چین به عنوان یکی از بزرگترین وارد کنندگان انرژی دنیا، تصمیم دارد تا در سال جدید قرار دادی نفتی را به امضا برساند که در آن از یوان استفاده می شود. تحلیلگران این تصمیم دولت چین را که در ماه سپتامبر پیشنهاد شده بود، گامی بزرگ علیه سلطه ی جهانی دلار می دانند.

به گزارش خبرگزاری یوپنا؛ چین به عنوان یکی از بزرگترین وارد کنندگان انرژی دنیا، تصمیم دارد تا در سال جدید قرار دادی نفتی را به امضا برساند که در آن از یوان استفاده می شود. تحلیلگران این تصمیم دولت چین را که در ماه سپتامبر پیشنهاد شده بود، گامی بزرگ علیه سلطه ی جهانی دلار می دانند.

به گزارش  Russia Today ، این قرارداد نفتی بیدارباشی است برای سرمایه گذارانی است که به برنامه های اقتصادی دولت چین توجهی ننموده اند.

در ابتدای سال ۲۰۱۷ میلادی، دولت چین تصمیم خود را مبنی بر انعقاد قرارداد آتی نفت خام به یوان و قابل تبدیل به طلا اعلام نمود. این قرارداد، شرکای تجاری این کشور را قادر خواهد ساخت تا مبلغ قراردادی خود را به طلا پرداخت کنند. همچنین، این امکان برای شرکای تجاری چین وجود خواهد داشت تا یوان را بدون نیاز به تبدیل به دلار یا نگهداری یوان تحت دارایی های چینی به طلا تبدیل کنند.

گفته می شود که این تصمیم صادرکنندگان نفت خام از جمله روسیه، ایران، و ونزويلا را قادر خواهد ساخت که با معامله ی نفت به یوان، تحریم های اعمال شده از سوی آمریکا را دور بزنند.

تحلیلگان بر این باورند که قرارداد جدید می تواند به عنوان یک صندوق هزینه برای شرکت های چینی عمل کند و به اهداف گسترده ی دولت چین مبنی بر استفاده از ارز ملّی در مبادلات تجاری خارجی تحقق ببخشد. گفته می شود که شرکت های چینی ممکن است که پول حاصل از این قراردادها را در عرضه ی اولیه ی عمومی سهام شرکت ملی نفت عربستان، آرامکو، سرمایه گذاری کنند.

پیشتر نیز Russia Today، برای درک بهتر این اقدام و تاثیری که می تواند بر این صنعت مبتنی بر دلار بگذارد، با یکی از متخصصین و صاحب نظران در این عرصه به نام جیم راجرز گفتگو کرده بود.

وی گفته بود: “این تنها گامی دیگر در این راستا است. بسیاری از مردم دوست ندارند از دلار آمریکا استفاده کنند؛ چراکه اگر آمریکا از دست شما عصبانی شود، آنها می توانند فشار زیادی بر روی شما بگذارند که حتی می تواند منجر به خروج شما از کسب و کار شود. چین، روسیه و دیگر کشورها این را درک می کنند و تلاش می کنند تا تجارت جهانی و تامین مالی جهانی را از این فشار دور کنند.”

همانطور که گفتخ شد از آنجا که چین بزرگترین خریدار نفت خام جهان است، قرارداد جدید ممکن است به صادرکنندگان اجازه دهد تا با تجارت نفت به وسیله ی یوان از تحریم های ایالات متحده آمریکا اجتناب کنند. به گفته این متخصص، کشورهایی مانند روسیه، ایران، پاکستان، ویتنام، چین و بسیاری دیگر از کشورهای آسیایی به این چنین قراردادی علاقه مند هستند.

راجرز می گوید: “جهان در این مسیر گام نهاده است. ایران از چین، یوان قبول خواهد کرد. جهان در این مسیر حرکت می کند. چین و روسیه در حال حاضر با روبل و یوان مبادله می کنند. این اتفاق در حال رخ دادن است، اما زمان زیادی طول می کشد.”

وی گفته بود: “در این مورد، عده ی زیادی علاقه مند به این رخداد هستند. من گمان می کنم که در کمتر از ۱۰ سال، شما شاهد تغییر بزرگی در زمینه تجارت نفت در آسیا خواهید بود.”

وی خاطر نشان کرده بود: “هنگامی که دلار آمریکا جایگزین پوند شد، هیچ کس تلاش نکرد که این اتفاق خیلی زود رخ دهد. اما اکنون اقتصاد های بزرگی چون ایران، چین، روسیه و دیگر کشور ها، بسیار مایل به این تغییر هستند.”

منبع: تابناک