جدیدترین شماره ماهنامه دانش بنیان، با تمرکز بر ضرورت داشتن روحیه خطرپذیری در کسب و کارهای دانش بنیان، به ویژگی های مثلث موفقیت در این عرصه پرداخته است.

جدیدترین شماره ماهنامه دانش بنیان، با تمرکز بر ضرورت داشتن روحیه خطرپذیری در کسب و کارهای دانش بنیان، به ویژگی های مثلث موفقیت در این عرصه پرداخته است.
به گزارش یوپنا به نقل از روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، «جسارت»، «رقابت پذیری» و «پشتکار»؛ مثلث موفقیت در عرصه کسب و کارهای دانش بنیان و البته بسیاری دیگر از عرصه های اجتماعی شناخته شده است. شماره بیست و یکم ماهنامه «دانش بنیان» نگاهی ویژه به این ضرورت ها انداخته است.

بی نهایت
آمارها، اغلب پیش از آنکه در عرصه عمومی کارساز و راهگشا باشند، جذابیت و بیننده ایجاد می کنند. البته آمارهای غیررسمی از مبادی غیرحرفه ای! این بار، پرویز کرمی سردبیر ماهنامه دانش بنیان و مشاور رئیس بنیاد ملی نخبگان در یادداشت خود با تیتر «این شرح بی نهایت»، به آمارهای غیرواقعی مهاجرت دانشجویان و فضای متشتت و نگران کننده ای که ایجاد می کند، پرداخته و نکات قابل تاملی را ارائه کرده است. در بخشی از این یادداشت که نویسنده از انتشار آمارهای اشتباه و بهره مندی از شارلاتانیزم رسانه ای برای پیشبرد اهداف سیاسی گلایه کرده است، می خوانیم: «در طلیعه پیروزی انقلاب اسلامی، در سال ۱۳۵۷ تعداد کل دانشجویان ایران ۲۷۰ هزار نفر بود که از این تعداد ۱۰۰هزارنفر در دانشگاه های خارج از کشور تحصیل می کردند. از این تعداد، ۵۷ هزار نفر در ایالات متحده آمریکا تحصیل می کردند که از این حیث ایران بزرگ ترین کلونی دانشجویان (عمدتا بورسیه) غیرامریکایی و مقام اول را در این کشور از آن خود کرده بود؛ اما در سال ۱۳۹۶ جمعیت دانشجویان ایرانی ۴/۷ میلیون نفر را شامل می شود که فقط ۴۸هزار نفر، یعنی معادن یک درصد از کل دانشجویان ایرانی در خارج از کشورند که از این میان تنها ۱۲ هزار نفر در دانشگاه های ایالت متحده مشغول به تحصیل (غیربورسیه) هستند.»

شکست
«چرا فناوری ها در اجرا با شکست مواجه می شوند؟» این سوالی است که اغلب آنهایی که وارد این عرصه می شوند، از اطرافیان می پرسند. احمد رمضان زاده فعال عرصه ژئومکانیک کشور در گفت وگویی با «دانش بنیان» با طرح این سوال نکاتی را مطرح کرده است. به گفته او: «دولت مردان اگر می خواهند در این حوزه اقداماتی انجام شود، اولین گام باید در راستای تولید داده باشد. بخشی از این تولید داده معطوف به فعالیت ها و تولید تجهیزات آزمایشگاهی است. گرچه هر ساله نمایشگاهی در خصوص تجهیزات آزمایشگاهی ساخت داخل برگزار می شود، اما این تجهیزات تمام نیازهای صنعت نفت را تامین نمی کنند.»

کمک
«آیا کمک های دولتی به اکوسیستم کارآفرینی درمانگر است؟» این هم سوال دیگری است که یکی از کارآفرینان فعال کشور مطرح کرده و به «دانش بنیان» گفته است: « ادامی که دولت در نقش حامی، تنها موانع این مسیر را از سر راه بردارد و نیازهای بخش خصوصی را بشنود، بداند و مرتفع سازد، نقشی درست در اکوسیستم بر عهده گرفته است. تعامل بین دولت و بخش خصوصی قطعا در ایجاد پیشرفت های آتی تاثیر بسزایی خواهد داشت و مادامی که هیچ یک از نقش خود خارج نشوند، این همنشینی مفید، محکم و پابرجا خواهد بود.»

موفقیت
اما ماهنامه «دانش بنیان» در شماره بیست و یکم خود، گزارشی از ضرورت داشتن روحیه خطرپذیری در کسب و کارهای دانش بنیان تهیه کرده و «جسارت»، «رقابت پذیری» و «پشتکار» را مثلث موفقیت در این عرصه معرفی کرده است. در این گزارش، سه تن از صاحبان شرکت های دانش بنیان کشور نکات مهمی را در این زمینه مطرح کرده اند. از جمله اینکه: «سرمایه گذاری جسورانه فرهنگسازی می خواهد»، «شرکت دانش بنیان اگر مبارزه جو نباشد، زمین می خورد» و دیگری هم اینکه «برگزاری دوره های تقویت روحیه رقابت طلبی، ضروری است».

اشتیاق
محسن نوروزی بنیانگذار یکی از استارتاپ های فعال کشور هم در گفت وگو با شماره جدید «دانش بنیان» توصیه کرده است که «برای استارتاپی شدن تخصص و اشتیاقتان را دریابید». به گفته این کارآفرین: « برای پیشرفت و تغییر عادت ها در یک جامعه نمی توان در مسیر رودخانه حرکت کرد. بایستی تخصص و اشتیاق خود را بیابید و در آن قدم بگذارید. در این صورت در آن راه به بهترین تبدیل خواهید شد و محصول و خدمتتان هم به بهترین تبدیل می شود و علاقه بازار را به خود جذب خواهد کرد. نمی توانید بگویید که فلان حیطه پول ریخته و من باید بروم و جمعش کنم. اگر اشتیاق و تخصصش را نداشته باشید، موفق نخواهید شد.»

توجیه
حامد زاهدی فر؛ دیگر استارتاپی فعال کشورمان که در این شماره ماهنامه «دانش بنیان» به گفت وگو نشسته است نیز می گوید: «هنوز برخی ها در مورد سرویس ابری توجیه نیستند.» این کارآفرین جوان معتقد است: « بزرگ ترین چالش ما عدم وجود یک زیرساخت دیتا سنتری قوی و ارزان در رقابت با سرویس های مشابه خارجی است. اگر بخواهیم زیرساخت خود را به ایران منتقل کنیم، باید بیش از دو برابر هزینه ای را که امروز می پردازیم، بپردازیم که برای ما توجیه ندارد. چالش بعدی یک اجتماع از متخصصان است که هنوز درباره مزایای «سرویس ابری» و استفاده و بهره مندی از این سرویس ها توجیه نیستند. این مسئله اغلب به خاطر فرهنگ ماست و بخشی به خاطر دانش.»

در بخش های دیگری شماره بیست و یکم ماهنامه «دانش بنیان» گفت وگوها، گزارش ها و یادداشت های متعدد و متنوعی در اختیار خوانندگان قرار گرفته است که با در اختیار داشتن نرم افزار کدخوان در موبایل، می توانید از فیلم ها، عکس ها و صداهایی که در آن تعبیه شده است به شکلی مضاعف بهره مند شوید.
بیست و یکمین شماره ماهنامه «دانش بنیان» به صاحب امتیازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مدیرمسوولی سورنا ستاری و سردبیری پرویز کرمی در ۱۳۲ صفحه، ویژه شهریور و مهرماه ۱۳۹۶ منتشر شده است.