میثم خاکپور

دانشگاه پیام نور با استعانت از تأکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر حضور فعالانه در عرصه علم و دانش و همکاری با مراکز علمی و دانشگاهی جهان، تاکنون به موفقیت های بزرگی دست یافته است، که از آن جمله می توان به تبدیل شدن این دانشگاه به هاب بین المللی اشاره کرد، که در این راستا، دانشگاه پیام نور می تواند با همکاری دانشگاههای معتبر بین المللی و دانشگاههای داخل جهت ارائه آموزشهای نیمه حضوری، باز، الکترونیکی و از راه دور اقدام نماید.
این در حالیست که دانشگاه پیام نور تا پیش از این نیز با راه اندازی ۶۴ نمایندگی در کشورهای مختلف جهان و ۱۵ واحد برون مرزی توانسته اثرگذاری خود را در عرصه بین المللی به منصه ظهور برساند و اکنون نیز با راه اندازی شعبه دیگری در ارمنستان برگ زرین دیگری بر افتخارات دانشگاه پیام نور رقم خورد.
راه اندازی این مرکز می تواند نقش مؤثری در انجام فعالیت های منسجم بویژه جذب دانشجویان کشورهای روس زبان، حوزه مشترک المنافع و به ویژه شرق اروپا داشته باشد.
دانشگاه پیام نور در زمان آغاز به کار، رسالت توسعه علم و دانش را در سراسر کشور، به ویژه مناطق محروم و کم برخوردار که امکان ادامه تحصیل را در شهرهای بزرگ نداشتند را برعهده گرفت و به حق در انجام این مهم از هیچ تلاشی فروگذار نکرد.
اکنون با گذر کردن از ۴ دهه از عمر پر برکت انقلاب اسلامی، این دانشگاه با ترسیم چشم اندازی جدید در تلاش برای تحقق دیپلماسی علمی کشور، عزم خود را برای تحقق اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی به کار بسته است.
لازم به ذکر است که این دانشگاه با توجه به گستردگی خود در سراسر کشور از پتانسیل مناسبی برای اجرای سیاست های کلان نیز برخوردار است.
فعالیت های دانشگاه پیام نور در این راستا نیز بسیار در خور توجه است، از نمونه های آن می توان به برگزاری بزرگترین رویداد کارآفرینی در کشور در اردیبهشت ماه امسال اشاره کرد که همسو با شعار سال و عملیاتی کردن بحث اقتصاد مقاومتی و استفاده از منابع انسانی تحصیلکرده کشور به منظور مبارزه با یکی از بزرگترین معضلات کشور، یعنی بیکاری بود.
از دیگر سیاستگذاری های مهم این دانشگاه، می توان به تلاش برای برگزاری استارتاپ در واحدهای این دانشگاه در سراسر کشور و همچنین راه اندازی مراکز رشد و نوآوری اشاره کرد تا شرایط برای استفاده ی بهینه از پتانسیل ها و نیازهای هر منطقه فراهم کرده تا بتواند گام مؤثری در راستای توسعه متوازن در کشور بردارد.
در پایان گفتنی است که این دانشگاه با وجود توسعه کمی خود، هیچ گاه کیفیت را فدای کمیت نکرده است و تهیه ۲ هزار و ۳۰۰ عنوان کتاب همراه دانشجو، که دارای محتوای دیداری و شنیداری هستند، تهیه بیش از ۴ هزار محتوای درسی و به روز رسانی و بازنگری محتواهای پیشین و همچنین قبولی ۳۰ هزار دانشجوی دانشگاه پیام نور در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه های دولتی، که حدود یک چهارم قبولی کل دانشگاه های دولتی کشور است، گواهی بر مدعای کیفی گرایی دانشگاه پیام نور است.