معصومه آقاپور علیشاهی؛ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این مطلب که روش های سنتی؛ همچون جذب دانشجو و انتقال اطلاعات دیگر پاسخگوی نیاز جامعه نیست، راه حل آن را تولد شرکت های دانش بینان در دانشگاه ها دانست و تصریح کرد: در این فرآیند ما با تغییر جهت گیری تولیدات از کار بری به سمت سرمایه بری مواجهیم؛ سرمایه ای که ناشی از علم و تجربه دانشگاه ها می باشد و دانشگاه های ما به ویژه دانشگاه پیام نور با توجه به تجارب بسیار خوبی که در ایجاد پل های ارتباطی با دانشگاه های خارج از کشور دارد، می تواند هاب بسیار خوبی در رابطه با شرکت های دانش بنیان باشد.


معصومه آقاپور علیشاهی در گفت و گوی اختصاصی با یوپنا به بررسی شرایط کنونی دانشگاه ها و لزوم تغییر رویکرد آن ها پرداخت.
عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، تحول دانشگاه ها را با آغاز انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۶۴ دانست و گفت: در این زمان بروز یکسری متغیرهای داخلی و خارجی باعث شد روندی را که ما از دانشگاه ها انتظار داشتیم برآورده نشود و با انحراف معیاری زیاد، از دانشگاه های دنیا فاصله گرفتیم.
نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی، یکی از این متغیرهایی را که به شدت ما را از اهداف آموزش عالی کشور دور کرد را تونل جمعیتی بین سال های ۵۹ تا ۶۸ عنوان کرد و افزود: این تونل جمعیتی باعث شد ما از سال ۱۳۸۰ به بعد با افزایش تقاضا برای ورود به دانشگاه ها مواجه شویم.
آقاپور علیشاهی تعطیلات دانشگاه ها بین سال های ۵۹-۶۴ را عامل دیگر افزایش تقاضا برای ورود به دانشگاه دانست و تصریح کرد: این انباشت درخواست ها شرایط را به سمت کوتاه ترین راه حل، یعنی ایجاد دانشگاه های موازی سوق داد و با وجودی که این دانشگاه های موازی می بایست به اصلاح ساختار و تحول در نظام آموزش عالی کشور روی بیاورند، دچار روزمرگی شده و از مسیر اصلی خود منحرف شدند.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اذعان به این موضوع که دانشگاه های دنیا با تکنولوژی پیش رفته و با متغیرهای ما کار نمی کنند، از تغییر در اهداف کلی دانشگاه ها سخن به میان آورد و گفت: در حال حاضر ما با رشد منفی جمعیت و تغییر نگرش مردم به تحصیل مواجه هستیم و در نتیجه مشتریان دانشگاه ها به حداقل خود رسیده است.


وی در ادامه بازگرداندن دانشگاه ها به مسیر اصلی شان را نیازمند راه حل های کوتاه مدت و میان مدت دانست و اقدامات بلند مدت را به دلیل این که در کشورهای در حال توسعه متغیرهای تأثیرگذار زیادی وجود دارد را چندان کارساز ندانست.
آقاپور علیشاهی افزود: یکی از راه حل هایی که من به شدت در کمیسیون اقتصادی بر آن تأکید دارم، تولد شرکت های دانش بنیان در دانشگاه ها است و بر این اساس باید مراکز آموزش عالی کشور نگرش و اهدافشان را تغییر دهند، چون دیگر منابع دانشگاهی ما به خشکسالی رسیده است.
نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که این نگرش که دانشگاه ها دانشجو جذب کنند و یکسری اطلاعات به آن ها منتقل کنند را باید تغییر داده و آن را در اولویت دوم و سوم قرار دهند، اظهار داشت: دانشگاه های ما به ویژه دانشگاه پیام نور می بایست به عنوان حلقه ی واسط میان تکنولوژی های روز، علم و صنعت با بخش تولید سنتی تبدیل شوند و این میسر نخواهد بود، مگر با تولد شرکت های دانش بنیان در دانشگاه ها.
آقاپور علیشاهی مهم ترین نتایج تولد شرکت های دانش بنیان در دانشگاه ها را آشتی علم با بخش تولید صنعتی، هدایت بخش سنتی به سمت صنعتی شدن، ایجاد اشتغال، کاهش هزینه های تولید کالا، رقابت پذیر شدن کالاهای تولید داخل در دنیا و بهره مندی از نیروی انسانی متخصص عنوان کرد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: مزیت دیگر رشد شرکت های دانش بنیان در دانشگاه ها، تغییر جهت گیری تولیدات از کار بری به سمت سرمایه بری است؛ سرمایه ای که ناشی از علم و تجربه دانشگاه ها می باشد و دانشگاه های ما به ویژه دانشگاه پیام نور با توجه به تجارب بسیار خوبی که در ایجاد پل های ارتباطی با دانشگاه های خارج از کشور دارد، می تواند هاب بسیار خوبی در رابطه با شرکت های دانش بنیان باشد.
وی در خصوص دانشگاه های مجازی نیز گفت: اعتقاد من بر این است که دانشگاه های ما می بایست به جای مدرک آفرینی به سمت تخصص گرایی روی بیاورند و از طریق مهارت آموزی و استفاده از اساتید خارجی، مهارت های لازم را متناسب با فضای بازار و نیاز مشتریانشان فراهم کنند.
آقاپور علیشاهی در پایان اذعان داشت: در دنیای امروز، ما با اقیانوسی از اطلاعات مواجهیم و وظیفه دانشگاه ها در این بین تنها فایل بندی و دسته بندی این اطلاعات است و باید بپذیریم که روش های سنتی دیگر پاسخگوی نیاز جامعه نیست و باید با در پیش گرفتن رویکردهای نوین، خلاقیت و نوآوری را به دانشجویان یاد بدهیم.
گفت و گو: میثم خاکپور