وزیر امور خارجه کشورمان با حضور در برنامه نگاه یک به اظهارات اخیر رئیس جمهور آمریکا پاسخ داد.

به گزارش خبرگزاری یوپنا ظریف در این برنامه گفت: صحبت های دیشب ترامپ آنچه کاملا مشهود بود ادبیات غیر مناسب ایشان در صحبت هایشان بود. این ادبیات را نیز کم و بیش از مجمع عمومی سازمان ملل نیز شاهد بودیم. من از صبح امروز تمام تحلیل ها را در آمریکا و سرتاسر دنیا درباره سخنرانی دیروز ترامپ دنبال کردم و اکثریت قریب به اتفاق تحلیل ها بر این نکته تاکید دارند که ترامپ حرفی برای گفتن نداشت.

وی افزود: چیزی که بدیهی بود و توقع نیز می رفت و مردم و مسئولان ما به هیچ وجه دچار حرکت پیش بینی نشده نشدند نوع نگاه غلط آمریکا به ایران بوده که دارای سابقه تاریخی ۴۰ ساله است البته ۴۰ ساله نیست و آمریکا با کودتای سال ۳۲ و سرنگون کردن حکومت منتخب مردم نشان دادند که از ابتدا از دیکتاتوری حمایت کردند و هزینه این انتخاب های غلط خود را می پردازند و با این انتخاب های غلط خود را در برابر مردم ایران قرار دادند و دیشب چیز تازه ای نبود.

وزیر امور خارجه ایران در ادامه گفت: در صحبت های دیروز نیز ترامپ نتوانست در چارچوب عمل کند و از عباراتی که برای مردم ایران کاملا زننده است استفاده کرد. کسی که نسبت به سپاه که عزیز مردم ایران و افتخار مردم ایران است و مردم احساس می کنند که سپاه در کنار ارتش ضامن تمامیت ارضی ایران است با الفاظ شایسته خودش به کار می برد هیچ توجهی را جلب نمی کند و کسی که برای چند صد میلیارد دلار پول از کشورهای منطقه برای سلاح های بی فایده اش اخذ کرده و حتی می شود گفت که این پول را به زور گرفته، این فرد برای خوشایند کسانی که آنها را سرکیسه کرده اسم تاریخی خلیج فارس را به غلط استفاده کرد و نشان داد در سرتاسر دنیا که از چه شخصیتی برخورد است و ایشان اهمیتی برای واقعیات قائل نیست. من احساس می کنم که ایشان برای خوشامد کسانی که از آنها خرید های بزرگ تسلیحاتی کردند این عبارات را به کار برد کما اینکه شاهد بودید بعد از اعلام حصر کشور قطر توسط چهار دولت عربی ترامپ چهار توئیت کرد که می توانست زمینه ساز فاجعه بزرگ در منطقه باشد چرا که قبلا علایم غلطی هم فرستاده بود کما اینکه طی ۳۰ ماه گذشته شاهد شرایط سخت در یمن هستیم. اینها نشان دهنده وابستگی ایشان به هزینه های سنگین تبلیغاتی و شخصی توسط این کشورها انجام داده، است.

وی افزود: طبیعتا در برجام که تنها مرجع رسیدگی و تعیین پایبندی ایران به برجام آژانس بین المللی انرژی اتمی است که برجام کاملا چارچوب نظارت آژانس را نیز مشخص کرده است علاوه بر اینکه پروتکل الحاقی و پادمان چگونه باید نظارت صورت بگیرد. اما نکته ای که اینجا لازم به ذکر است این بوده که مذاکرات ما ۲ نکته داشت که ما همه مقررات را در برجام دیده بودیم نشان داد که ما از ابتدا به دولت آمریکا اعتماد نداشتیم و نشان می دهد که برجام بر اساس بی اعتمادی به آمریکا نوشته شده بود. نکته دوم این است که اگر به حرف های دوران مبارزات انتخاباتی ترامپ توجه کرده باشید و به نامه سناتور معروف آمریکایی توجه کرده باشید که گفته بودند که برجام را پاره می کنیم. اما ۹ ماه گذشته اما هنوز هیچ کاری در این باره انجام نداده اند. امروز صاحب نظران می گویند اگر آمریکا از برجام کناره گیری کند خود را منزوی کرده است. ترامپ در جایگاهی نیست که پایبندی ایران به برجام را تایید کند. برجام یک سندی بر اساس بده و بستان است. نکاتی که در برجام درج شده بر اساس بی اعتمادی و سند مستحکمی است که به راحتی نتوانستند از آن عدول کند.

