مراسم تودیع و معارفه رئیس پارک علم و فناوری، ۱۲ مهر ۱۳۹۶ با حضور دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران برگزار شد.

مراسم تودیع و معارفه رئیس پارک علم و فناوری، ۱۲ مهر ۱۳۹۶ با حضور دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش یوپنا، در این مراسم که با حضور رئیس، هیأت رئیسه و مسئولان دانشگاه تهران و کارکنان پارک علم و فناوری برگزار شد، دکتر عباس زارعی هنزکی به‌عنوان رئیس پارک علم و فناوری معارفه و از زحمات دکتر محمد جعفر صدیق دامغانی‌زاده در زمان تصدی این سمت قدردانی شد.

دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران در آغاز سخنان خود ضمن تسلیت ایام سوگواری سالار شهیدان گفت: «امیدوارم محرم فرصتی را فراهم کند تا به فلسفه قیام امام حسین بپردازیم و از آن درس بگیریم و امید دارم خداوند به همه ما توفیق دهد که حسینی و رهرو آن بزرگوار باشیم».

وی ضمن تاکید بر اهمیت پارک علم و فناوری از دیدگاه دانشگاه تهران افزود: «پارک‌های علم و فناوری در کل دنیا سازمان‌های جدیدی هستند و در ایران قدیمی‌ترین پارک دانشگاهی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران است که از لحاظ سازمانی عمر خیلی کوتاهی دارد اما ما انتظارات بزرگی از این مرکز داریم».

رئیس دانشگاه تهران تصریح کرد: «وظیفه پارک علم و فناوری اتصال حلقه‌های مفقوده بین دانشگاه و جامعه، تبدیل ایده‌ها به کسب و کار و خلق ثروت است. امید ما این است که پارک این کار مهم را به انجام برساند، وجود خلأها و اینکه پارک‌ها می‌توانند این خلأها را پر کنند دلیل سرعت در پشتیبانی و راه‌‌اندازی پارک‌‌ها در کشور است».

دکتر نیلی احمدآبادی با اظهار اینکه ما در کشوری هستیم که تقاضا برای تکنولوژی‌های پیشرفته و کسب و کار نوآورانه در آن محدود است، افزود: «اگر ما مقایسه‌ای با کشورهای پیشرفته و شرکت‌های بزرگ تجاری داشته باشیم می‌بینیم این شرکت‌ها در یک رقابت تنگاتنگ جهانی و به لحاظ تجاری ناچار هستند که به روز و کارآمد باشند».

وی در ادامه گفت: «البته پیشرفت شرکت‌ها در گرو تبلور دانش دانشگاه‌های آن‌ها و سیاست اصلی دولت‌هاست. امروز دولت‌ها در خدمت کمپانی‌های بزرگ هستند سیاست‌های دولت، مراکز تحقیقاتی و بودجه‌ها همه در جهتی طراحی می‌شوند که این کمپانی‌ها بتوانند در یک رقابت نفس‌گیری که با دنیا دارند زنده بمانند آنجاست که دانشگاه‌ها، دانشجویان و استادان هم نگاهشان در همین جهت حرکت می‌کند».

دکتر نیلی احمدآبادی با بیان اینکه هدف من عنوان کردن بخشی از مشکلات موجود است و اینکه چرا فعالیت‌ها و کسب و کارهای نوآورانه دانش بنیان در ایران تبدیل به شرکت‌های بزرگ نمی‌شود و فقط شرکت‌هایی در ایران بزرگ هستند که دستشان در جیب دولت قرار دارد، از همه رانت‌ها و سوبسیدها استفاده می‌کنند ولی از آن‌طرف محصولات آن‌ها در بازار جهانی قابل رقابت نیست.

رئیس دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: «من همواره تاکید می‌کنم دلیل اینکه دانشگاه تهران در این عمر چندین ساله خود که کشور شرایط سیاسی و اجتماعی بسیار زیادی را تجربه کرده پا برجا مانده است و امروزه یکی از دانشگاه‌های معتبر دنیاست، این است که یک خط را در نظر گرفته و بر همان مسیر ادامه داده و آن جذب بهترین‌هاست و هم‌چنین سعی کرده قوی‌ترین سازمان‌ها و آموزش‌ها را در استاندارد جهانی ارائه دهد نگاهش نگاه داخلی نبوده است، دیدگاه ما در رقابت با بهترین‌هاست».

