رئیس دانشگاه پیام نور سنندج گفت: با توجه به ظرفیت‌های خوب این دانشگاه در زمینه اساتید، تمرکز ما در سال‌های اخیر و همچنین در آینده، بر گسترش تحصیلات تکمیلی در رشته‌هایی است که متناسب با نیاز منطقه باشد.

رئیس دانشگاه پیام نور سنندج گفت: با توجه به ظرفیت‌های خوب این دانشگاه در زمینه اساتید، تمرکز ما در سال‌های اخیر و همچنین در آینده، بر گسترش تحصیلات تکمیلی در رشته‌هایی است که متناسب با نیاز منطقه باشد.

به گزارش یوپنا، یکی از ارکان توسعه علمی کشور گسترش آموزش است که رشد اجتماعی و شکوفایی استعداد ها را به همراه دارد و زمینه ساز خلاقیت های انسانی است.

دانشگاه پیام نور به دلیل دارابودن شیوه‌های خاص آموزشی و کیفیت خدمات آموزشی و پژوهشی، محیط آموزشی منحصر به فرد و ممتازی است.

شیوه آموزش ترکیبی دانشگاه پیام نور بهترین فرصت را برای ادامه تحصیل شاغلان و افرادی که به هر دلیلی نمی‌توانند در کلاس درس حضور یابند، فراهم می‌آورد.

این دانشگاه با تکیه بر سیستم آموزشی ترکیبی شرایط ویژه‌ای را برای ادامه تحصیل متقاضیان آموزش عالی فراهم کرده است که در این میان، تغییر محل آزمون مطابق نظر دانشجو، امکان تحصیل همزمان در دو رشته، برگزاری آزمون‌های سراسری و متمرکز در پایان هر نیمسال تحصیلی و برگزاری آزمون‌های آنلاین«بدون کاغذ» از مزایای تحصیل در دانشگاه پیام نور است که این دانشگاه را از سایر دانشگاه‌ها متمایز کرده است.

دانشگاه پیام نور مرکز سنندج، پس از تاسیس اقدام به رفع کمبودهای موجود نموده و در راستای پیشبرد اهداف عالی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران گام‌های بلندی در سطح استان کردستان برداشته است.

امکان مطالعه مستقل، دانشجو محور، پوشش فراگیر، کاهش هزینه‌ها و وابستگی کمتر به الزامات آموزشی نسبت به روش‌های مرسوم در عین حال اثربخشی آموزش از مزایای این نظام آموزشی است.

رسالت دانشگاه پیام نور، ارتقاء سطح فرهنگی و گسترش مرزهای دانش، علم آموزی در همه سنین و عرصه‌ها و متولی آموزش مجازی در کشور است و با تمام توان رسالت‌های آموزشی، پژوهشی و عمرانی خود را رصد کرده و در راستای ارتقاء آن با برنامه‌ریزی و آینده‌نگری علمی پیش می‌رود.

این دانشگاه با توسعه عرصه‌های علمی، ارتقاء سطح فرهنگ جامعه به همراه محوریت اخلاق‌مداری و بومی‌گزینی تلاش می‌کند تا دانشجو در این دانشگاه در نگاه توام با خانواده با فرهنگ غنی بومی‌گزینی در راستای علم‌آموزی و کسب معرفت، موفق ظاهر شود که این مهم یکی از برکات دانشگاه پیام نور است.

برای آشنایی بیشتر با نقش دانشگاه پیام نور در آموزش، پژوهش و علم‌آموزی دانش‌آموختگان، با یعقوب احمدی، رئیس دانشگاه پیام نور مرکز سنندج گفت‌وگویی داشته‌ایم که در ادامه می‌آید.

جناب آقای احمدی برای سوال آغازین این مصاحبه، توصیفی از دانشگاه را بیان کنید..

در طول تاریخ یکی از مهم‌ترین رویدادهایی که مسیر توسعه را هموار کرده، انباشت دانش است، توسعه از نقطه‌ای شتاب گرفت که توانایی انسان در انباشت دانش و دانش‌اندوزی به منصه ظهور رسید.

برای انتقال سامانمند و منظم علم‌آموزی، یکی از نهادهایی که شکل گرفت، دانشگاه بود و یکی از اهداف دانشگاه، انتقال دانش هدفمند است، با توجه به محور دانشگاه، انتظار از دانشجو که تمام تمرکز وی باید مبتنی بریادگیری، تحلیل، تجزیه دانش، فهم دانش و بررسی انتقادی دانش باشد و مهم‌ترین نهادی که دانشجو را مدیریت می‌کند، دانشگاه است.

