاده کنیم.
وزیر امور خارجه گفت: در توان این وزارت خانه نییست که به تنهایی این کار را انجام دهد اما وزارت امور خارجه می تواند تسهیل و هماهنگ کننده و منتقل کننده مشکلات اقتصادی بخش خصوصی و دولتی به داخل کشور باشد.
ظریف افزود: یکی از برنامه های وزارت امور خارجه در چند ماه گذشته حمایت از بخش خصوصی با استفاده از صندوق توسعه ملی برای حضور در بازار کشور های همسایه بوده است.
وی گفت: درخواست هایی در این زمینه مطرح شده و نمایندگان مجلس شورای اسلامی قول همکاری داده اند و ریاست جمهوری اعلام آمادگی کرده است.

وزیر امور خارجه گفت: بر جام سندی است که بر اساس بی اعتمادی به آمریکا نوشته شده است.
محمد جواد ظریف افزود: برجام سندی است که بر اساس واقعیتی تدوین شده است که هیچ کدام از طرف ها بهم اعتماد نداشتند مخصوصا ما به آمریکایی ها و سند برجام بر اساس بی اعتمادی نوشته و مواردی که در برجام آورده بگونه ای نوشته شده است که مانع از بد عهدی می شود.
او گفت: اقدام دوم و مهمی که ضرورت دارد اینکه جمهوری اسلامی انتخاب معتمد دارد و این واقعیت باید به طرف مقابل منتقل می شد که شده است.
وزیر امور خارجه افزود: در تدبیرهایی که در برجام صورت گرفته و تدبیرهایی که در مصوبه مجلس شورای اسلامی دیده شده حفظ توانمندی ها و آمادگی برای اینکه در صورت ضرورت بتوانیم به شرایط بسیار پیشرفته تر از ابتدای برجام برگردیم از نظر توان هسته ای و این توانمندی ها موجود است.
ظریف گفت: آمریکا زمانی می تواند در جامعه جهانی موفق شود که بتواند جمهوری اسلامی را به عنوان طرف بد عهد نشان دهد و ما زمانی می توانیم به موفقیت دست پیدا کنیم که نشان دهیم جمهوری اسلامی ضمن داشتن انتخاب ها و فرصت های متعدد به تصمیمات و تعهدات قبلی خود متعهد است البته اجرای تعهدات قبلی اش را تا زمانی که در جهت منافع ایران باشد ادامه خواهد داد و این سه هدفی است که به منظور نشان دادن قابل اعتمادبودن ایران و اینکه ایران همیشه به تعهدات خود پایبند بوده است و آمریکا مدام از تعهداتش سرپیچی می کند پیگیری کرده ایم.

۰۰:۰۰۰۰:۴۷

دانلود

او افزود: در اوج لفاظی هایی که دولت جدید آمریکا انجام داده است  مهم ترین قراردادهای ما در زمینه سرمایه گذاری از سوی شرکت های مهم خارجی از جمله، توتال، رنو و بسیاری دیگر از شرکت های دیگر که در صف سرمایه گذاری در ایران هستند انجام شده است و اینها نشان می دهد موفقیت جمهوری اسلامی برقرار است.

وزیر امور خارجه گفت: دولت قبلی آمریکا از سر لطف به ایران وارد مذاکره و برجام نشد بلکه چون همه راه های دیگر را امتحان کرد و به در بسته خورد ناچار پای میز مذاکره آمد مردم ما با حضور در پای صندوق های رای در سال ۹۲ به آمریکا اعلام کردند که سیاست هایش محکوم به شکست است این نکته باید برای آمریکا جا بیفتد که سیاست های غلط به نتایج درستی نمی رسد و ادامه سیاست های غلط قبلی تنها نتایج غلط قبلی را به همراه خواهد داشت.
ظریف افزود: برجام توافق دوجانبه میان ایران و آمریکا نیست بلکه توافقی است که مورد تایید جامعه بین المللی و شورای امنیت ملل متحد است و به گونه ای نیست که آمریکا بتواند تصمیم بگیرد فردا از برجام خارج شود.
او گفت: انتخاب های ما در برجام بسیار مهم است و این انتخاب ها مسیر برجام را برای همه طرف ها هزینه بر کرده است.
وزیر امور خارجه افزود: این بسیار مهم است که حتما مشاوران دولت جدید آمریکا تاکید می کنند که اگر آمریکا بخواهد از برجام خارج شود به انزوای این کشور در دنیا می انجامد و این واقعیتی است که می توان با برنامه ریزی درست ما و جذب سرمایه گذاری بیشتر از سوی اروپا و همکاری بیشتر اتحادیه اروپا در زمینه اجرای برجام عدم خروج آمریکا را تضمین کند و تاثیر منفی خروج آمریکا بسیار بیشتر از تاثیر منفی برای ایران است لذا منافع ایران از برجام با حضور آمریکا یا بدون آن برقرار خواهد بود.
ظریف گفت: گفتنی است اروپایی ها در شرایط فعلی تمایل دارند اجرای برجام را ادامه دهند آن هم بدون توجه به سیاست های لحظه ای آمریکا برای خروج از برجام.

