رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، با بیان این که خدمات مشاوره ای بهزیستی رایگان است، هدف ایجاد “اورژانس اجتماعی” را پیشگیری و مداخله در آسیب های اجتماعی عنوان کرد

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، با بیان این که خدمات مشاوره ای بهزیستی رایگان است، هدف ایجاد “اورژانس اجتماعی” را پیشگیری و مداخله در آسیب های اجتماعی عنوان کرد و پوشش بیمه ای خدمات روان شناختی و مشاوره ای را گامی مثبت در جهت پیشگیری و درمان اختلالات روانی دانست.

عبدالرضا عزیزی در گفتگو با خبرنگار یوپنا، درباره اورژانس (فوریت) اجتماعی، اظهار داشت: پیشگیری مقدم بر درمان است، هزینه های پیشگیری یک سوم درمان و راندمان اش نیز ۱۱ تا ۳۱ برابر است، به همین دلیل حضرت علی علیه السلام می فرماید که علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد. همچنین سقراط می گوید که بهترین سود آن است که دنبال زیان نروید.

وی افزود: اگر در هر کاری پیشگیری کنیم هزینه های مان پائین می آید و راندمان مان بالا می رود.

نماینده مردم شیروان، دلیل اصلی ایجاد اورژانس اجتماعی را پیشگیری عنوان و تصریح کرد: مشکلاتی در خانواده ها وجود دارد که بر اساس آن دختر خانواده، خانه را ترک می کند و با هواپیما، قطار یا اتوبوس به شهر دیگری می رود. کارشناسان بهزیستی تحت عنوان اورژانس اجتماعی در گلوگاه ها منتظر چنین افرادی هستند. همان طور که مافیا دنبال جذب این افراد در گروه های فاسد خود هستند، کارشناسان اورژانس اجتماعی نیز این افراد را شناسایی می کنند و مانع از حضور آن ها در دام این افراد می شوند.

عضو فراکسیون مستقلین، گفت: این افراد سپس در مراکز نگهداری افراد در معرض آسیب، نگهداری می شوند، با خانواده های شان صحبت می شود تا فرزندشان را صحیح و سالم به آغوش آن ها برگردانند.

وی افزود: یکی دیگر از خدمات اورژانس اجتماعی ویژه افرادی است که در محل زندگی شان احتمال تعرض وجود دارد. این افراد در معرض آسیب توسط کارشناسان اورژانس اجتماعی به مراکز نگهداری هدایت می شوند. اگر شرایط خانه این افراد برای زندگی مساعد شد به خانه بازگردانده می شوند و اگر نباشد در همان جا نگهداری می شوند. به این وسیله می توان از آسیب های اجتماعی پیشگیری یا در آن ها مداخله کرد.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، ادامه داد: ماموریت اصلی اورژانس اجتماعی همین پیشگیری و مداخله در آسیب های اجتماعی است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا از نرخ شیوع آسیب های اجتماعی در حوزه انتخابیه شیروان آماری در دست است یا خیر، اظهار داشت: آسیب های اجتماعی در همه جای ایران وجود دارد. “بی کاری” یکی از آسیب های اجتماعی و عامل بسیاری از آسیب های اجتماعی دیگر نظیر “اعتیاد”، “طلاق” و آسیب های “اخلاقی” است.

نماینده مردم شیروان، گفت: اکنون کشور از بی کاری و عدم تولید رنج می برد. وقتی تولید نداشته باشیم سطح اشتغال مان پائین و میزان بروز آسیب های اجتماعی مان بالا می رود. ما زمانی می توانیم آسیب های اجتماعی را پائین بیاوریم که توليد را افزايش داده و به تبع آن سطح اشتغال را افزايش دهيم.

بنابراین یکی از عواملی که می تواند میزان بروز آسیب های اجتماعی را کاهش دهد، ایجاد اشتغال برای جوانان است که آن ها را سرگرم می کند و از عوارض ناشی از بی کاری نجات می دهد.

