سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ضروریات دانشگاه های نسل سوم و چهارم را علاوه بر پیشرفت علم، کمک به حل مسائل جامعه دانست و اذعان داشت: همان طور که دانشگاه ها در عرصه تولید علم پیشتاز هستند در این مورد نیز می توانند پیش قدم باشند.

سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ضروریات دانشگاه های نسل سوم و چهارم را علاوه بر پیشرفت علم، کمک به حل مسائل جامعه دانست و اذعان داشت: همان طور که دانشگاه ها در عرصه تولید علم پیشتاز هستند در این مورد نیز می توانند پیش قدم باشند.
به گزارش یوپنا، دکتر سیدضیاء هاشمی در مراسم افتتاحیه ی دومین نمایشگاه دستاوردهای اجرایی دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزشی و پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری در حوزه مدیریت سبز، نفس تشکیل چنین جلسه هایی را بیانگر پیشقدم بودن دانشگاه در این عرصه دانست و گفت: دوام دانشگاه و جامعه به هم گره خورده است و واقعیت های عینی از جمله این نمایشگاه بیانگر آن است که دانشگاه به عنوان یک نهاد هوشمند، علاوه بر بحث آموزش و پیشرفت علم می تواند در عرصه های اجرائی و مدیریتی نیز ایفای نقش کند.
هاشمی در ادامه افزود: نمونه های فراوانی در جامعه نشان می دهد که باید دست به واکنش زد، ازجمله: الگوی مصرف غلط در بحث آب و انرژی، که سوزاندن روزانه ۸۰ میلیون لیتر بنزین در کشور نمونه ای از آن است.
وی تصریح کرد: دانشگاه ها همانطور که در تولید علم پیشقدم بودند، دارای این پتانسیل هستند تا در حل مسأله نیز پیشرو بوده و این جزء ضروریات دانشگاه های نسل سوم و چهارم است.

هاشمی مهمترین ویژگی های این نسل از دانشگاه ها را بهره گیری از خلاقیت، نوآوری و خطرپذیری عنوان کرد.
سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه ضمن تقدیر و تشکر از مجموعه همکاران دیگر در دولت گفت: من از طرف وزارت علوم قدردان این همکاری هستم، زیرا بدون هم افزائی این تلاش ها ثمری نخواهد داشت.
وی در پایان به ارائه گزارشی در راستای اقدامات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در عرصه ی مدیریت سبز پرداخت، که از آن جمله می توان به تهیه و ابلاغ دستورالعمل تشکیل مدیریت سبز با همکاری سازمان برنامه و بودجه به دانشگاه ها، برگزاری شوراهای راهبردی و همایش ها و همچنین ارزیابی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی بر اساس شاخص های مدیریت سبز به صورت سالیانه اشاره کرد.
گفتنی است: دومین نمایشگاه دستاوردهای اجرایی دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزشی و پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری در حوزه مدیریت سبز امروز (شنبه) آغاز به کار کرد و فعالیت آن تا ۱۸ مهر ماه در محل سازمان برنامه و بودجه ادامه دارد.
لازم به ذکر است که در حاشیه ی این مراسم دو تفاهم نامه سه جانبه میان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان برنامه و بودجه کشور با شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و همچنین سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتپا) منعقد گردید.

خبرنگار: میثم خاکپور