امیدوارم که در این دوره جدید بتوانیم یکی دو سفیر زن دیگر نیز داشته باشیم، البته نمی‌خواهم عددی را بگویم ولی در راستای تحقق این موضوع در حال برنامه‌ریزی و تلاش هستیم.

وزیر امور خارجه دولت تدبیر و امید در پاسخ به سوالی در ارتباط با رای اعتماد روز یک‌شنبه نمایندگان مجلس به وی و ارزیابی‌اش از میزان رای‌ موافق و مخالف نمایندگان به وی و این‌که فکر می‌کرد این میزان رای (۲۳۶) رای موافق را در مجلس داشته باشد؟ گفت: فکر نمی‌کردم بیش از این تعداد رای بیاورم به این دلیل که تعدادی از دوستان در مجلس با برنامه‌ها و دیدگاه‌های بنده موافق نبودند و مخالفت خود با این دیدگاه‌ها را به زبان‌های مختلف در طول این چهار سال که مسوولیت وزارت خارجه را برعهده داشته‌ام و هم‌چنین در جریان مذاکرات مجلس مطرح کرده‌اند.

ظریف با بیان این‌که من و آقای زنگنه این تصور را داشتیم که تعدادی از دوستان به هیچ یک از ما دو نفر (زنگنه و ظریف) رای نمی‌دهند و همین تصور هم به واقعیت تبدیل شد، خاطرنشان کرد: البته بنده از تمام نمایندگان مجلس چه کسانی که به من رای منفی دادند و در مخالفت با برنامه‌های من صحبت کردند و چه نمایندگانی که در موافقت با این برنامه‌ها سخنرانی کرده و رای مثبت دادند، تشکر می‌کنم.

این عضو دولت دوازدهم تصریح کرد: تا آن‌جا که اطلاع دارم تعداد قابل توجهی از نمایندگان که فکر کنم بیش از ۱۵۰ نفر بودند برای دفاع از بنده ثبت‌نام کرده بودند و این برای من باعث افتخار است. کسانی هم که مخالفت کردند به طور قطع قصدشان کمک به پیشبرد منافع ملی بوده و از آنها نیز تشکر می‌کنم.

ظریف در پاسخ به این پرسش که به نظر شما انتقاداتی که نمایندگان مخالف‌تان در صحن علنی مجلس مطرح کردند منطبق با واقعیت بود؟ گفت: برخی از انتقادات مطرح شده در واقع پیشنهادهایی بود که اکنون در وزارت خارجه در حال پیگیری و اجرا است، از جمله این‌که آقای دکتر پورابراهیمی پیشنهاد ایجاد معاونت اقتصادی در وزارت خارجه را مطرح کردند، موضوعی است که اکنون در این وزارت‌خانه در حال پیگیری است و انشاءالله در چند هفته آینده این معاونت تاسیس می‌شود.

وی با اشاره به نمودار سازمانی جدید وزارت خارجه تصریح کرد: این نمودار سازمانی چند روز پیش به امضای بنده و معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی رسید. در این نمودار سازمانی جدید، علاوه بر این‌که معاونت اقتصادی ایجاد می‌شود، از تعداد معاونت‌های کنونی وزارت خارجه نیز کاسته می‌شود.

وزیر امور خارجه با تاکید بر این‌که کم کردن تعداد معاونت‌ها در وزارت خارجه یک ضرورت قانونی بود و در برنامه پنجم توسعه وزارت امور خارجه موظف شده بود که مثل دیگر دستگاه‌ها تعداد معاونت‌های خود را به پنج عدد کاهش دهد، تصریح کرد: نمودار جدید سازمانی وزارت خارجه بر اساس تحقیق، تجربیات و مطالعه ساختارهای وزارت خارجه‌ دیگر کشورها تدوین شده است. مجلس به ایجاد بخشی از این تغییرات تاکید داشت و از طرف دیگر برای کارآمدی هر چه بیش‌تر وزارت خارجه نیز باید این اتفاق می‌افتاد.

ظریف ادامه داد: در چارت جدید تلاش کرده‌ایم لایه‌های سازمانی را کاهش دهیم، چراکه این احساس را داشتیم که فاصله بدنه کارشناسی وزارت خارجه با مدیران ارشد این وزارت‌خانه بسیار زیاد است. وزارت خارجه یک دستگاه کارشناس‌ محور است و همین موضوع اقتضا می‌کرد که فاصله بین کارشناسان و مدیران ارشد کمتر شود تا آنها بتوانند با مدیران عالی وزارت‌خانه ارتباط بیش‌تری بگیرند، نظرات خود را بدون سانسور به آنها منتقل کنند و بازخورد نظرات خود را دریافت کنند.

