سفیر آمریکا در سازمان ملل روز سه شنبه گفت: آمریکا خواهان بازرسی مکان های نظامی ایران براساس برنامه های دیده بان هسته ای سازمان ملل است، تا پایبندی تهران را نسبت به توافق هسته ای ۲۰۱۵ راستی آزمایی کند.

سفیر آمریکا در سازمان ملل روز سه شنبه گفت: آمریکا خواهان بازرسی مکان های نظامی ایران براساس برنامه های دیده بان هسته ای سازمان ملل است، تا پایبندی تهران را نسبت به توافق هسته ای ۲۰۱۵ راستی آزمایی کند.


به گزارش یوپنا به نقل از رویترز، نیکی هیلی روز چهارشنبه با مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین دیدار خواهد داشت تا درباره آن چه که او به عنوان مأموریت حقیقت یاب از آن یاد می کند و به عنوان بخشی از برنامه ی ترامپ برای بازبینی توافق ایران با قدرت های دنیا بر سر کنترل برنامه ی هسته ای خود و برداشته شدن بیشتر تحریم ها در برابر آن است، بحث و گفت و گو کند.
این عضو کابینه ترامپ در مصاحبه با رویترز گفت: آن چه در رفتار ایران در گذشته دیده شده، اقدامات پنهانی در بخش های نظامی، دانشگاه ها و … بوده است.
وی افزود: در گذشته مسائلی در این مکان ها مطرح بوده و برای اطمینان حاصل کردن از این که دیگر چنین مسائلی اتفاق نیفتد نیاز به بررسی است و اکنون که ما دارای یک مرجع قانونی هستیم، می بایست نسبت به بررسی هر مکان مشکوکی اقدام شود.
هیلی اظهار داشت، هدف وی از سفر به وین طرح این موضوع است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نباید برای انجام هر اقدامی تحت فشار قرار گیرد.
مقامات ارشد ایران، به صراحت هر گونه دسترسی بازرسان بین المللی به مکان های نظامی این کشور را رد کردند و اعلام کردند هر گونه اقدامی در این راستا تبعات سختی به دنبال خواهد داشت.
نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت: اگر آن ها چیزی برای پنهانکاری ندارند، پس چرا چنین صحبتی را مطرح می کنند؟ چرا مقامات ایران اجازه حضور آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در این مکان ها نمی دهد.
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز روز سه شنبه به تلویزیون دولتی این کشور گفت: در صورتی که توافق هسته ای لغو شود، ایران می تواند در یک بازه پنج روزه تولید اورانیوم غنی شده ی با درصد بالا را از سرگیرد.
همچنین رئیس جمهور ایران، هفته ی گذشته هشدار داد: در صورتی که تحریم جدیدی از سوی آمریکا اعمال شود، ایران می تواند تنها در عرض چند ساعت می تواند به شرایط قبل از توافق ۲۰۱۵ بازگردد.
این در حالیست که آمریکا معتقد است که بسیاری از تحریم های سازمان ملل و آمریکا که در چارچوب توافق هسته ای بوده در ۱۸ ماه گذشته برداشته شده است و تحریم های دیگری که ایران با آن مواجه است از لحظ فنی در چارچوب توافق هسته ای نیست.
هیلی در ادامه بخشی از سؤالاتی را که از مقامات آژانس خواهد پرسید را چنین مطرح کرد: آیا همه چیز مورد بررسی قرار گرفته است؟ آیا شما مکان هایی را که تا پیش از این اقدامات مخفیانه در آن صورت می گرفته را نیز مورد بررسی قرار داده اید؟ آیا شما به این مکان ها دسترسی دارید؟ آیا از حضور شما در این مکان ها جلوگیری نشده است؟
براساس قانون ایالات متحده، وزارت امور خارجه این کشور می بایست هر ۹۰ روز پایبندی ایران به توافق هسته ای را به کنگره گزارش دهد و گزارش بعدی در ماه اکتبر خواهد بود.


وی همچنین اظهار داشت: بازبینی سیاستگذاری ما در قبال ایران، به ارزیابی ما نسبت به رفتار تهران در خاورمیانه نیز بستگی دارد، که همان تضعیف منافع ایالات متحده در سوریه، عراق، یمن و لبنان است.
استفان دوجاریک؛ سخنگوی سازمان ملل‬‎ نیز روز سه شنبه در سخنانی اظهار داشت: آنتونیو گوترش؛ دبیرکل سازمان ملل متحد بر این باور است که توافق هسته ای ایران، یکی از مهم ترین دستاوردهای دیپلماتیک در تلاش برای رسیدن به صلح و ثبات است و همه ملزم هستند تا تمام تلاش خود را برای حمایت و پشتیبانی از آن انجام دهند.

منبع اصلی

مترجم: میثم خاکپور