معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: نظام آموزشی و علمی ما باید مبتنی بر شاخص‌های«نظام نوآوری» باشد زیرا خروجی این نظام، «دانشگاه کارآفرین» است، بدین معنی که دانشگاهی که دانش آموختگان آن افراد خلاق، اثرگذار و منشاایجاد تحول در جامعه هستند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: نظام آموزشی و علمی ما باید مبتنی بر شاخص‌های«نظام نوآوری» باشد زیرا خروجی این نظام، «دانشگاه کارآفرین» است، بدین معنی که دانشگاهی که دانش آموختگان آن افراد خلاق، اثرگذار و منشاایجاد تحول در جامعه هستند.

به گزارش یوپنا به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، وحید احمدی؛ معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با حضور در پنجمین جشنواره مهریاد، که به مناسبت تقدیر از برگزیدگان آموزشی، پژوهشی و دانشجویی موسسه آموزش عالی مهرالبرز برگزارشد، گفت: طبق گزارش پایگاه نوآوری جهانی که کشورها را براساس محورهای مختلف، بالغ بر ۸۵ شاخص مورد ارزیابی قرار می دهد، رتبه ایران در سال ۲۰۱۳ در سطح جهانی ۱۱۳ بود که در سال ۲۰۱۷ به ۷۵ تغییر یافته است و عمدتا این تغییر در موضوع آموزش عالی بوده است.

وی افزود: در ابتدای شروع به کار دولت یازدهم، تنها یک دانشگاه از ایران در پایگاه رتبه بندی تایمز به عنوان دانشگاه برتر ثبت و اعلام شده بود که این عدد امسال به ۱۸ دانشگاه افزایش یافته است.

دبیرکل شورای عالی علوم ، تحقیقات و فناوری افزود: علیرغم خبرهای منتشر شده مبنی بر کاهش تولید مقالات علمی در کشور، سهم ایران در سال ۲۰۱۳ در تولید مقاله علمی در جهان۱٫۳درصد بوده است که امسال این عدد در پایگاه ISI به ۱٫۹۵درصد و در پایگاه اسکوپوس ۱٫۹۷درصد افزایش یافته است.

وی با تاکید بر انتشار مقاله های برتر گفت: سهم ما در سال ۲۰۱۲ در تولید ده مقاله برتر ۰٫۸ درصد بوده که امسال این عدد به ۲٫۴ درصد رسیده که این بسیار ارزشمند است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم اظهار داشت: رتبه ایران در رشته مهندسی اقیانوس از ۱۶ در سال ۲۰۱۳ به ۹ در سال ۲۰۱۷، در مهندسی هوا و فضا از ۱۷ در سال ۲۰۱۳ به ۱۱ در سال ۲۰۱۷، در مهندسی انرژی از ۹ در سال ۲۰۱۳ به ۵ در سال ۲۰۱۷، در مهندسی عمران از ۱۳ در سال ۲۰۱۳ به ۹ در سال ۲۰۱۷، در مهندسی شیمی از ۸ در سال ۲۰۱۳ به ۵ در سال ۲۰۱۷، در مهندسی صنایع از ۱۵ در سال ۲۰۱۳ به ۱۲ در سال ۲۰۱۷ و در مهندسی نانو از ۷ در سال ۲۰۱۳ به ۵ در سال ۲۰۱۷ ارتقا پیداکرده است.

وی افزود: طبق آمار منتشر شده از سوی پایگاه های استنادی از وضعیت علمی نسبی بسیار بالایی در منطقه برخورداریم به طوری که رتبه علمی ایران در منطقه ودر پایگاه اسکوپوس رتبه اول و در پایگاه ISI رتبه دوم اعلام شده است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با اشاره به اینکه ما ازمرحله تولید و انتشار مقاله گذشته ایم و نیاز به یک تحول و ورود به یک عرصه جدید داریم، گفت: در حال حاضر نظام آموزشی و علمی کشورما به سمتی می رود که خروجی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی ایجاد موقعیت های شغلی جدید از طریق فارغ التحصیلان است.

وی تاکید کرد: این تحول نیازمند ایجاد یک اکوسیستم است، بدین معنی که چرخه علم تا ثروت آن، از کلاس آموزشی، مرکز پژوهشی، مرکز نوآوری، مرکز رشد، مرکز کارآفرینی و… همه در کنارهم در یک دانشگاه وجود داشته باشد .

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: دانشگاه باید محیطی را ایجاد کند که زمانی که دانشجویی فارغ التحصیل می شود احساس کند که انباشتی از تجربه و دانش را همراه خود می تواند وارد جامعه کند و اثرگذاری بهتری داشته باشد .