ظریف گفت: صحبت های دیشب ترامپ و صحبت های ایشان در مجمع سازمان ملل سازگاری با بندهای برجام ندارد. این نکات را ما قبلا به موگرینی به عنوان مسئول هماهنگ کننده کمیسیون مشترک تذکر دادیم. پاسخ ایران به این نفض این است که ما اقدامات مناسبی را در مقابل اقدامات آمریکا انجام دادیم و انجام می دهیم. اگر به متن برجام توجه کنید انوع نقض ها داریم. نقض هایی داریم که نقض تخطی یا نقض های فاحش داریم که برای هر یک از این ها در کمیسیون مشترک اقداماتی تعریف می شود. نامه ای که در میدل ایست آی منتشر شده به تمام اعضا نوشته شده بود. ما از تابستان سال گذشته تا دو هفته قبل ۹ نامه درباره مواردی که آمریکا در اجرای تعهدات برجامی کوتاهی کرده یا تاخیر داشته، نوشته ایم. کوتاهی ها، موارد نقض در نامه ها ذکر شده که یکی از آنها نامه ای بوده که در ماه مارس ۲۰۱۷ بوده که برای خانم موگرینی نوشته شده بود و ظرف فردا و پس فردا هم نامه ای در رد صحبت های ترامپ خواهم نوشت. البته بیانیه دیشب ایران به عنوان سند در سازمان ملل ثبت شد. بر خلاف ادعای دیشب ترامپ که ایران برجام را نقض کرده این ما بودیم که موارد متعدد کوتاهی آمریکا را ثبت کردیم.

وزیر امور خارجه ایران اضافه کرد: برای ما، مقررات داخلی آمریکا اعتباری ندارد و آمریکا موظف است که به تعهدات بین المللی خود عمل کند. برجام توافقی میان ایران و آمریکا نیست که نیاز به تصویب کنگره داشته باشد. دیشب خانم موگرینی نیز به صراحت گفت که برجام قابل پایان یافتن توسط هیچ یک از اعضا نیست. آنچه که برای ما مهم است این است که آمریکا متعهد است که مواردی که اسقاط کرده تمدید کند و پایبند باشد اگر این کار را نکند ما نیز اقدامات متقابل را انجام خواهیم داد که کمیسیون برجام این تصمیم را اتخاذ خواهد کرد. ما تا حالا توانسته ایم که از امکاناتی که از برجام ایجاد شده از جمله سرمایه گذاری و امکانات تعاملات بانکی و فروش نفت بهره مند شویم. آمریکا هم در دولت گذشته و هم دولت کنونی نقض داشته است اما این نقض ها این گونه نبوده که از منافع بیشتر باشد. هر زمان که ایران احساس کند که اقدامات طرف مقابل در لغو تحریم ها کافی نیست می تواند انتخاب خود را داشته باشد که خروج از برجام یکی از این موارد است. از ابتدا با بدبینی درباره برجام مذاکره کردیم. در برجام تاکید کردیم که اگر تحریم ها برگردد در آن زمان این حق را داریم که درباره باقی ماندن در برجام تصمیم بگیریم. اگر روزی به این نتیجه برسیم که ادامه حضور ما در برجام به منفعت کشور نیست آن وقت شرایط ما از نظر هسته ای بهتر از زمان وارد شدن در مذاکرات برجام خواهد بود.

وی گفت: قرارداد بوئینگ از نظر ما مشکلی ندارد و اگر آمریکا مانع از اجرای این قرارداد شود آمریکا تخلف مرتکب شده است.

ظریف درباره صحبت های موگرینی و کشورهای اروپایی درباره برجام گفت: آنچه که مهم است این بوده که آمریکا با سیاست های خود در حال منزوی کردن خود است. دیگر هیچ کشوری این آمادگی را ندارد که وارد تفاهم شود. چون ترامپ رسما در حال اعلام این است که تفاهم ها با آمریکا فقط برای یک دوره ریاست جمهوری است و دنیا این موضوع را خوب می فهمد. اقدامات دیروز اعضای اتحادیه اروپا فقط منحصر به برجام نبود بلکه یک نگرانی از نحوه رفتار دولت ترامپ است که این دولت به تعهدات بین المللی خود پایبند نیست که می تواند برای نظم بین المللی مشکلاتی ایجاد کند و این یک امتیاز نیز برای ما است. اگر چهار یا پنج سال گذشته آمریکا تصمیم می گرفت که علیه ایران تحریم اعمال کند اروپایی ها همراهی می کردند. اروپایی باید تصمیم بگیرد که منافعش کجاست. برجام یک روش است که برای اروپا اهمیت دارد. ممکن است که در فرهنگ سیاسی آمریکا رسیدن به تفاهم یا راه حل مذاکره شده جایگاهی نداشته باشد اما اروپایی ها هیچکدامشان ابر قدرت نیستند و کشورهای موثری هستند که از روش های دیگری برای پیگیری منافعشان استفاده می کنند دیپلماسی نقش بسزایی دارد. اروپایی های منافعی دارند که علاوه بر منافع اقتصادی، منافع سیاسی و منافع امنیتی و منافع حیثیتی در ادامه برجام دارند. ما در ماه های آینده خواهیم دید که اروپا تا چه اندازه در برابر زیاده خواهی آمریکا خواهد ایستاد. و نشان خواهد داد که اروپا می تواند نقش تاثیرگذار در عرصه بین الملل داشته باشد یا اینکه فقط نقش دنباله رو خواهد داشت.