ظریف در پاسخ به این پرسش که در جریان سخنرانی در مجلس متوجه اظهارات توهین‌آمیز نماینده خرمشهر علیه خودش شد یا نه؟ گفت: متوجه نشدم که چه چیزی می‌گفتند. دیدم که یک هیاهویی در انتهای مجلس شکل گرفته ولی متوجه نشدم که چه می‌گویند و بیش‌تر تمرکز خود را بر این گذاشتم که به حرف‌هایم ادامه دهم و برنامه‌هایم را تشریح کنم. البته برادر عزیز و جانباز سرافراز کشورمان آقای سامری روز شنبه آمدند و با یکدیگر صحبت کردیم.

وی ادامه داد: امیدوارم که این حادثه از ذهن‌ها محو شود و حتما من آن را از ذهنم پاک کرده‌ام.

این مقام عالی رتبه دستگاه وزارت امور خارجه در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با ایسنا در ارتباط با روابط ایران و عربستان در دولت دوازدهم و این‌که چندی پیش در رسانه‌ها از زبان مقامات عراقی صحبت از این شد که عربستان درخواست کرده دولت بغداد بین دولت‌های تهران و ریاض میانجی‌گری کند اما بعد از آن این موضوع با توضیحات وزیر کشور عراق و همچنین تکذیب مقامات عربستانی روبه‌رو شد، تصریح کرد: ایران همواره خواهان روابط خوب با همسایگانش بوده است، اما معتقدیم که سیاست‌های عربستان در منطقه مخرب بوده و حتی به ضرر آن کشور تمام شده است.

وی با تاکید بر این‌که سیاست جمهوری اسلامی ایران در منطقه یک سیاست راهبردی در چارچوب اصولی مشخص است، خاطرنشان کرد: ما در ایران بر ایجاد یک منطقه امن، قدرتمند و همگرا تاکید داریم و تحقق چنین موضوعی را در راستای منافع ملی ایران و منطقه می‌دانیم. سیاست ایران در تعامل با کشورهای منطقه و عربستان در همین چارچوب بوده و تغییری نکرده است. البته نیاز است هماهنگی و انسجام‌ بیش‌تری در کشور در ارتباط با تصمیم‌گیری‌ها در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و هم‌چنین عملکردهای داخلی تاثیرگذار بر این عرصه‌ها داشته باشیم.

ظریف در ادامه به حمله تعدادی از افراد خودسر به سفارت عربستان و کنسولگری این کشور در مشهد در سال ۹۴ اشاره کرد و گفت: این اقدام، اشتباه و تاسف‌برانگیز بود که خسارت‌های غیرقابل جبرانی را برای کشور در بحث روابط دوجانبه و همچنین عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی ایجاد کرد. اقدامی که باعث ایجاد خدشه به شأن و وجهه ایران شد. همه مسوولان از این اتفاق ناراحت شدند. باید از انجام این‌گونه اتفاقات به صورت جدی در کشور جلوگیری کنیم و بر اساس سیاست اصولی و راهبردی‌ که ایران در منطقه پیگیری می‌کند پیش برویم.

وزیر امور خارجه در پاسخ به این‌که قرار بود هیاتی ازعربستان برای بازدید از سفارت‌خانه و کنسولگری این کشور در تهران و مشهد به ایران سفر کند و هیاتی نیز از ایران برای بازدید از سفارت و کنسولگری کشورمان به عربستان سفر کند، این رفت و آمد انجام شد؟ اظهار کرد: ویزا برای دو طرف جهت انجام این سفر صادر شده است. منتظر هستیم که اقدامات نهایی انجام شود تا دیپلمات‌های دو کشور بتوانند از سفارت‌خانه‌ها و کنسولگری‌هایشان بازدید کنند و احتمالا این اتفاق به بعد از ایام حج موکول می‌شود.

