مراسم تحلیف شورای شهر پنجم تهران با حضور فرماندار، استاندار و نماینده وزیر کشور صبح امروز برگزار شد.

مراسم تحلیف شورای شهر پنجم تهران با حضور فرماندار، استاندار و نماینده وزیر کشور صبح امروز برگزار شد.

به‌ گزارش یوپنا، مراسم تحلیف پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران از ساعت ۸:۳۰ با حضور استاندار ، فرماندار و جمعی از مدیران شهری آغاز شد.

در این مراسم مهدی چمران، سردار رحیمی رییس پلیس پایتخت، فرمانداران ری، شمیرانات و ورامین، احمدی معاون وزیر کشور و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از جمله پروانه مافی، سید فرید موسوی ، طیبه سیاوشی ، رحیمی، فاطمه سعیدی و فاطمه ذوالقدر حضور دارند.

در ابتدای این مراسم پس تلاوت قران کریم، ویدئویی از مهدی چمران رئیس سابق شورای شهر تهران و گزارشی از عملکرد شورای چهارم پخش شد.
قرائت سوگندنامه اعضای شورای شهر پنجم

نخستین جلسه هر دوره شورا تحت ریاست مسن‌ترین و جوان‌ترین عضو شورا تشکیل می‌شود که در شورای پنجم نیز مرتضی الویری متولد ۱۳۲۷ مسن‌ترین و بشیر نظری متولد ۱۳۶۲ و بهاره آروین متولد ۱۳۶۱ جوان‌ترین افراد شورا هستند که امروز در جایگاه قرار گرفتند و الویری متن سوگند را قرائت کرد و اعضا سوگند یاد کردند: «من در برابر کلام الله مجید، به خدای متعال سوگند یاد می‌کنم و با تکیه بر شرف انسانی خویش تعهد می‌نمایم که در حفظ امانت و انجام هرچه بهتر وظایفم و خدمت به مردم کوشا باشم و قانون اساسی و سایر قوانین و مقررات کشور را در چارچوب وظائف و اختیارات خود مراعات نمایم و در همه زمینه‌ها عدالت و انصاف را در نظر داشته و مادامی که در شورای اسلامی شهر عضویت دارم در رعایت صرفه و صلاح و پیشرفت امور شهر و شهرداری اهتمام نمایم.»
فرماندار تهران: شورای چهارم ۶۷۵ مصوبه داشت

عیسی فرهادی فرماندار تهران در این مراسم با بیان اینکه امروز عزیزان زیادی در جمع ما حضور دارند ، گفت: فرماندار ویژه ری، تجریش و سردار رحیمی فرمانده تهران و همچنین احمدی نماینده وزیر کشور و هاشمی استاندار در این مسیر حضور دارند که از آنها تقدیر می‌کنیم.

وی ضمن ارائه گزارشی از روند انتخابات شورای شهر گفت: ۴۰۰۰ شعبه با ۹۱ هزار نیرو در این مدت فعال بودند که در پی آن ۳۰۰۰ نفر برای شرکت در انتخابات شوراهای شهر ثبت‌نام کردند که شاهد افزایش ۵۳ درصدی در این حوزه بودیم.

فرماندار تهران با بیان اینکه ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار رای به صندوق ریخته شد که رشد ۳۳٫۸ درصدی داشته است، گفت: در هر دقیقه ۲۴۰ هزار رای به صندوق‌ها ریخته شد.

فرهادی در ادامه در تشریح عملکرد اعضای شورای چهارم با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های شورای چهارم این بود که سلایق سیاسی متعددی در شورا بودند، اما این سلایق متفاوت تاثیری بر مصوبات نداشت، گفت: در دوره چهارم ۶۷۵ مصوبه به تصویب رسید که از این میان تعداد ۱۳۲ مصوبه توسط فرمانداری برگشت داده شد.

وی با بیان اینکه از ۱۳۲ مصوبه برگردانده شده ۹۴ مصوبه را شورای شهر با الحاق به نظر فرمانداری اصلاح کرد، گفت: ۳۸ مصوبه به هیات حل اختلاف ارجاع داده شد که در این میان نظر فرمانداری در ۱۹ مصوبه تایید شد.

فرماندار تهران افزود: از کمبود فضا عذرخواهی می‌کنم اما طبق قانون باید جلسه رسمی شورا در محل شورای شهر تهران برگزار شود و مجبور به برگزاری این مراسم در صحن شدیم که از کمبود فضا عذرخواهی می‌کنم.
باید چهار مفهوم اساسی سوگندنامه را در طول دوره محقق کنیم

رییس سنی پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش با تاکید بر رعایت و حفظ امانت، رعایت قانون، عدالت و انصاف و رعایت صرف و صلاح و پیشرفت امور شهرو شهرداری گفت: باید این چهار مفهوم موجود در سوگندنامه را مورد توجه جدی قرار دهیم و در طول دوره این مفاهیم را محقق کنیم.