وی تصریح کرد: «یک رسالت دیگری که برای دانشگاه تهران قائل هستیم این است نباید همواره متکی به دست دولت بود. ما بخشی از جریان تصمیم سازی و تصمیم‌گیری این کشور هستیم. دانشگاه تهران، اشخاص و نهادهایی که به این دانشگاه متصل اند به اندازه کافی بزرگ هستند که تصمیمات منطقی و عاقلانه آن‌ها بتواند در کشور تغییر ایجاد کند یکی از این تغییرات پارک‌ها هستند که می‌توانند با عملکردشان الگوی مناسبی برای کشور و جهان قرار دهند».

دکتر نیلی احمدآبادی در ادامه گفت: «نکته‌ای که می‌خواهم تاکید کنم این است که باید دلیلی داشته باشیم تا پارک و علم و فناوری در کنار و برای دانشگاه بماند؛ دانشگاهی که بیش از ۱۰ هزار دانشجوی دکترا دارد این دانش را باید تبدیل به ثروت کند. دانشجو باید یاد بگیرد برای پایان نامه نباید موضوعی انتخاب کند که از آن موضوع فقط مقاله استخراج شود موضوعی را فکر کند که از آن ثروت خلق شود و بتواند یکی از مشکلات و چالش‌های کشور را حل کند».

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های مستقر در پارک انتظار پشتیبانی دارند، افزود: «تصمیمی که در شورای پارک گرفته شد این بود که شرکت‌هایی که مشتری پروژه‌های دانشگاه باشند از پایان نامه‌ها و رساله‌ها پشتیبانی کنند پارک اجاره آن‌ها را تخفیف دهد و این سیاست باید ادامه پیدا کند. پارک جایی است که فعالیت‌های مالی در آن جریان دارد و ما انتظار داریم که شفافیت مالی وجود داشته باشد».
دکتر نیلی احمدآبادی در پایان سخنان خود گفت: «از دکتر صدیق صمیمانه تشکر می‌کنم زمانی که ایشان این مسئولیت را بر عهده گرفتند پارک در مسیر خود قرار نداشت و امروز پارک در مسیر صحیح خود قرار گرفته و ارتقا پیدا کرده است. انتخاب دکتر زارعی در بین اعضای هیأت علمی سهل و ممتنع بود؛ سهل از این بابت که دانشگاه تهران از این جهت غنی است، ممتنع از باب این که کسانی که علاقه‌مند به موضوع و مطلع از کسب و کار و صنعت باشند در دانشگاه محدود و دکتر زارع به دلیل تجربه‌هایی که در صنعت داشته‌اند گزینه مناسبی برای تصدی این پست بودند».

دکتر محمد جعفر صدیق دامغانی‌زاده، رئیس پیشین پارک علم و فناوری نیز در این مراسم گفت: «دوره‌ای که دانشگاه فقط دانشجو فارغ‌التحصیل کند، بی‌توجه به نیازهای جامعه باشد و فقط اتکای صرف به بودجه دولت را در نظر بگیرد سپری شده است و اگر ما در دانشگاه تهران به موقع به این مسائل واقف نشویم حتماً صدمات زیادی خواهیم دید».

وی با بیان اینکه دانشگاه باید دانش خود را به محصول مورد نیاز جامعه تبدیل کند، افزود: «در این صورت هم جایگاه دانشگاه ارتقا پیدا می‌کند و هم منابع مورد نیاز دانشگاه تأمین می‌شود. تلاش ما همسویی پارک با دانشگاه بود و امروز این را عنوان می‌کنم که خداوند را شاکرم در این مسیر توانستیم قدم بردایم».

دکتر صدیق دامغانی زاده در ادامه اظهار کرد: «امروز در حدود ۲۰۰ گرنت فناوری در پارک دانشگاه تهران کار می‌کنند که رو به رشد هستند و در کنار این مطلب دستاورد دیگری که داشتیم این است که بدون هیچ مزاحمتی وارد دانشکده‌ها شده‌ایم و این مسیری است که باید تقویت شود».

