لاریجانی از دولت روحانی حمایت های زیادی انجام داد. وی نقش بارزی در تأییدی اصول برجام در مجلس شورای اسلامی داشت. از طرف دیگر اصلاح طلبان و اعتدالیون برای تعامل بیشتر و استفاده از قدرت لاریجانی در حاکمیت، وی را در انتخابات مجلس به عنوان نماینده لیست امید قم معرفی کردند.

گروه سیاسی_ رییس دولت اصلاحات و رییس مجلس شورای اسلامی شامگاه جمعه در مراسم عزاداری سالار شهیدان در جماران حضور یافتند. در اولین شب مراسم عزاداری که در حسینیه شماره یک جماران برگزار شد، سیدمحمد خاتمی و علی لاریجانی در کنار هم نشستند.
به گزارش سرویس سیاسی یوپنا، نشستن این دو نفر فضای مجازی، سیاسی و رسانه ای کشور را تحت تأثیر خود قرار داد. به نظر می رسد نشستن رئیس مجلس کنار فردی که ممنوع التصویر می باشد نشانه های خاصی را نمایان می سازد.
علی لاریجانی چهره عاقل و دور اندیشی در سیاست است که نسبت به دو دهه گذشته خود بسیار تغییر کرده، وی تا حدودی توانست بعد از انتخاب حسن روحانی در سال ۹۲ فاصله خود را با جریان تندرو و محافظه کار اصول گرا بیشتر می کند تا جایی که کنعانی مقدم از نیروهای شاخص اصول گرا در مصاحبه ای اعلام کرد: “اقای لاریجانی بارها گفته اند که من اصولگرا نیستم و نیروی ما برای ریاست جمهوری نیست”. وی در بیشتر موارد مشی مصلحت اندیشی و توجه به منافع ملی را در اولویت های سیاست های خود قرار داده است.
لاریجانی از دولت روحانی حمایت های زیادی انجام داد. وی نقش بارزی در تأییدی اصول برجام در مجلس شورای اسلامی داشت. از طرف دیگر اصلاح طلبان و اعتدالیون برای تعامل بیشتر و استفاده از قدرت لاریجانی در حاکمیت، وی را در انتخابات مجلس به عنوان نماینده لیست امید قم معرفی کردند.
در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ نیز این تعامل بین جریان اعتدال و اصلاح طلبان با لاریجانی ادامه داشت به طوری که لاریجانی در دوران انتخابات، حمایت های صریح و روشنی از سیاست های دولت روحانی انجام داد، از طرف دیگر با اینکه اصلاح طلبان نسبت به وزیر کشور دولت یازدهم که از نیروهای لاریجانی می باشد، انتقادات فراوانی داشتند، ولی دولت روحانی بار دیگر رحمانی فضلی را به عنوان وزیر کشور برای دولت دوازدهم به مجلس معرفی کرد و بالاترین رأی را آورد که این خود نشان دهنده قدرت لاریجانی در مجلس و همچنین بهاء دادن هیئت دولت به قدرت تأثیرگذاری لاریجانی می باشد.
به نظر می رسد این حرکات لاریجانی اهدافی دارد که در زیر به آنها پرداخته می شود:
۱- به نظر می رسد وی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ آماده می کند، و در این فاصله سعی می کند تعادل و توزانی بین همه جریانات سیاسی برقرار کند و خود را صرفاً به یک جریان سیاسی وابسته نکند.
۲- به نظر می رسد لاریجانی با نشستن در کنار رئیس دولت اصلاحات سعی دارد به جامعه اعلام کند با جریان رادیکالیسم اصولگرایی فاصله دارد و بارها هم این مسئله را به نمایش گذاشته است.
۳- می توان گفت که لاریجانی با یقین به قدرت خود در حاکمیت و سایر نهادهای حکومتی، می تواند نقش اساسی در برآورده کردن مطالبات جریان اصلاح طلب داشته باشد، مطالباتی که در بسیاری از موارد توسط نهادهای حکومتی رد می شوند، لاریجانی به نظر به دنبال میانجی گری میان جریان اصلاح طلب و حاکمیت است.
۴- به نظر می رسد لاریجانی با توجه به بافت سیاسی و زمانی تاکتیک های خود را عوض می کند. درست است که وی از لحاظ فکری و معرفتی به جریان اصول گرایی وابسته است ولی می داند که برای بدست گرفتن سپهر سیاسی باید با توجه به افکار و خواست عمومی سیاست های خود را بازتعریف کرد. کاری که حسن روحانی از سال ۹۲ به بعد انجام داد به نظر لاریجانی به دنبال ادامه این روند تعامل سازی بین همه ساختارهای حاکمیت می باشد.
۵- لاریجانی با این حرکت می خواهد علاوه بر بدست آوردن پایگاه مردمی، این مورد را نیز تأیید کند که همه جریانات سیاسی و گفتمانی رسمیت دارند و هیچ کدام را نمی توان در بلند مدت نادیده گرفت.
لذا به طوری کلی می توان گفت لاریجانی با توجه به تجربیات اخیر، بازی های سیاسی در ایران را بدرستی درک کرده است و مهره چینی و تاکتیک های عملی را به وقت مناسب انجام می دهد. با اینکه می داند نشستن کنار رئیس دولت اصلاحات واکنش های مثبت و منفی زیادی به همراه دارد، ولی با این کار نشان داد که هم اصلاح‌طلبان و هم اصولگرایان می توانند قدم‌هایی را در جهت نزدیک‌تر شدن به واقعیت‌های سیاسی ایران ضمن حفظ اختلافات خودشان در برنامه‌ها و اهداف سیاسی مدنظر قرار داده‌اند.