وزیر امور خارجه ایران درباره توان موشکی ایران گفت: ما در بحث هسته ای تصمیم گرفتیم که فقط یک موضوع را حل کنیم که همین موضوع نیز ۱۳ سال طول کشید و تصمیم گرفتیم راجع به دیگر موضوعات وارد بحث نشویم. فقط سه کشور وابسته در منطقه با آمریکا همراه شده اند. شاید سخنرانی ترامپ بیشتر سخنرانی نتانیاهو بود که توسط ترامپ بیان شد. اولین کسی که تبریک گفت نتانیاهو بود. همسایگان ما باید به خود بیایند که چه کسانی از سخنان ترامپ حمایت کردند. ما در موضوع هسته ای که بر آن متمرکز بودیم امروز حقانیت ما کاملا مشهود است. ما معتقدیم که دفاع ما در حیطه صلاحیت ما بوده و به کسی اجازه وارد شدن به آن را نمی دهیم اما ترامپ دیروز تلاش کرد با منطق بر عکس این موارد را به هم مرتبط کند. اما اینکه چرا آمادگی مذاکره درباره مسائل دفاعی را نداریم این است که ایران ۸ سال جنگ تحمیلی را تحمل کرد. انواع پیشرفته ترین سلاح ها در اختیار دشمن قرار گرفت و از دسترسی ایران به کمترین سلاح دفاعی جلوگیری شد و ما را به این سمت سوق دادند که نیاز دفاعی را خودمان تامین کنیم. آمریکایی ها اشتباهات زیادی در منطقه مرتکب شده اند و بعدها نیز حاضر به پذیرش انتخابشان نیستند. ما امنیت را از مردم خود می گیریم. مردم ما امکانات لازم دفاعی را خودشان ایجاد کرده تا هیچگاه یک صدام دیگر مردم ما را با حملات موشکی تهدید کند. مردم ما این شرایط را با گوشت و پوست و خون خود لمس کردند و این دستاورد و دفاع ما قابل مذاکره نیست. ما امروز در منطقه ای زندگی می کنیم که سلاح های زیبای آمریکایی که مردم یمن را به خاک و خون کشیده است با صدها میلیارد دلار به منطقه سرازیر شده است. در این شرایط که منطقه به انبار باروت تبدیل شده حق داریم که امکانات دفاعی داشته باشیم و زمانی اگر قرار باشد در این باره حرف بزنیم حرف زیادی برای گفتن داریم. در منطقه کشوری همانند عربستان داریم که سال ۲۰۱۶ بیش از ۶۳ میلیارد دلار هزینه تسلیحاتی دارد و امارات با ۱٫۵ میلیون جمعیت ۲۳ میلیارد دلار تسلیحات خریداری کرده است. حرف برای زدن زیاد داریم و اینکه چگونه آمریکا با دامن زدن به تشنج باعث یک رقابت تسلیحاتی میان متحدین خود شده است. این وضعیت خطرناکی برای منطقه ما ایجاد کرده است.

وی افزود: اگر قرار باشد مذاکراتی انجام شود آنها حرفی برای گفتن نخواهند داشت و ما طرف مدعی ما خواهیم بود. ایران به دنبال تجاوز علیه هیچ کشوری نبوده و نخواهد بود. طی ۳۰۰ سال گذشته چشمداشتی به سرزمین دیگر نداشتیم و ما کشوری هستیم که به دنبال ثبات و امنیت هستیم. نه همانند ترامپ که در دوران رقابت های انتخاباتی گفته بود تا زمانی که میان ایران و عراق جنگ بود ما راحت بودیم. طرح های ما برای منطقه نشان از این دارد که ایران همواره یک سیاست را دنبال کرده که مبارزه با خشونت و جنگ است.

ظریف افزود: آقای ترامپ ممکن است آرزوهایی داشته باشد اما ایران موفق شده که اجماع امنیتی سازی علیه ایران که دولت های قبلی آمریکا با تلاش ایجاد کرده بودند نابود کند و امروز به ویژه در حوزه برجام اجماع به نفع ایران بوده و آمریکا کاملا منزوی شده است و سیاست کنونی ترامپ کاملا محکوم به شکست است و ایران با تدبیر مانع از آن خواهد شد که ترامپ یک بار دیگر یک موضوع امنیتی ایجاد کند.