رئیس پیشین پارک علم و فناوری گفت: «مطلب بعدی این است که در زمان شروع کار به هم ریختگی مالی و اداری بود که توانستیم آن را سامان دهیم و در حال حاضر پارک ساختار مشخصی دارد و کارکنان آن در ارتباط با کار خود آموزش دیده اند».

وی خاطر نشان کرد: «شرکت‌هایی داشتیم که شایسته حضور در پارک نبودند در اولین قدم نظام ارزیابی را در پارک ابداع کردیم و امروز پارک دانشگاه تهران قوی‌ترین نظام ارزیابی کشور را داراست که دو وجه دارد یکی همکاران اجرایی و دیگری تیم داوری هستند. ما بهترین داورها را داریم در این جا جنس داوری آکادمیک نیست و تربیت این داوران ثروت آینده پارک و دانشگاه محسوب می‌شود».

دکتر صدیق دامغانی زاده با تصریح اینکه ما روابطمان را با شرکت‌ها ساده کرده‌ایم، افزود: «قولهای بزرگ ندادیم و کاری که بلد نبودیم نگفتیم انجام می‌دهیم، عملکرد و مشاوره‌های ما در سطح تراز دانشگاه تهران بود. هم‌چنین تمرکز در راه‌اندازی صندوق پارک انجام دادیم این صندوق الان جایگاه مهمی در دانشگاه دارد. ما به شرکت‌ها ضمانت‌نامه می‌دهیم که پذیرفته می‌شود و ارزان‌تر از بانک است».

وی با تاکید بر اینکه از دید ما سلامت مالی و کاری از مسائل الویت‌دار بودند، گفت: «در حوزه عمرانی نیز با همت و راهنمایی رئیس محترم دانشگاه تهران فضای پارک که قبلاً نامشخص بود، زمین‌های پارک مشخص و چند طرح عمرانی به اجرا در آمد. در این مسیر همکاران پارک زحمات زیادی کشیدند و من می‌خواهم از بدنه اجرایی پارک قدردانی کنم».

رئیس پیشین پارک علم و فناوری بیان کرد: «اما مهم‌ترین کاری که باید از این به بعد صورت بگیرد تبدیل ایده‌ها به محصول و در نهایت محصول به شرکت است. درآمد‌های پارک یک قسمت باید صرف توسعه تحقیقات بنیادی و توسعه علوم انسانی و اجتماعی شود که اولین آزمایشگاه علوم اجتماعی کشور با مشارکت پارک و دانشکده مدیریت که در واقع آزمایشگاه کسب و کار است، راه اندازی خواهد شد».

دکتر زارعی هنزکی، رئیس پارک علم و فناوری نیز در این مراسم گفت: «امیدوارم با استفاده مفید از تجربیات گذشته و کسانی که در جهت اعتلای پارک زحمت کشیدند بتوانم در این زمینه پاسخگو باشم. همه اتفاق‌هایی که در پارک افتاده همه به سمت جلو بوده و در حال حاضر در فضایی قرارگرفته که در سطح بین‌المللی حرف برای گفتن دارد».

وی خاطر نشان کرد: «پارک آن چه که نیاز یک پارک دانشگاهی و آن تبدیل ایده به محصولی که بتواند بازار داده باشد اعم از اینکه تبدیل به یک شرکت و یا آورده قابل فروش شود را در حال حاضر دارد».

دکتر زارعی هنزکی با بیان اینکه من برنامه‌های مشخصی را طراحی کرده‌ام، افزود: «اما قبل از ارائه باید در هیأت رئیسه پارک و هیأت امنا بررسی شود چون به نظر من همه می‌توانند حرف‌های خوب بزنند اما وقتی زمینه مناسبی برای آن وجود نداشته باشد به مرحله عمل نخواهد رسید».
رئیس پارک علم و فناوری با اظهار اینکه دانشگاه تهران یک اکوسیستم در اطراف خود ایجاد کرده است، گفت: «این اکو سیستم شامل کتابفروشی و آموزشگاه‌هاست. اما در پارک علم و فناوری این اکوسیستم فقط در درون پارک است و محیط پیرامون آن چنین شرایطی را ندارد. درست است که منطقه امیرآباد موقعیت خاص خود را دارد اما کوی دانشگاه تهران یک فضای بسیار مناسب است تا با فراهم آوردن شرایط لازم دانشجویان بتوانند از اوقات فراغت خود به خوبی استفاده کنند».