مرتضی الویری رییس سنی پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران در صحبت‌هایی پیش از ادای سوگند آیین تحلیف اعضای شورا گفت: خاطره‌ای دارم از حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که در مجلس دوره سوم ایشان برای مراسم تحلیف تشریف آورده بودند. قبل از این مراسم صحبت‌های مفصلی کردند و فرمودند که در مراسم تحلیف و سوگند تنها ادای همین چند جمله نیست.

وی افزود: ایشان فرمودند باید با تمام وجود به جملاتی که تکرار می‌کنیم بیندیشیم و در هنگام ادای سوگند نیز جملات را به گونه‌ای می‌خواندند که احساس می‌شد بر روی جمله جمله مراسم تحلیف تفکر می‌کنم.

رییس سنی پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به چهار مفهوم اساسی در متن سوگندنامه آیین‌نامه تحلیف اشاره کرد و افزود: ما به این چهار مورد که رعایت و حفظ امانت، رعایت قانون، عدالت و انصاف و رعایت صرف و صلاح و پیشرفت امور شهر و شهرداری متعهد می‌شویم. امیدوارم این چهار مورد را به بهترین شکل ممکن انجام دهیم.

الویری خاطرنشان کرد: تا پیش از آغاز به کار قانونی شورای اسلامی شهر تهران در دوره پنجم و تا به امروز بیش از ۳۰ جلسه و ده‌ها جلسه کمیسیون برای پیگیری کارهایی که باید انجام می‌شد برگزار کردیم لذا کارها شسته و رفته شده است.

حریم شهر تهران را تعیین تکلیف کنید/ شورا برای تکمیل مصلی اقدام کند

به گزارش ایسنا، سیدحسین هاشمی استاندار تهران نیز در این مراسم ضمن تبریک به اعضای پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش گفت: تاکید می‌کنم که تبریک من به اعضای شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش است. مردم به شما اعتماد کردند و کار بزرگ عمران و آبادانی شهر را به شما سپرده‌اند.

وی افزود: این اعتماد مردم بسیار کلیدی است، لذا وظیفه سنگینی را برعهده شما می‌گذارد. بی‌تردید شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش به عنوان یک الگو محسوب می‌شود. تهران دارای ویژگی‌هایی است که کارهای خوب آن در کشور الگو می‌شود و اگر خدایی نکرده کار ضعیفی نیز انجام شود، در کشور تاثیرگذار است.

استاندار تهران با تاکید بر وحدت و انسجام میان اعضای شورا گفت: هرچه که اعضای شورا انجام دهند در کشور تاثیرگذار خواهد بود.

هاشمی از اعضای چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران نیز قدردانی کرد و افزود: از آقای چمران به عنوان رییس چهارمین دوره شورای شهر تهران و همچنین رییس عالی شورای عالی استان‌ها که ارتباط خوبی با همه دستگاه‌ها داشتند و ما چالش جدی نداشتیم قدردانی می‌کنم و امیدوارم هرکجا که باشند موفق باشند.

وی همچنین از رییس ستاد انتخابات کشور، هیات‌های نظارت و مجلس شورای اسلامی قدردانی کرد و گفت: هیات‌های نظارت و مجلس شورای اسلامی که با رعایت دقیق قانون باعث شدند انتخابات به خوبی برگزار شود، قدردانی می‌کنم؛ چرا که انتخابات به یک تجربه خوب بدل شد.

استاندار تهران در ادامه به بحث شورایاری‌ها اشاره کرد و افزود: تاکنون چهار دوره شورایاری‌ها در تهران برگزار شده، اما سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرده است که برای دوره جدید بدون مصوبات قانونی حق برگزاری انتخابات شورایاری‌ها وجود ندارد، لذا از پنجمین دوره اسلامی شورای شهر تهران، ری و تجریش انتظار دارم قانون لازم را به مجلس ارسال کنند تا بتوانیم دوره پنجم انتخابات شورایاری‌ها را برگزار کنیم.

هاشمی تاکید کرد: بی‌تردید وجود شورایاری‌ها لازم است؛ چراکه شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش برای خدمات بهتر کمک می‌کند. نمایندگان تهران نیز می‌توانند به صورت دو فوریتی و با مشورت اعضای شورای شهر تهران، ری و تجریش این موضوع را در مجلس مطرح کنند.

استاندار تهران یکی از درخواست‌های خود از شورای شهر را موضوع حریم شهر تهران مطرح کرد و افزود: از شورای پنجم انتظار دارم با اولویت، حریم شهر تهران را یک بار برای همیشه تعیین تکلیف کنند تا بتوانیم در قالب آن با متخلفان برخورد کنیم.

هاشمی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع آلودگی هوا در شهر تهران اشاره کرد و افزود: آقای رییس جمهور به شهر تهران اولویت دادند و کل بنزین تهران به یورو۴ تبدیل شد. این موضوع کمک کرد که نسبت به گذشته کیفیت هوای شهر تهران بهبود پیدا کند، اما این کافی نیست. ما نیازمند نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی هستیم تا از این طریق به تحقق هوای پاک که ساخت مسوولان است جامه عمل بپوشانیم.