ظریف در درباره لغو صدور روادید میان ایران و عراق گفت: از طرف ما علاقه برای لغو و تسهیل صدور روادید میان ایران و عراق  وجود دارد، اما در طرف عراقی جمع‌بندی کاملی در این زمینه ایجاد نشده است.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این پرسش که در جریان سفر نخست‌وزیر سوئد به تهران یک عکس از هیات ایرانی و سوئدی منتشر شد که در یک طرف میز اکثر سیاستمداران حاضر خانم بودند ولی در طرفی که هیات ایرانی نشسته بود، هیچ اثری از زنان مشاهده نمی‌شد. هم‌چنین در جریان سفر اخیر خانم موگرینی به تهران نیز دقیقاً عکسی با چنین ویژگی منتشر شد، شما در دوره دوم حضورتان در وزارت خارجه قصد ندارید که از حضور زنان در عرصه‌های مدیریتی این وزارت‌خانه بیش‌تر استفاده کنید؟ آیا برای تحقق این امر فشارهایی از جنسی که بر رئیس‌جمهور وارد شد تا وزیر زن انتخاب نکنند وجود دارد؟ با بیان این‌که “احساس می‌کنم برنامه مدون و هماهنگی برای ارتقاء زنان و استفاده آنها در سطوح مدیریتی در وزارت خارجه و سایر دستگاه‌ها وجود نداشته است” افزود: در شش سالی که از کار در وزارت خارجه فارغ شده بودم و در واقع شش سال آزادی‌ام بود این فرصت را بیش‌تر از قبل داشتم که در دانشگاه تدریس کنم و دانشجویان بیش‌تری را داشته باشم. در اکثر این کلاس‌ها همیشه بهترین دانشجویانم خانم بودند و من تعجب می‌کردم که با توجه به این هوش و ذکاوت چرا در سلسله مراتب ورود به وزارت خارجه و هم‌چنین ارتقا در این وزارت‌خانه زنان چندان موفق نیستند. البته این را باید گوشزد کنم که ورود به وزارت خارجه کاری سخت و دشوار است و باید از هفت خان عبور کنیم.

این عضو دولت دوازدهم با بیان این‌که تصور می‌کنم مشکلی که در این ارتباط وجود دارد مشکل نهادینه‌ای است و این فقط مختص ایران نیست و کم و بیش در دیگر کشورها نیز وجود دارد، تاکید کرد: از زمان حضورم به عنوان وزیر در این وزارت‌خانه تلاش کردم که فرصت‌های بیش‌تری را برای خانم‌ها ایجاد کنم. وی در پاسخ به این پرسش که به نظر می‌رسد این تلاش‌ها کم‌تر نمود بیرونی داشته است؟ گفت: در زمان تصدی من در وزارت خارجه اولین معاون زن در این وزارت‌خانه منصوب شد. در همین زمان بود که اولین سفیر زن بعد از انقلاب اعزام شد. اکنون نیز امیدوارم که در این دوره جدید بتوانیم یکی دو سفیر زن دیگر نیز داشته باشیم، البته نمی‌خواهم عددی را بگویم ولی در راستای تحقق این موضوع در حال برنامه‌ریزی و تلاش هستیم.

رییس دستگاه دیپلماسی کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود مجدد به موضوع ایجاد تغییرات در ساختار وزارت خارجه اشاره کرد و گفت: سه معاونت منطقه‌ای وزارت خارجه که اکنون در این وزارت خانه وجود دارند، حذف می‌شوند و یک معاونت سیاسی ایجاد می‌شود.

ظریف با بیان این‌که معاونت سیاسی با دفاتر جدیدی ایجاد خواهد شد، تصریح کرد: بر اساس چارت جدید، ادارات کل منطقه‌ای به صورت مستقیم زیر نظر وزیر فعالیت می‌کنند و این موضوع این امکان را به همه معاونت‌ها می‌دهد که با ادارات کل منطقه‌ای ارتباط داشته و همکاری کنند. از این به بعد ادارات منطقه‌ای هم به معاونت سیاسی و هم به معاونت اقتصادی پاسخگو باید باشند. معاونت‌های بین‌الملل و پارلمانی وزارت خارجه نیز باید بتوانند نیازهای خود در بحث روابط دو جانبه را از طریق این ادارات کل تامین کنند.

وی با بیان این‌که در چارت جدید دیگر نیاز نیست مثلا در بخش رسانه‌ای قسمت‌های منطقه‌ای وجود داشته باشد، افزود: آن زمان که معاونت‌های منطقه‌ای فعالیت داشتند هر بخشی نیز بر اساس نیاز خود بخش‌های منطقه‌ای داشت که دیگر در چارت جدید این‌گونه نخواهد بود.