استاد، دانشجو و دانشگاه در محور یک مدار به نام دانش و حول محور دانش تمام اهداف مشترکشان می‌چرخد.

با توجه به توسعه دانشگاه پیام نور مرکز سنندج در دوران مدیریت شما، در خصوص افزایش مقاطع و رشته‌های آموزشی و به تبع آن تعداد دانشجویان این مرکز آموزشی، و کسب مجوز از وزارت علوم برای رشته‌های جدید، مطالبی را عنوان بفرمایید.

با توجه به مسیری که دانشگاه در ایران طی کرده است و مانند سایر دانشگاه‌ها و با توجه به پتانسیل خوبی که دانشگاه پیام نور مرکز سنندج در زمینه اساتید «کمی و کیفی» دارد، تمرکز ما در سال‌های اخیر و همچنین در آینده بر گسترش تحصیلات تکمیلی در رشته‌هایی است که متناسب با نیاز منطقه و از توانمندی مناسبی برخوردار هستند.

برای نمونه در سال‌های اخیر در رشته‌هایی مانند جامعه‌شناسی تعداد دو نفر دانشیار و سه نفر استادیار و در رشته روانشناسی تعداد پنج نفر استادیار در این دانشگاه مشغول فعالیت هستند و موفق به اخذ دوره‌های ارشناسی ارشد شده اند.

عمده‌ترین تاکید ما در دانشگاه پیام نور مرکز سنندج بر کیفی‌سازی دوره‌های تحصیلات تکمیلی و گرفتن مجوز برای رشته‌هایی است که در آنها توانمندی‌های علمی و بنیان‌های محیطی و اداری مناسبی وجود دارد.

امیدواریم در آینده‌ای نزدیک بتوانیم با توجه به ظرفیت دانشگاه پیام نور سنندج در رشته‌های مشاوره مدیریت، کارآفرینی و الهیات با « گرایش فقه و حقوق» مجوز کسب کنیم که لازم به ذکر است تمام مجوز بر اساس ضوابط وزارت علوم اخذ می‌شود.

تعداد ۴ هزار نفر دانشجوی فعال در دوره کارشناسی و حدود ۴۰۰ نفر در هفت رشته مختلف در دانشگاه پیام نور مرکز سنندج تحصیل می‌کنند.

وضعیت فضاها و امکانات ورزشی دانشگاه پیام نور مرکز سنندج، با توجه به افزایش جمعیت دانشجویی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به لحاظ امکانات ورزشی، دانشگاه در وضعیت مناسبی قرار دارد و دارای سوله ورزشی با امکانات لازم است، غیر از کلاس‌های شنا که با استخرهای بیرون از دانشگاه قرارداد می‌بندیم، اکثر کلاس‌های ورزشی در باشگاه ورزشی خود دانشگاه برگزار می‌شود و تلاش بر توسعه امکانات است.

ممنوعیت خوابگاه‌سازی و عدم وجود مجوزهای قانونی برای هزینه‌کرد دانشگاه‌ها در این بخش در سال‌های اخیر به یکی از معضلات دانشگاه در حوزه اسکان دانشجویان تبدیل شده است، آیا دانشگاه پیام نور سنندج برای اسکان دانشجویان خود مشکلاتی دارد یا نه؟

دانشگاه پیام نور بدلیل پذیرش دانشجویان بومی و آموزش‌های متنوع حضوری، نیمه‌حضوری و مجازی جزء دانشگاه‌های بدون خوابگاه تعریف شده است، البته فرمانداری این مسئولیت را برعهده ما گذاشته به عنوان ناظر خوابگاه‌های خودگردان، در طول سال گذشته ناظر دو خوابگاه دخترانه برای دانشجویان این مرکز در شهرک بهاران سنندج بودیم. لذا با تعامل خوابگاه‌های خودگران این مشکل مرتفع شده است.

عمده مشکلات دانشگاه پیام نور مرکز سنندج را بیان فرمایید.

در حال حاظر مهم‌ترین دغدغه ما، تکمیل ساختمان آموزشی ۶ طبقه به مساحت ۶ هزار مترمربع است که با ساخت آن امکان گسترش محیط و فضایی بهتر در دانشگاه و توسعه فعالیت‌های علمی، فرهنگی و فوق‌برنامه را فراهم می‌شود، اما تکمیل آن، هزینه‌بردار است، در سالیان اخیر به دلیل وضعیت اقتصادی دولت و به لحاظ مالی و اعتباری با کمبودها و مضیقه مواجه بوده، لذا در این راستا با مشکلات متعددی روبرو هستیم؛ ولی امیدواریم با سعی و تلاش فراوان برای سال تحصیلی ۹۷ تکمیل و بهره‌برداری شود.