وزیر امور خارجه ایران اضافه کرد: آمریکاییها سیاست های غلطی را دنبال کردند. واقعا آمریکا در منطقه ما همه راه های غلط را انتخاب کرده و الان گله دارند که چرا در منطقه منزوی هستند و چرا ایران در منطقه نفوذ دارد. عربستان و امارات دو کشوری بودند که طالبان را به رسمیت شناختند این دو کشور با حمایت از افراطیون انسان های زیادی را در عراق و سوریه به خاک و خون کشاندند. قدرت ایران در منطقه به دلیل انتخاب های درست بوده است. ما هیچگاه خواهان دخالت در امور منطقه نیستیم. حرف ما همواره یک موضوع است که هیچ کسی نمی تواند موضوعی را بر مردم منطقه تحمیل کند. سیاست آمریکا برای فشار بر ایران سیاست جدیدی نیست. اینها کشورهایی بودند که پشت صدام حسین بودند. باید قبل از هر چیزی برگردند و به اشتباهات گذشته خود نگاه بکنند. فراموش نکنند در حال پرداخت تاوان اشتباهات خودشان است.

وزیر امور خارجه ایران گفت: آمریکا طی ۴۰ سال گذشته اشتباهاتی را در منطقه مرتکب شده و امروز شاهد ثمره اشتباهات خود در منطقه هستند. اگر اشتباهات خود را اصلاح کنند امکان تجربه شرایط متفاوتی را دارند. امروز نیروهای مقاومت هستند که در برابر داعش ایستادگی کردند. این نیروهای مقاومت بودند. اقداماتی که در شرق سوریه روی داده نشان داده که اولویت اول آمریکا مبارزه با داعش نیست و اولویت آنها موضوع دیگری است.

وی درباره سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران گفت: نقش سپاه در کنار ارتش در دفاع از کشور و تمامیت ارضی غیر قابل تردید است و اینها نیروهایی بودند که با حمایت مردم و از بطن مردم بودند و با مردم توانستند در برابر ارتش صدام مقاومت کنند و حماسه مقاومت را در جنگ تحمیلی را رقم بزنند. یکی از برنامه هایی که داشتند برای ناکام گذاشتن حرکت استقلال طلبانه، حمله صدام به ایران بود و تلاش کردند با تحمیل خشونت و تکفیر در منطقه سیاست های مخربی دنبال کنند و اینها به دلیل حمایت های مستشاری برادران سپاه در منطقه ناکام ماندند و طبیعی است که از سپاه کینه داشته باشند. امروز توئیت جالبی از نخبه آمریکایی دیدم که نوشته بود ترامپ با شعار آمریکا اول به کاخ سفید آمد اما امروز نه تنها آمریکا اول نیست بلکه اسرائیل هم اول نیست و این حزب لیکود اسرائیل اول بوده و سعودی در جایگاه دوم قرار دارد و چه بسا گروه های تروریستی در جایگاه سوم قرار گرفته باشند. دولت آمریکا بیشتر به گروه های فشار توجه می کند نتیجه این می شود که سیاست های آمریکا در جهت منافع ملی این کشور نبوده و در راستای منافع کسانی که است که بیشترین توان تحمیل نظرات خود بر مراکز تصمیم گیری آمریکا را دارند. این یکی از مشکلات سیاست ورزی در آمریکا است.

وی افزود: ترامپ به شدت احساس ناتوانی می کند. از دیروز یک اجماع جهانی در برابر حرکت ایشان وجود داشته است. امروز حرف های ترامپ علیه ایران شنونده زیادی ندارد و مجبور شده که با لحن خشن تری علیه ایران صحبت کند. از ابتدای ریاست جمهوری ترامپ بیشترین میزان سرمایه گذاری در ایران انجام شده و کشور در جهت اقتصاد مقاومتی پیش می رود. ما ۳۸ سال در برابر فشار خارجی توانسته ایم کشور را بسازیم و این به دلیل این است که امنیت ما از داخل ایجاد شده است. ما سر جنگ با دنیا نداریم. ما دنبال ثبات در منطقه هستیم اما ما ثبات خود را از بیرون نمی خریم به همین دلیل است که ایران یک محیط جذاب برای سرمایه گذاری است. من یقین دارم که علی رغم همه لفاظی ها هم سرمایه داخلی و هم سرمایه خارجی در طرح های عمرانی و زیر بنایی کشور به کار گرفته خواهد شد.