دبیر هفتمین همایش ملی شعر آیینی «۷۲ خط اشک» گفت: این همایش برای دانشگاهیان سراسر کشور در سه محور پیام‌های عاشورا برای نسل جوان، نهضت عاشورا و حماسه حسینی، بصیرت و معرفت حسینی اواخرآبان ماه به میزبانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه پیام نور اصفهان برگزار می‌شود.

دبیر هفتمین همایش ملی شعر آیینی «۷۲ خط اشک» گفت: این همایش برای دانشگاهیان سراسر کشور در سه محور پیام‌های عاشورا برای نسل جوان، نهضت عاشورا و حماسه حسینی، بصیرت و معرفت حسینی اواخرآبان ماه به میزبانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه پیام نور اصفهان برگزار می‌شود.

به گزارش یوپنا، محمدرضا نصری پیرامون هفتمین دوره همایش ملی شعر آیینی «۷۲ خط اشک» به میزبانی اصفهان اظهار کرد: دوره‌های اول و دوم این جشنواره به صورت استانی برگزار شده بود ولی بعد از آن تمامی دوره‌ها در سطح ملی و مخصوص دانشگاهیان سراسر کشور برگزار شده است.

وی با اشاره به محورهای این همایش ملی افزود: پیام‌های عاشورا برای نسل جوان، نهضت عاشورا و حماسه حسینی، بصیرت و معرفت حسینی از محورهای اصلی هفتمین همایش ملی شعر آیینی «۷۲ خط اشک» است.

*شهادت‌طلبی شهدای مدافع حرم بخش ویژه امسال

دبیر هفتمین همایش ملی شعر آیینی «۷۲ خط اشک» تصریح کرد: امسال با توجه به نقش مهم شهدای مدافع حرم بخش ویژه‌ای در نظر گرفته شده تا جامعه دانشگاهی هم وظیفه خود را در قبال آن‌ها انجام دهند، به همین منظور نقش جوانان نهضت عاشورا همچون حضرت علی‌اکبر و حضرت قاسم در مجاهدت و شهادت‌طلبی شهدای مدافع حرم به عنوان بخش ویژه انتخاب شده است که دانشگاهیان در این موضوع هم می‌توانند اشعار خود را ارسال کنند.

نصری به اهداف برگزاری همایش هم اشاره کرد و گفت: ارتقای شعر عاشورا در فضای مداحی و مجالس عزاداری، پشتیبانی معنوی و نرم‌افزاری از هیأت‌های مذهبی، افزایش بصیرت دانشجویی نسبت به واقعه عاشورا، شناسایی و معرفی آثار و استعدادهای برجسته در زمینه شعر، نشر و گسترش فرهنگ عاشورایی و اشاعه فرهنگ پایداری در بین جوانان و پرهیز از تحریفات عاشورایی از جمله چشم‌اندازها و اهداف این همایش بوده است.

وی با اشاره به بخش‌های هفتمین همایش ملی شعر آیینی «۷۲ خط اشک» یادآور شد: در بخش کلاسیک اشعار غزل، مثنوی، رباعی و … و در بخش نو اشعار سپید، نیمایی و آزاد شرکت داده می‌شود و در بخش ویژه هم محدودیتی در خصوص قالب ارائه شده وجود ندارد.

* امتیاز ویژه برای مهم‌ترین پیام عاشورا

دبیر هفتمین همایش ملی شعر آیینی «۷۲ خط اشک» خاطرنشان کرد: همایش در سه سطح برگزار می‌شود که دانشجویان، اساتید و کارمندان دانشگاه که در یکی از دانشگاه‌های سراسر کشور مشغول تحصیل، تدریس یا اشتغال باشند، می‌توانند در آن شرکت کنند.

نصری اضافه کرد: امسال به جهت اینکه می‌خواستیم اشعار را به محتوای مدنظر نزدیک کنیم در داوری‌ها امتیاز ویژه‌ای را برای مهم‌ترین پیام‌های عاشورا و حماسه حسینی در آثار ارسالی اختصاص دادیم تا لایه‌های پنهان کربلا آشکارتر شود.

وی با اشاره به اینکه همایش ملی در اواخر آبان ماه برگزار خواهد شد، اذعان کرد: تمایز امسال همایش با سال‌های گذشته در این است که پیش از همایش نشست‌های تخصصی شعر عاشورایی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی سطح استان اصفهان برگزار می‌شود تا همایش به دریافت صرف آثار اکتفا نکرده باشد و جنبش شعری را در دانشگاه‌ها دوباره احیا کند.

* کانون‌های ادبی در دانشگاه به شعر عاشورایی نپرداخته‌اند

نصری ادامه داد: در سال‌های اخیر شعر آیینی در دانشگاه‌ها مورد غفلت واقع شده است، طی ارزیابی‌های صورت گرفته، کانون‌ها و انجمن‌های ادبی در دانشگاه‌های کشور، چندان به شعر عاشورایی نپرداخته‌اند، اگر چه شاعران آیینی در دانشگاه‌ها کم نیستند اما کانون‌های ادبی حول محورهای دیگری شکل گرفته است بنابراین احساس کردیم در زمینه شعر عاشورایی باید مشارکت‌هایی شکل گیرد؛ به همین منظور تعدادی از دانشگاه‌های سطح استان شب‌شعرهایی را با موضوع شعر عاشورایی و آیینی برگزار می‌کنند.

دبیر هفتمین همایش ملی شعر آیینی «۷۲ خط اشک» افزود: دانشگاه کاشان امروز میزبان نخستین شب‌ شعر خواهد بود و بعد از آن در دانشگاه‌های علوم پزشکی اصفهان و پیام نور هم این شب‌ شعرها برگزار می‌شود، قرار است دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه صنعتی هم به زودی میزبان این شب‌ شعرها باشند.

* تدارک ۷۲ شب‌ شعر در دانشگاه‌های کشور برای سال آینده

نصری یادآور شد: بنا داریم برای دوره بعدی این همایش در سال آینده، ۷۲ شب‌ شعر عاشورایی را در ۷۲ نقطه از کشور تدارک ببینیم تا فضای دانشگاه هم به سوگواره‌ای عاشورایی تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه برای اعلام فراخوان همایش علاوه بر نهاد رهبری در دانشگاه‌ها از انجمن‌های ادبی هم کمک گرفتیم، تأکید کرد: تاکنون استقبال از همایش نسبت به سال گذشته که در مجموع ۵۰۰ اثر به دبیرخانه ارسال شد، بهتر بوده است و امید داریم که با توجه به بستر مناسب آماده شده، بازخورد بهتری را از جانب دانشجویان شاهد باشیم.

دبیر هفتمین همایش ملی شعر آیینی «۷۲ خط اشک» با اشاره به اینکه داوران این همایش از اساتید برجسته ادبیات خواهند بود و از نقاط مختلف کشور انتخاب می‌شوند، یادآور شد: این همایش به میزبانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور استان اصفهان و دفتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان اصفهان برگزار خواهد شد.

مهلت ارسال اثر به هفتمین همایش ملی شعر آیینی « ۷۲خط اشک» تا ۵ آبان ماه سال خواهد بود و دانشجویان و اساتید علاقه‌مند جهت شرکت در این همایش می‌توانند با مراجعه به سایت http://72khatashk.ir شعر خود را در این همایش به ثبت برسانند./فارس