برنامه‌های پیش‌بینی شده این مدیریت برای آینده نزدیک دانشگاه پیام نور مرکز سنندج را عنوان نمایید.

همایش ملی کارآفرینی و تولید محصولات ارگانیک در کشاورزی در اردیبهشت ماه سال آینده با همکاری و تعامل سازمان جهادکشاورزی استان کردستان، استانداری و منابع طبیعی در این دانشگاه برگزار می‌شود و بستری را برای آشنایی دانشجویان این مرکز آموزشی با فضای کارآفرینی ایجاد می‌کند.

هدف ما از برگزاری این همایش، ترویج خوداشتغالی، و کشاورزی ارگانیک برای تامین سلامتی جامعه است.

یکی دیگر از برنامه‌های اصلی در آینده، احداث سلف سرویس دانشگاه به مساحت ۲۵۰ مترمربع است که در این زمینه سیداحسن علوی نماینده مردم شهرستان‌های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی قول همکاری و جذب سرمایه لازم برای اختصاص به این امر را داده‌اند که جا دارد از زحمات و رایزنی‌های وی قدردانی کنم.

تکمیل و بهره‌برداری مسجد دانشگاه پیام نور مرکز سنندج در ماه مولود توسط آقای قبادی خیر، یکی دیگر از اهداف و برنامه‌های ما در آینده‌ای نزدیک است.

افتتاح انجمن ژئوپولوتیک استان کردستان در دانشگاه پیام نور مرکز سنندج برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته جغرافیا در سال جاری یکی دیگر از اقدامات ما است.

این دانشگاه در حال حاضر در مقطع کارشناسی ارشد در هفت رشته شامل«روانشناسی تربیتی، جغرافیای سیاسی، ریاضی کاربردی، ژئومورفولوژی، جامعه شناسی، زبان و ادبیات عرب و زبان و ادبیات فارسی دانشجو ی در حال تحصیل دارد اما در نظر داریم برای مهر ماه سال آینده این رشته‌ها را توسعه و خصوصا در حال پیگیری اخذ مجوز سه رشته جدید «مشاوره، مدیریت گرایش کارآفرینی و الهیات گرایش فقه و حقوق در مقطع کارشناسی ارشد» به واحدهای آموزشی این دانشگاه هستیم.

به عنوان سوال پایانی، دانشگاه در تقویت توسعه و صنعت چه نقشی دارد؟

امروزه اندیشمندان مبحث توسعه دانایی‌محور و دانش بنیان مطرح نموده‌اند و در این میان نقش دانش و ارتباطات در روند رسیدن به توسعه و استفاده بهینه از امکانات و فرصت‌ها، تعیین‌کننده و راهبردی است.

پس لازم است نه فقط صنعت، بلکه همه عرصه‌ها مبتنی بر دانشگاه و دانش ویژه انجام می‌شود، بدون علم و دانش اکثر پروژه‌های عمرانی و اعتباری با چالش همراه می‌شود، برای نمونه یکی از این پروژه‌های عمرانی پل برقی میدان آزادی سنندج با صرف مبالغ هنگفت و طرح‌های کارشناسی نشده، بودجه کلانی را در اجرای این طرح بدون برنامه، برباد داد.

پیشنهاد من برای مسئولین اجرایی شهر سنندج، عمل به همراه دانش است، برای این امر باید توسط سه تیم کارشناسانه ایده ارائه شود و در نهایت یکی از آن ایده‌ها را در اولویت قرار دهیم تا منجر به تخریب و دوباره کاری نشود. در این میان نه فقط صنعت بلکه تمام مسائل اجتماعی جامعه باید با دانش و تدبیر پیش رود.

قطعا ارتباط میان صنعت و دانشگاه منجر به توسعه و آبادانی می‌شود، اگر صنعت و جامعه تقاضای ارزیابی و تحلیل برخی موارد را به دانشگاه پیشنهاد کنند شاید خروجی آن مدتی به طول انجامد اما سرانجام با موفقیت چشمگیر همراه خواهد شد، اندیشه و دانش همراه با طرح، ایده و عمل منجر به اصلاح می‌شود./فارس