وی با اشاره به اهمیت بررسی سلامت روانی، اظهار داشت: متاسفانه در جامعه ما فکر می کنند که هر کس دچار اختلالات روحی و روانی شد، باید به روان شناس مراجعه کند. این نادرست است و اتفاقا قبل از آن باید مراجعه کرد. پیشگیری را برای همین قضیه گذاشته اند.

نماینده مردم شیروان، افزود: ما یاد نگرفته ایم که هزینه سلامتی پرداخت کنیم بلکه هزینه بیماری پرداخت می کنیم. یعنی در جامعه ما یاد نگرفته اند که خودشان را از نظر جسمانی و روانی بررسی کنند‌.

وی، ادامه داد: این موضوع اکنون بهتر شده است و امروز شاهد حضور افراد در دفاتر روان شناسان و مشاوران هستیم، از این منظر آگاهی مردم افزایش یافته است.

عضو فراکمیسیون مستقلین، خاطر نشان کرد: اکنون مراکز مشاوره بهزیستی به طور رایگان به مردم خدمت رسانی می کند. همچنین مراکز مشاوره با همکاری سازمان بهزیستی و قوه قضائیه ایجاد شده است. قبلا متاسفانه حكم طلاق بلافاصله (كمتر از ده دقيقه) صادر می شد، اما اکنون خوشبختانه ۶ ماه به زوجین زمان داده می شود تا در این مدت مشاوره و تفکر کنند و بعد تصمیم بگیرند.

وی درباره پوشش بیمه ای خدمات روان شناختی و مشاوره ای نیز، گفت: مراکز مشاوره بهزیستی هست ولی کافی نیست و باید بیشتر باشد. از طرفی هزینه های خدمات روان شناختی و مشاوره ای باید پائین باشد یا به آن یارانه تعلق بگیرد تا مردم مراجعه کنند. بهترین حالت همین بیمه است.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، اظهار داشت: اکنون خدمات درمانی که روانپزشکان ارائه می دهند تحت پوشش بیمه های پایه و تکمیلی است. البته برخی بیمه ها، خدمات روان شناختی و مشاوره ای را نیز پوشش می دهند. بنده صد در صد با پوشش بیمه ای خدمات روان شناختی و مشاوره ای موافق هستم زیرا هزینه ها پائین می آید. قطعا وقتی هزینه ها پائین بیاد مراجعه مردم نیز بیشتر می شود که به تبع آن عوارض ناشی از آسیب های روحی و روانی نیز کاهش خواهد یافت.

نماینده مردم شیروان با بیان این که برخی از آسیب های روانی در جامعه اجتناب ناپذیر است، گفت: اکنون طبق آمار، یک درصد مردم جهان مبتلا به “اسکیزوفرنی” هستند که غنی و فقیر و تحصیلکرده و بی سواد هم نمی شناسد‌ و همه می توانند در معرض ابتلا به آن باشند. اختلالات روانی در صورت عدم درمان مزمن می شوند. همچنین یک و نیم درصد مردم جهان اختلال “افسردگی شدید” و “دوقطبی” دارند که در این مورد فرد مبتلا در دو فاز افسردگی و شیدایی قرار می گیرد. تا این جا می شود ۲ و نیم درصد و نمی توان همه را در بیمارستان های روانپزشکی بستری کرد.

وی خاطر نشان کرد: بسیاری از این اختلالات قابل کنترل هستند. بسیاری از این اختلالات را می توان پیشگیری و درمان کرد تا هزینه های شان پائین بیاید. اگر مبتلایان به اختلالات روانی که سرپایی هستند یا نیاز به دارو دارند، درمان نشوند، احتیاج به بستری پیدا می کنند و هزینه های دولت و خانواده ها را بالا می برند.

هم میهنان عزیز می توانند برای بهره مندی از خدمات اورژانس اجتماعی که تحت نظر سازمان بهزیستی کشور است، با شماره “۱۲۳” تماس بگیرند. این اورژانس با هدف پیشگیری و مداخله در آسیب های اجتماعی ایجاد شده است.