وزیر امور خارجه گفت: آرمان فلسطین مهمترین عامل اتحاد جهان اسلام است.
محمد جواد ظریف افزود: صهیونیست ها به این نتیجه رسیده اند که عامل اتحاد را باید از بین ببرند و بر این اساس دشمنان جدیدی را برای برخی کشورهای اسلامی ایجاد  می کنند.
وی با بیان اینکه دشمنان جدید برای مقابله با آرمان فلسطین هستند گفت: ایران هراسی و شیعه هراسی که به وسیله صهیونیست ها و برخی همکاران منطقه ای و بین المللی آنها پیگیری می شود فقط برای فراموش کردن عامل وحدت بخش جهان اسلام یعنی آرمان فلسطین است .
وزیر امور خارجه افزود: یکی از مهمترین اولویت هایی که باید در سیاست های خارجی همه کشورهای اسلامی باشد تاکید بر حقوق مردم فلسطین است.
ظریف گفت: این موضوع در سیاست خارجی ایران وجود دارد و به عنوان ضرورت انسانی که مردمی دهه هاست از نخستین حقوق خود و حتی از حق تعیین سرنوشت محروم شده اند و در آوارگی زندگی می کنند، بر آن تاکید می شود.
وی افزود: اینها واقعیت هایی است که صهیونیست ها نمی خواهند جامعه بین المللی به آنها توجه کند و وظیفه ماست که توجه جامعه بین المللی را به این واقعیت ها جلب کنیم.
وزیر امور خارجه گفت: متوجه کردن جامعه بین المللی به آرمان فلسطین از طریق همراهی و هماهنگی کشورهای اسلامی امکان پذیر است.
ظریف افزود: یکی از برنامه هایی که برای دولت دوازدهم به مجلس شورای اسلامی ارائه دادیم جلب توجه دوباره جهان اسلام به مهم ترین آرمان کشورهای اسلامی یعنی آرمان فلسطین است.
وی گفت: سیاست های آمریکا در منطقه همواره سیاست های بسیار مخرب بوده است و آمریکایی ها از این اشتباه ها درس نمی گیرند.
وزیر امور خارجه افزود: البته برخی مواقع به طور موقت درس می گیرند و روش های جدیدی را دنبال می کنند اما دوباره به روش های گذشته که با سیاست های خارجی آمریکا عجین شده است باز می گردد.
ظریف گفت:داعش و افراطی گری در منطقه نتیجه مداخله خارجی، اشغال کشورها و سیاست های رژیم صهیونیستی و حمایت های آمریکا از این رژیم است.
وی افزود: افراطی گری درمنطقه نتیجه غیر پاسخگو بودن دولت های متحد آمریکا به شهروندان خودشان است و آنها نمی توانند مانند جمهوری اسلامی ایران امنیتشان را از درون تامین کنند بلکه برای تامین امنیتشان به خارج نگاه می کنند.
وزیر امور خارجه با بیان اینکه سیاست های غلط آمریکا از ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ آغاز شده و در منطقه ای به صورت مداوم ادامه یافته و جز ناامنی برای منطقه و خسارت برای خود آمریکا چیزی نداشته است گفت: ترامپ در مبارزات انتخاباتی بارها اعلام کرد تریلیون ها دلار از طرف آمریکا در منطقه هزینه شده و فقط برای آمریکا خسارت به بار آورده است.
ظریف افزود: کشورهای منطقه باید به این باور برسند که امنیت فقط از داخل منطقه قابل تامین است و نمی توان امنیت را خرید.
وی گفت: امنیت کالای قابل خرید نیست و باید در درون منطقه تولید شود نه اینکه از بیرون آن را بخرند.
وزیر امور خارجه افزود: برای اینکه با سیاست های غلط آمریکا که در نهایت به ضرر مردم این کشور است مقابله کنیم نیاز به گفتگوی امنیتی، همکاری و ایجاد فرهنگ همکاری در منطقه داریم تا سیاست های تقابل و تخاصم منطقه ای که از طرف آمریکایی ها دنبال شده است پایان یابد.
ظریف گفت: تا زمانی که برای سلاح های آمریکایی در منطقه خریدار هایی وجود داشته باشد و ده ها میلیارد دلار سلاح از این کشور خریداری شود آمریکا از این وضع استفاده می کند و سیاست های غلط مداخله جویانه را ادامه می دهد.
وی افزود: ضرورت منطقه و آنچه که کشورهای آن باید توجه کنند درون ساز بودن امنیت است که جمهوری اسلامی به عنوان قدرتمند ترین کشور منطقه آن را ایجاد کرده است و به هیچ چتر امنیتی خارجی وابسته نیست.
