رئیس دانشگاه پیام نور استان اصفهان از افتتاح مراکز رشد و نوآوری دانشگاه های پیام نور اصفهان، خوانسار و نطنز در آینده ای نزدیک خبر داد.

رئیس دانشگاه پیام نور استان اصفهان از افتتاح مراکز رشد و نوآوری دانشگاه های پیام نور اصفهان، خوانسار و نطنز در آینده ای نزدیک خبر داد.

به گزارش یوپنا، دانشگاه پیام نور استان اصفهان به زودی مراکز رشد و نوآوری مرکز استان، خوانسار و نطنز را افتتاح و راه اندازی می کند.
مهدی یوسفی نجف آبادی با بیان این که دانشگاه پیام نور یک دانشگاه دولتی است که از سال ۱۳۶۷ کار خود را با رویکرد اشاعه آموزش عالی در نقاط دور دست و به ویژه برای افراد شاغل در بخش های دولتی و خصوصی با تعداد محدودی رشته شروع کرد و در طی این سالها رشته های خود را افزایش داده است، اظهار داشت: دانشگاه پیام نور استان اصفهان با حدود ۱۱۹۰ رشته محل در مقطع کارشناسی ، ۱۲۹ رشته محل در مقطع کارشناسی ارشد و ۳ رشته در مقطع دکتری بعد از دانشگاه پیام نور استان تهران بزرگترین دانشگاه پیام نور کشور می باشد و برای این رشته ها در پنج گروه آموزشی فنی- مهندسی، علوم پایه، کشاورزی، علوم انسانی، هنر و معماری دانشجو می پذیرد.