رییس دستگاه دیپلماسی کشور  گفت: در چارت جدید با نوآوری‌های جدی روبه‌رو هستیم. در این چارت همه معاونت‌ها از ظرفیت‌های ادارات کل منطقه‌ای که زیرنظر وزیر هستند در حوزه روابط دوجانبه با توجه به نیاز تخصصی خود استفاده خواهند کرد. بر اساس این چارت سفارت‌خانه‌ها نیز زیر نظر همه این معاونت‌ها فعالیت می‌کنند و تمرکز لازم بر همه حوزه‌های اقتصادی، بین‌المللی، پارلمانی، رسانه‌ای و سیاسی ایجاد می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که با این تغییرات، ایجاد هماهنگی در وزارت خارجه برای پیشبرد امور دشوارتر نمی‌شود و وظایف وزیر سخت‌تر نخواهد شد؟ گفت: هماهنگی‌ها دشوارتر نخواهد بود و کار وزیر نیز سخت‌تر نمی‌شود. وزارت خارجه همیشه اداره ‌کل محور بوده است و این ادارات کل هستند که کارها را در حد مدیریت عالی وزارت خارجه هماهنگ می‌کنند.

وزیر امور خارجه با اعتقاد بر این‌که بر اساس این تغییرات همکاری‌ها و هماهنگی‌ها در وزارت خارجه افزایش پیدا می‌کند، افزود: این موضوع باعث می‌شود که دیگر در حوزه‌های تخصصی نیازی نداشته باشیم که دوباره کاری انجام دهیم و مجبور شویم که مثلا در مرکز رسانه‌ای یک اداره‌ای برای اروپا و یک اداره‌ برای خاورمیانه داشته باشیم. در حوزه رسانه نیز دیگر امور مربوط به روابط دو جانبه در همین ادارات کل منطقه‌ای انجام می‌شوند.

این عضو دولت با بیان این‌که معاونت‌های موضوعی ما در بخش‌های سیاسی، اختصاصی، بین‌المللی، پارلمانی و رسانه‌ای می‌توانند از تمام توان ادارات کل منطقه‌ای استفاده کنند، تصریح کرد: برای تحقق این موضوع یک سامانه فرآیندی تعریف شده که در آن ضرورت هماهنگی بین معاونت‌ها و ادارات مختلف وزارت خارجه دیده شده و امیدواریم که این موضوع نه‌تنها باعث پیچیده‌تر شدن کار نشود، بلکه باعث تسهیل کار شود و تخصص‌گرایی بیش‌تری در کار را به همراه داشته باشد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور با بیان این‌که با کم کردن لایه‌های مدیریتی در وزارت خارجه این زمینه فراهم می‌شود که کارشناسان بتوانند ارتباط نزدیک‌تری با مدیران ارشد وزارت خارجه داشته باشند و حاصل کار و نظرات خود را مشاهده کنند، افزود: با این تغییرات دیگر این احساس در بین کارشناسان ایجاد نمی‌شود که نتایج کارشان را نمی‌بینند و نمی‌دانند کاری که تولید کرده‌اند چه نتیجه‌ای داشته است.

ظریف با بیان این‌که این اقدام باعث افزایش انگیزه بدنه کارشناسی وزارت خارجه و کاهش بروکراسی در آن می‌شود، افزود: در حال حاضر یک کار وقتی می‌خواهد از معاون وزیر به کارشناس مربوطه برسد باید از پنج لایه مدیریتی عبور کند تا به کارشناس برسد و در مرحله بازگشت نیز چنین پروسه طولانی طی می‌شود. ما تلاش کرده‌ایم که این پروسه را کاهش دهیم. بر اساس روند کنونی بیش‌تر وقت مدیران باتجربه وزارت خارجه به ارجاع دادن و پاراف کردن مطالب تهیه شده به بخش‌های زیرمجموعه‌شان می‌گذرد. این روند باعث می‌شد که آنها نتوانند کار تخصصی انجام دهند و کارشناسان جدید را تربیت کنند. اکثر کارشناسانی که بعد از انقلاب وارد وزارت خارجه شدند یا بازنشسته شده‌اند یا در شرف بازنشستگی هستند و نیاز است که تجربه این افراد که با هزینه‌های فراوان برای کشور و خود آنها ایجاد شده به نسل جوان منتقل شود.

منبع: ایسنا