وزیر امور خارجه گفت: وزارت امور خارجه در دولت یازدهم توانست جمهوری اسلامی ایران را با پشتوانه حرکت مقاومت مردم منطقه وارد معادلات بین المللی در بحث های منطقه ای کند.
ظریف افزود: در گذشته به جمهوری اسلامی ایران اجازه نمی دادند در مباحث منطقه ای حضور داشته باشد اما اکنون ما هستیم که نه تنها برای مذاکرات آستانه تصمیم می گیریم چه کشورهایی حضور داشته باشند بلکه در لوزان و در جلسه ای که آمریکایی ها پیشنهاد می کنند ما تصمیم می گیریم چه کشورهایی باید حضور داشته باشند.
وی گفت: اکنون تعداد محدودی از کشورها و نیروهای مقاومت در خط مقدم مبارزه با افراطی گری و تروریسم در منطقه حضور دارند و جزو ضرورت های منطقه است که همه کشورها باید به آن بپیوندند.
وزیر امور خارجه افزود: کشورهایی که در خط مقاومت نیستند و با پول و حمایت آنها تروریست ها پرورش و توسعه یافته اند، جزو اهداف اصلی ترور و تروریسم در منطقه هستند و این را نمی دانند.
ظریف گفت: ضرورت دارد حرکت مقابله با افراطی گری و تروریسم را در منطقه گسترش دهیم.
وی اضافه کرد: سیاست های خارجی جمهوری اسلامی ایران موفق شده است این واقعیت را به دنیا معرفی کند که چه کسانی پشت حرکت های تروریستی هستند و این حرکت ها چگونه با مداخلات و سیاست های غلط آمریکا و حمایت های این کشور در منطقه رشد و گسترش یافته است.
وزیر امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران به دنیا نشان داده است که چگونه می توان با تروریسم مقابله کرد.
ظریف افزود: با پشتوانه مقاومت در مقابل تروریست ها توانسته ایم موفقیت های خوبی در این زمینه به دست آوریم.
وی گفت: باید این واقعیت را به جهان ثابت کنیم که راه حل مسئله سوریه سیاسی است و با حمایت از تروریست ها و افراطیون هیچ کس نمی تواند منافعی برای خودش کسب کند.
وزیر امور خارجه افزود: البته این موضوع تا حد قابل قبولی از طرف همه پذیرفته شده است که بحران یمن و اقدامات نظامی علیه مردم بی گناه این کشور نمی تواند به هیچ هدفی برسد.
ظریف گفت: همه کنش گران منطقه ای ناگزیرند به راهکاری سیاسی برسند و جهموری اسلامی ایران برای پایان دادن به معضل سوریه، یمن و بحرین بر این راهکار تاکید کرده است که راهکار سیاسی باید مبتنی بر اراده مردم این کشور ها باشد.
وی افزود: راهکار سیاسی نباید از بیرون بر مردم این کشورها تحمیل شود و این مبانی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در جهت حمایت از مقاومت و مقابله با تروریسم و افراطی گری است.
وزیر امور خارجه گفت: در چهار سال آینده کشور ما با چالش های مهمی روبرو است اما فرصت های قابل توجهی نیز داریم.
ظریف افزود: قدرت گفتمانی ایران به عنوان مبنای قدرت در جهان به جمهوری اسلامی ایران نقش قابل توجهی داده است.
وی گفت: در سال های آینده با توجه به بحرانی بودن منطقه و سیاست های بسیار نادرست آمریکا و خطرات جهانی که بیش از هرزمان دیگری است و همه دنیا را تهدید می کند با هدف مشترک همدلی و انسجام سیاست های خارجی کشور را به پیش ببریم.
وزیر امور خارجه افزود: البته این به معنای نقد نکردن، نداشتن گفتگو و نداشتن نظام چند صدایی نیست زیرا کشور ما قدرت خود را از تکثر داخلی می گیرد.
ظریف گفت: مردم می توانند نظر خود را در مجلس شورای اسلامی، پای صندوق های رای و صدا وسیما  اعلام کنند اما در چهار سال آینده نیاز داریم با هم افزایی، حرکت و برای منافع ملی با هم کار کنیم.
وی افزود: باید منافع ملی را به دیگر موضوعات ترجیح دهیم و هیچ گاه در مقابل منافع ملی به فکر منافع حزبی، جناحی یا گروهی نباشیم.