نوبخت گفت: تصویب بودجه سال ۹۷ بر اساس قیمت تمام شده خواهد بود و تخصیص ها هر سه ماه یک بار و براساس میزان عملکرد صورت می‌گیرد.

به گزارش یوپنا، محمدباقر نوبخت،رییس سازمان برنامه و بودجه در مراسم آغاز اجرای دو برنامه ملی ایجاد اشتغال اظهار کرد: آنچه که برای اشتغال فراگیر و طرح کاج در نظر گرفته شده است، مصوب شورای عالی اشتغال بوده  اما آنچه که در خصوص اجرای اشتغال روستایی می توان گفت برخورداری آن از پشتوانه و تامین اعتبار این طرح است كه از دومسیر پیگیری می شود، به این معنا که تامین مالی از سوی نظام بانكی كه حدود ٢٠هزار میلیارد تومان تسهیلات اختصاص خواهد داد و همچنین در تخصیص از طریق یارانه نیز شب گذشته ۱۰۰ میلیارد تومان برای طرح کارورزی تزریق کرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: به غیر از این منابع برای اشتغال روستایی و عشایری نیز مقرر شد که معادل ۱.۵ میلیارد دلار (معادل ۵ هزار میلیارد تومان)، پرداخت شود که به همین میزان نیز نظام بانکی آورده خواهد داشت.

وی تصریح كرد: هزار و ٥٠٠ میلیارد تومان نیز بابت پرداخت یارانه سود از محل منابع بودجه اختصاص داده خواهد شد.

نوبخت ضمن اشاره به طرح رونق كه سال گذشته آغاز شد، گفت: برنامه دولت برای رونق اقتصادی از دو مسیر طی می شود، اول برای ٧ هزار و ٥٠٠ واحد تولیدی ۱۶ هزار میلیارد تومان به بخش خصوصی تسهیلات داده شده و دوم اینکه بیش از ٣ هزار میلیارد تومان به طرح های عمرانی دولتی از خزانه، طرح اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای، پرداخت شود.

وی افزود: در سه ماهه اول امسال، رشد اقتصادی بدون نفت، ۷ درصد شد که بدون نفت هم به ۶.۵ درصد رسید، در حالیکه برخی نگران رشد دورقمی بودند که از نفت حاصل شده بود که البته به درستی هم عنوان می شد، این در حالی است که تولید و صادرات نفت بیش از سقف تعیین شده نیز امکان پذیر نیست.

نوبخت بیان کرد: نه تنها در رشد اقتصادی هفت درصدی بدون نفت در فصل بهار امسال، در اشتغال  رشد داشتیم، بلکه ۹۲۰ هزار نفر به جمعیت فعال در سه ماهه کشور نسبت به سه ماهه اول سال ۹۵  اضافه شده، درحالیکه ۷۰۳ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: اینکه اقدامات دولت برای اشتغال به چشم بیاید یا نیاید، مهم نیست؛ چراکه وقتی با لشگر ورودی فعالی وارد بازار کار می شود، باید به این توجه داشت که در برنامه اول اقتصادی، هدفگیری ما برای ۳۱۴ هزار فرصت شغلی بود که در برنامه دوم افزایش کمی داشت، در حالیکه دولت همواره در حد همین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار شغل ایجاد کرده است.

نوبخت گفت: سپرده های مردم نزد بانک به طرح های دولتی داده شد كه بازگشت پیدا نکرد، به همین جهت در سال گذشته ١٣هزار و ٢٥٠ میلیارد تومان از تعهداتی که دولت به نظام بانکی در گذشته داشته، پرداخت شد.

وی افزود: تلاش کردیم که در جهت افزایش سرمایه بانکها، ۲۹ هزار میلیارد تومان تزریق کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: مطابق با تصمیماتی در جلسه با وزیر اقتصاد، در سازمان برنامه و بودجه برای تعیین تکلیف شیوه بودجه ریزی و اختصاص آن گرفته شد، قرار بر این است تا به طرح های عمرانی استان ها کمک بیشتری شود، همچنین با تسریع طرح های ملی، شرایط را برای اشتغالزایی جوانان فراهم کنیم.

نوبخت ادامه داد: ظرف بیست روز آینده ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان میان روسای سازمان های برنامه و بودجه استانها توزیع خواهد شد، ضمن اینکه تصویب بودجه را بر اساس هزینه تمام شده طرح‌ها در سال ۹۷ هدایت خواهیم کرد.

وی در پایان با بیان اینکه تصویب بودجه سال ۹۷ بر اساس قیمت تمام شده خواهد بود، گفت: تخصیص ها هر سه ماه یک بار و براساس میزان عملکرد صورت می گیرد البته تحقق این امر منجر به بروز موجی از اعتراض ها خواهد شد.

منبع:باشگاه خبرنگاران