هاروی واینستین تهیه‌کننده رسوای هالیوودی از آکادمی علوم و هنرهای سینما اخراج شد.

به گزارش خبرگزاری یوپنا، آکادمی علوم و هنرهای سینما؛ نهاد برگزارکننده مراسم اسکار، پس از برگزار کردن نشستی فوری هاروی واینستین را بیرون کرد.

اخراج یکی از اعضای آکادمی در تاریخ ۹۰ ساله آن تنها یک بار دیگر روی داده است. در آن مورد کارمین کاریدی بازیگر ۸۳ ساله برای زیر پا گذاشتن قانون آکادمی در به اشتراک گذاشتن فیلم‌هایی که در اختیار اعضا قرار می‌گیرد، اخراج شد. اما تا کنون هیچ عضوی برای ارتکاب به جرم یا رفتار غیراخلاقی اخراج نشده بود. حتی چهره‌هایی چون رومن پولانسکی، بیل کازبی و مل گیبسون نیز علیرغم جنجال‌های بسیاری که با کارهایشان به پا کردند از آکادمی اخراج نشدند.

در بیانیه‌ آکادمی آمده است: «ما با اخراج هاروی واینستین علاوه بر برائت جستن از فردی که برای همکارانش احترام و ارزش قائل نیست اعلام می‌کنیم که دورانی که عامدانه خودمان را به جهالت بزنیم و از روی شرم رفتار‌های این چنین را در محل کار نادیده بگیریم به پایان رسیده است.»

هاروی واینستین ۶۵ ساله در چند وقت گذشته با اتهامات بسیاری روبه‌رو شده است. بیش از ۱۰ زن او را به آزار جنسی و سه تن او را به تجاوز متهم کرده‌اند. مدیر سرشناس هالیوودی برای رفتارهایش که باعث رنج و آزار دیگران شده، عذرخواهی کرده اما در عین حال تمام اتهامات مربوط به تجاوز را رد کرده است.

پیش از این نیز بفتا عضویت واینستین را تعلیق کرده و رفتار‌های او را «غیرقابل قبول و برخلاف ارزش‌های بفتا» توصیف کرده بود.

منبع: گاردین/ ۱۴ اکتبر