دكتر سيدضياء هاشمي، سرپرست وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، “ايجاد يك سيستم پايش دقيق براي ارزيابي خروجي هاي دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي” را از اولويت هاي مهم وزارت علوم دردولت جديد توصيف كرد.

دكتر سيدضياء هاشمي، سرپرست وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، “ايجاد يك سيستم پايش دقيق براي ارزيابي خروجي هاي دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي” را از اولويت هاي مهم وزارت علوم دردولت جديد توصيف كرد.
به گزارش خبرگزاری یوپنا دكتر هاشمي كه روز سه شنبه در همايش سراسري مديران دانشگاه فني وحرفه اي كشور در هتل المپيك تهران سخن مي گفت، تاكيد كرد:‌ اكنون حدود ۴۰ درصد جمعيت بيكار كشور را فارغ التحصيلان دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي تشكيل مي دهند. از اين رو، به منظور مقابله با اين روند، بايد با يك بررسي و برنامه ريزي دقيق، واحدهاي دانشگاهي را كه در هدايت جوانان تحصيل كرده به سمت بازار كار موفق بوده اند را شناسايي و حمايت كنيم.
وي افزود: دوران تقاضاي گسترده براي ورود به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي كشور بويژه در دوره هاي كارشناسي و كارشناسي ارشد به سر آمده است؛ چرا كه بسياري از ظرفيت هاي دانشگاه ها خالي مانده است. بنابراين ناگزيريم به سمت بازآرايي و آرايش مجدد نظام آموزش عالي كشور حركت كنيم.
سرپرست وزارت علوم، يكي از شاخص هاي مهم استقرار نظام بازآرايي را پايش دقيقِ ارزيابي نقش دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي در جهت دهي فارغ التحصيلان به سمت بازار كار عنوان و تاكيد كرد: اين نقش آفريني مهم، انتظار وزارت علوم از تمامي دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي است،‌ اما در اين ميان، دانشگاه فني و حرفه اي با توجه به ماموريت ها و رسالت خود بايد بيش از پيش در اين عرصه فعال شود.
دكتر هاشمي اضافه كرد: افزون بر این، انتظار داریم دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای در کنار آموزش هایی که مهارت‌های عملی نیروی تحصیل‌کرده را افزایش می‌دهد، آگاهی‌های آنها را از حقوق شان در محیط‌های کار و ضوابط مختلف حاکم بر عرصه‌هایی مانند تشکل‌یابی، بیمه، بازنشستگی، نحوه انعقاد قرارداد و … نیز افزایش بدهند.
سرپرست وزارت علوم در اين خصوص به لزوم بازانديشي واژه «مهارت» در دوران جديد فعاليت هاي آموزشي و پژوهشي دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي اشاره و تاكيد كرد: براين اساس، نیروی ماهر، نیرویی است که در اشراف به قوانین و حقوق و وظایف خود نیز ماهر باشد، در کار جمعی و تشکیل صنف و تشکل هم مهارت‌هایی داشته باشد و در چانه‌زنی و مذاکره برای دستیابی به حقوق خود نیز از توانمندي ويژه اي برخوردار باشد.
به باور دكتر هاشمي، “اگر واحدهای فنی و حرفه‌ای ما متوجه دوره گذار فعلی نشوند و فکر کنند که همچنان مثل چند سال گذشته می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند، تردیدی ندارم که در فاصله کوتاهی به سرعت شاهد ضربه‌پذیری گسترده این واحدها از جانب فقدان متقاضی برای آنها خواهیم بود.”
“اگر قرار باشد ما در دهه پیش رو به سمت آموزش کیفیت‌محور، پژوهش مسئله محور و دانشگاه گفت‌وگو محور حرکت کنیم، لازم است اولا ما بر اساس ارزیابی میزان موفقیت واحدهای زیرمجموعه این دانشگاه، نقاط موفق کیفی و علل آن را شناسایی کنیم. در وهله دوم نیازمند آن هستیم که این واحدهای موفق را تقویت و به جامعه و به خصوص دانش‌اموزان خودمان معرفی کنیم. در این حوزه حتما نیازمند این هستیم که ارتباطات دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای را با آموزش و پرورش تقویت کنیم و در این حوزه مجموعه‌ای از گفت‌وگوها را شکل بدهیم. به اعتقاد ما جدا شدن واحدهای فنی و حرفه‌ای از آموزش و پرورش نباید منجر به گسست و انقطاع در روابط آنها با آموزش و پرورش شود. در سومین مرحله هم می‌بایست دوره‌هایمان را متناسب با میزان موفقیت رشته‌ها و واحدها، نیاز موجود در صنعت و جامعه، میزان تقاضای موجود در رشته‌های مختلف و همچنین تعریف مجدد واژه «ماهر» و بسط مفهومی آن بازتعریف کنیم.”
سرپرست وزارت علوم در پايان تاكيد كرد: انجام این کارها البته مستلزم اراده‌ای محکم، روحیه‌ای جهادی و امید به آینده است که من فکر می‌کنم نیروی انسانی فعال در واحدهای این دانشگاه، این ویژگی‌ها را دارا می‌باشند. امیدوارم با همتی که عزیزان می‌کنند ما شاهد این باشیم که واحدهای فنی و حرفه‌ای ما به یکی از مهمترین مراجع برای تربیت نیروی ماهر تحصیلکرده بدل شوند.