شبکه سی ان ان به نقل از چند مقام آمریکایی و دیپلمات غربی گزارش داد که وزیر خارجه آمریکا درحال تلاش با کنگره برای حفظ برجام و اعمال فشار بر ایران از راههای دیگر است.

به گزارش یوپنا به نقل از فارس، شبکه سی ان ان با اشاره به نزیک شدن موعد ۱۵ اکتبر برای ارائه گزارش کاخ سفید به کنگره در زمینه برجام به نقل از چند مقام آمریکایی و غربی گزارش داد، همزمان که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به دنبال ارزیابی خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای است، رکس تیلرسون وزیر خارجه این کشور در پشت صحنه در حال رایزنی با کنگره است تا از بروز یک بحران بین المللی در ارتباط با برجام جلوگیری کند.

این مقامات و دیپلماتها می‌گویند که تیلرسون و قانونگذاران کنگره آمریکا تلاش می‌کنند با اصلاح قوانین آمریکا درباره ایران، تمرکز را از مساله هسته‌ای تغییر دهند؛ اقدامیکه باعث می‌شود واشنگتن در برجام بماند و در عوض روی دیگر رفتارهای بی ثبات کننده ایران متمرکز شود.

یک مقام آمریکایی در این زمینه گفته، تیلرسون معتقد است که مساله برجام خود برجام نیست. اگر بتوانیم برجام را در گوشه‌ای قرار بدهیم به نظر میرسد می‌توانیم با دیگران در ارتباط با دیگر مسائلی که از سوی ایران مشکل ساز است همکاری کنیم.

به عبارت دیگر، به نظر می‌رسد اتخاذ خط مشی سرسختانه علیه ایران از طریق قوانین می‌تواند منجر به این شود که ترامپ از دور اندختن توافق منصرف شود.

مقامات آمریکایی گفته‌اند که دیدگاه کاخ سفید نسبت به این طرح باز است و ممکن است منجر به تغییر رویکرد ترامپ شود.