وی موضوع آسیب‌های اجتماعی را یکی دیگر از درخواست‌های خود از اعضای شورا مطرح کرد و افزود: این موضوع آنقدر اهمیت داشته که مقام معظم رهبری تاکنون چندین جلسه را با مسوولان دستگاه‌های ذی‌ربط برگزار کرده است که شنیده‌ام جلسه بعدی نیز در مهرماه برگزار خواهد شد. شورای شهر می‌تواند در این رابطه مصوبات محکم و قوی داشته باشد.

استاندار تهران افزود: همکاری اعضای شورا با دستگاه‌های اجرایی از اهمیت بسزایی برخوردار است. اطمینان می‌دهم تمام دستگاه‌های اجرایی در خدمت شورا هستند و متقابلا انتظار داریم شورا نیز دستگاه‌های اجرایی را در اقدامات عمرانی آنها و برای تسریع در انجام پروژه‌ها کمک کند.

هاشمی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به انتقال صنایع و کارگاه‌های آلاینده از شهر تهران اشاره کرد و افزود: برخی از این کارگاه‌ها فرسوده شده‌اند و نیازمند نوسازی هستند. شهرک‌های صنعتی که در اطراف تهران پیش‌بینی شده می‌تواند پذیرای حضور این کارگاه‌ها باشد. با انتقال این صنایع و کارگاه‌ها انتقال بهره‌گیری تکنولوژی روز و افزایش بهره‌وری آنها فراهم می‌شود.

وی ادامه داد: باید به بحث ایمنی مترو توجه ویژه‌ای داشته باشیم؛ چراکه موضوعی بسیار حیاتی است. در همین راستا ما در خدمت شورای پنجم هستیم تا درخصوص این موضوع جلساتی را برگزار کنیم و تمامی زوایای بحث را مورد بررسی قرار دهیم.

استاندار تهران تاکید کرد: ما جمهوری اسلامی ایران هستیم و اعتقاد داریم که شیعه ۱۲ امامی هستیم. مصلی امام خمینی (ره) با توجه به عدم تکمیل آن من را عذاب می‌دهد؛ چراکه بعد از ۳۰ سال هنوز به اتمام نرسیده است. در سال گذشته هنگام برگزاری مسابقات قرآنی اعلام کردم که این مسابقات در این محل برگزار نشود؛ چراکه دیدن وضعیت موجود از سوی میهمانان خارجی برای نظام جمهوری اسلامی ایران خوب نیست، لذا در قالب یک خواسته شخصی از شورای اسلامی شهر تهران ری و تجریش می‌خواهم برای تکمیل این پروژه اقدام کنند.

هاشمی تاکید کرد: در راستای تکمیل این پروژه بهانه‌هایی همچون نبود بودجه را نمی‌پذیرم؛ چراکه ۱۸۰۰ میلیارد تومان بودجه مدیریت شهری و با اختصاص دو سال از این بودجه می‌توان این پروژه را تکمیل کرد و از آن در امور مختلف بهره گرفت. امیدوارم این کار در دستور کار قرار گیرد.

استاندار تهران تاکید کرد: امیدوارم با وحدت، انسجام و یکپارچگی خدمات خوبی به مردم تهران، رای و تجریش ارائه شود.
محسن هاشمی رئیس شورای شهر شد/ تمدید جلسه شورا برای انتخاب شهردار

بعد از پایان مراسم تحلیف شورای شهر پنجم، انتخابات هیئت رئیسه دائمی توسط هیئت رئیسه سنی و موقت انتخاب شد.

بر این اساس محسن هاشمی،‌ با ۲۰ رای و یک رای سفید به عنوان رئس شورای شهر، امینی با ۲۱ رای به عنوان نایب رئیس و نژادبهرام با ۲۱ رای منشی اول و بهاره آروین با ۱۹ رای به عنوان منشی دوم انتخاب شدند.

به گزارش ایسنا، احمد مسجد جامعی با بیان اینکه همواره در انتخابات هیئت رئیسه، سخنگو نیز انتخاب می‌شد، از آنجایی که کار سخنگو بسیار سخت است لازم است که سخنگو نیز در جلسه امروز انتخاب شود که علی اعطا با ١٩ رای بعنوان سخنگو انتخاب شد.

رای گیری برای تمدید جلسه شورا برای انتخاب شهردار انجام و مقرر شد بعد از تنفس یک ربع، انتخابات شهردار نیز برگزار شود.

شورای پنجم تهران با حضور ۲۱ نماینده از امروز خود را آغاز کرد که عبارتند از: محسن‌هاشمی، مرتضی‌الویری، احمد مسجدجامعی، شهربانو امانی، محمدجواد حق‌شناس، بهاره آروین، سیدابراهیم امینی، افشین حبیب‌زاده، سیدآرش حسینی میلانی، حسن خلیل‌آبادی، علی اعطا، زهرا صدراعظم نوری، محمد سالاری، سیدحسن رسولی، ناهید خداکرمی، مجید فراهانی، زهرا نژادبهرام، سیدمحمود میرلوحی، الهام فخاری، محمد علیخانی و بشیر نظری.

ادامه دارد..
منبع: ایسنا