راه اندازی مراکز رشد و نوآوری چه ضرورتی دارد
وی افزود: در شرایطی که رویکرد افراد جوان به دانشگاه پیام نور بیشتر شده است و بسیاری از جوانان بلافاصله بعد از اخذ دیپلم وارد این دانشگاه می شوند و امروز مشکل بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی بعنوان یک معضل محسوب می شود و با افزایش سطح تحصیلات هم رابطه ای مستقیم دارد، دانشگاه پیام نور برای رفع این مشکل همسو و هماهنگ با دیگر مسئولان به این فکر افتاد که علاوه بر آموزش های نظری، آموزشهای مهارتی را هم در برنامه های خود قرار دهد و یکی از ضروریات این مسئله آشنایی دانشجویان با تحقیق و پژوهش است.
رئیس دانشگاه پیام نور استان اصفهان گفت: تحقیق و پژوهش مورد تقاضای شدید و مطالبه اکثر دانشجویان ما است و اگر چه دانشگاه پیام نور کتاب محور و دانشجو محور است و نقش اساتید در حوزه آموزش راهنمایی و رفع اشکال است، اما در حوزه پژوهش، اساتید با ورود مستقیم به راهنمایی و حمایت دانشجویان می پردازند و زمینه پژوهش را برای دانشجویان فراهم می آورند.
وی خاطر نشان کرد: دانشجویانی در سطح کارشناسی ارشد و دکتری داریم که توانایی بالایی در رقابت با دانشجویان دانشگاههای روزانه با سطح بالا دارند و پایان نامه هایی با قابلیت مطرح شدن در مجامع علمی معتبر ارائه کرده اند.
یوسفی گفت : تیمی از دانشجویان دانشگاه پیام نور اصفهان در سال گذشته توانستند در مسابقات بین المللی کمیکار استرالیا شرکت کنند که در آن صاحب مقام سوم بین المللی نیز شدند، علت آن هم توانایی و علاقه دانشجویان ما و همراهی و کمک اساتید بود.
رئیس دانشگاه پیام نور استان اصفهان در ادامه یادآور شد: دکتری بیوشیمی یکی از رشته های مطرح دانشگاه پیام نور اصفهان است، و پایان نامه های بسیار قوی در آن نگاشته شده است، پایان نامه هایی در این رشته با موسسات و مراکز مربوطه بطور مشترک انجام داده ایم و به زعم و به اعتراف آنها قابل رقابت با دانشگاههای مطرح بوده و همان طور که رهبر معظم انقلاب همواره تأکید داشته اند، توان تبدیل علم به ثروت شدن دارند، بنابراین تجاری سازی، کارآفرینی و اشتغال آنها را باید مورد توجه قرار دهیم.
وی ادامه داد: این دانشگاه در زمینه نانو، پلیمرها، تکنولوژی و فناوری زیستی نیز پتانسیل بالایی دارد و کارهای ارزشمندی توسط دانشجویان و اساتید آن در حال انجام است و به زودی ارائه و خبرهای آن را خواهیم شنید. می خواهیم ادامه این فعالیت ها باعث شود دانشجویان ما آن قدر به سطح بالایی از توانایی مهارتی برسند که نیازی برای ورود به ادارات و انجام کارهای کارشناسی محض را نداشته باشند و بعنوان کارآفرین بتوانند اشتغال عده ای دیگر را هم فراهم کنند.
یوسفی تاکید کرد: یکی دیگر از رشته هایی که اهمیت بسیار زیادی در جامعه امروز دارد هوش مصنوعی است و دانشگاه پیام نور مرکز نحف آباد ما تنها دانشگاه پیام نور در سطح کشور است که در سطح کارشناسی ارشد برای این رشته دانشجو می پذیرد و موفقیت های خوبی هم تا به حال داشته ایم و از رشته های اشتغال زا و کارآفرین محسوب می شود.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که وضعیت دانشگاه پیام نور در رابطه با اهمیت علوم انسانی چگونه است، اظهار داشت: علوم انسانی از لحاظ آموزش کار خود را انجام می دهد، در زمینه پژوهش هم مقالات خوبی داریم، البته باید به این موضوع توجه شود که علوم انسانی زمینه ساز رشد علوم دیگر است و برای فعالیت در رشته های تاریخ، ادبیات، علوم احتماعی، روان شناسی و غیره باید تحریک و انگیزه بیشتری ایجاد شود.
رئیس دانشگاه پیام نور استان اصفهان اظهار داشت: فعالیتهایی در آن دسته از رشته های علوم انسانی که مرز آن با علوم تجربی نزدیک است توسط دانشگاه پیام نور استان اصفهان صورت گرفته است که می شود به رشته های جغرافیا و علوم اجتماعی به عنوان نمونه اشاره کرد، در حال حاضر هم ۵ طرح پژوهشی با شهرداری اصفهان در حال انجام داریم که در این موارد دانشگاه تا حدودی به جامعه نزدیک می شود.
مراکز رشد و نوآوری افتتاح می شود
رئیس دانشگاه پیام نور استان اصفهان خبر داد: مرکز رشد و نوآوری در دانشگاه پیام نور اردستان با همکاری فرمانداری این شهرستان و همچنین شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان راه اندازی شده است، در آینده نزدیکی مرکز رشد و نوآوری در مرکز استان هم افتتاح خواهد شد.
وی با تصریح این که به منظور افتتاح و شروع به کار مرکز رشد و نوآوری استان، واحدهای فناور، و همچنین همکاران علمی که ایده ها و طرح هایی داشته اند مشخص شده اند و با افتتاح این مرکز کار مراحل ایده تا محصول انجام خواهد شد، تاکید کرد: برای توسعه و گسترش مراکز نوآوری در سطح استان برنامه هایی داریم و مراکز رشد و نوآوری خوانسار و نطنز از جمله مراکز در دست راه اندازی بوده و بعد از راه اندازی مرکز اصفهان افتتاح خواهند شد.
فعالیت دانشجویان مستلزم ارائه طرح و ایده است
وی در پاسخ به این سوال که فعالیت برای دانشجویان در مراکز رشد چگونه خواهد بود، گفت: گروههایی که ایده دارند (دانشجویان با اعضای هیئت علمی مربوطه و اگر ایده خیلی قوی باشد حتی توسط خود دانشجو)، ایده ها و طرح های خود را ارائه کرده و توسط هیئت داوران بررسی می شود و در صورت تایید در مراکز نوآوری کار شروع و از حمایتهای دانشگاه مانند مکان، امکانات و برقراری ارتباط بهره مند می شود. مدت زمان آن هم یک تا نهایتا دو سال است تا جایی که بتوانند روی پای خود بایستند، و تا تجاری سازی محصول و اطمینان از این که صنعت آن محصول را استفاده می کند.
هدف از راه اندازی مراکز رشد و نوآوری چیست
رئیس دانشگاه پیام نور استان اصفهان در ادامه تصریح کرد: هدف اصلی از راه اندازی مراکز نوآوری و ترغیب و کمک به دانشجویان برای فعالیت در این مراکز و فرهنگ سازی است یعنی این که دانشجویان بدانند و تلاش کنند خلاقیت و نوآوری داشته باشند، در واقع در کنار طرح های کوچک دنبال فرهنگ سازی هستیم، برای این هم مصادیق و نمونه های عینی لازم است و ما نیز امسال نمونه های عینی و مصادیقی از فعالیتهای موفق تعدادی از دانشجویان دانشگاههای پیام نور استان و مخصوصا مرکز اصفهان را در هفته پژوهش که در آذر ماه برگزار می شود ارائه خواهیم کرد.