سید عباس عراقچی رییس ستاد پیگیری اجرای برجام گفت: اجازه نخواهیم داد توافقی که بین المللی و مورد توافق شورای امنیت سازمان ملل است و منافع و دستاوردهای زیادی برای ملت ایران به دنبال داشته با سیاست های خصومت آمیز آمریکا خدشه دار شود .

سید عباس عراقچی رییس ستاد پیگیری اجرای برجام گفت: اجازه نخواهیم داد توافقی که بین المللی و مورد توافق شورای امنیت سازمان ملل است و منافع و دستاوردهای زیادی برای ملت ایران به دنبال داشته با سیاست های خصومت آمیز آمریکا خدشه دار شود .

به گزارش یوپنا به نقل از ایرنا، معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه که به عنوان نماینده دولت در صحن مجلس برای تشریح دیدگاه دولت نسبت به گزارش سوم مجلس از اجرای برجام حضور یافته بود؛ تاکید کرد: با همکاری دیگر اعضای ۱+۵ در مقابل آنها ایستاده ایم ولی در صورت ضروت برای هر سناریوی دیگری آمادگی داریم.
روی هیچ کشوری در تضمین اجرای برجام حساب باز نکرده ایم
وی ادامه داد: برنامه هسته ای ما در همه ابعاد خود ادامه دارد و الحمدالله پشتیبانی داخلی محکمی توسط مردم نسبت به نظام جمهوری اسلامی وجود دارد و به اعتقاد من در این خصومت که آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی و برجام نشان می دهد از استحکام و قوت کافی برخوردار هستیم. کشورهای جهان از موضع جمهوری اسلامی در این موضوع حمایت می کنند، به ویژه کشورهای اروپایی، البته ما در تماس مستقیم با کشورهای اروپایی و سایر کشورها هستیم.
معاون وزیر امور خارجه تصریح کرد: ما درباره تضمین اجرای برجام، روی هیچ کشورخاصی حساب باز نکرده ایم و تعاملات خود را انجام می دهیم . با این حال اتکای ما به توانمندی های داخلی خودمان است.
رییس ستاد پیگیری اجرای برجام تاکید کرد: به دقت و از نزدیک مسایل را رصد می کنیم. وزارت خارجه تقریبا به صورت روزانه گزارش به مقامات عالی نظام و رییس جمهوری محترم و ریاست مجلس شورای اسلامی ارایه می دهد.
**سناریوهای محتمل را پیش بینی کرده ایم
وی خاطر نشان کرد: از نزدیک تحولات را رصد می کنیم و سناریوهای محتمل را برای آینده کاملا پیش بینی کرده ایم و درباره گزینه های محتمل و قابل دسترس برای جمهوری اسلامی فکر شده و به مراجع ذیربط و هیات نظارت بر اجرای برجام ارایه کردیم.
رییس ستاد پیگیری اجرای برجام تاکید کرد: برای هر شرایطی آمادگی داریم و هرشرایطی که پیش آید و رییس جمهوری آمریکا سعی در اعمال آنها داشته باشد تدابیر لازم درباره آن پیش بینی شده، برای آن آمادگی داریم و تمهیدات لازم را برقرار کرده ایم.
عراقچی تصریح کرد: آنچه مسلم است، خصومت ها با جمهوری اسلامی ایران ادامه خواهد یافت و نبرد ما و مقابله با سلطه آمریکا و زورگویی ها و خصومت های آمریکا ادامه پیدا خواهد کرد و اجازه نخواهیم داد که توافقی که بین المللی و مورد توافق شورای امنیت سازمان ملل است و منافع و دستاوردهای زیادی برای ملت ایران به دنبال داشته با سیاست های خصومت آمیز آمریکا بخواهد خدشه دار شود و با همکاری دیگر اعضای ۱+۵ در مقابل آنها ایستاده ایم ولی در صورت ضروت برای هر سناریوی دیگری آمادگی داریم.

** گزارش مجلس متعادل بود
عراقچی در ابتدای سخنان خود گفت: از همکاران در کمیته هسته ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تشکر می کنم به خاطر گزارش متعادلی که تهیه کرده اند. در این گزارش هم گشایش هایی که در پی اجرای برجام به دست آمده و هم موارد بدعهدی و نقض عهد بخصوص از سوی دولت آمریکابه خوبی تشریح شده و از این جهت این گزارش متعادل و واقع بینانه ای است.
رییس ستاد پیگیری اجرای برجام افزود: این گزارش تصویر نسبتا کاملی از موارد بد عهدی و نقض اجرای برجام ارائه کرده و در آن پیشنهاداتی ارائه شده است که ما نظر خاصی در باره آن نداریم و مرجع تصمیم گیری درباره آن هیئت نظارت بر اجرای برجام است.
وی افزود: در ۲۱ ماه گذشته وزارت امورخارجه در اجرای قانون مجلس شورای اسلامی هفت گزارش سه ماهه از پیشرفتها و چالش ها، مشکلات و نقاط ضعف اجرای برجام ارائه داده است و در این گزارشها کاملا سعی کرده است پیشرفت ها و چالش ها را بیان کند.

** بزرگترین چالش ما در اجرای برجام سوءنیت آمریکا بوده است
معاون وزیر امور خارجه ادامه داد: این چالشها از انواع و اقسام مختلف بوده است ؛ بعضی از اینها در خارج از چارچوب برجام است ولی می توانم بگویم که بزرگترین چالش ما در اجرای برجام بعد از اجرایی شدن برجام تاکنون سوء نیت آمریکا در اجرای برجام است و این یک امر کاملا مشخص و روشنی است.
عراقچی خاطرنشان کرد: هم در دولت قبلی و هم در دولت فعلی آمریکا در اجرای تعهدات و تکالیف خود در برجام -علیرغم این که موظف است تکالیف خود را با حسن نیت انجام دهد- با سوء نیت همواره در تلاش برای حرکت در جهت کاهش بهره مندی ایران از منافع برجام حرکت بوده و این اختصاص به دولت فعلی هم ندارد . در دولت گذشته آمریکا هم با این وضعیت مواجه بودیم.
معاون وزیر امور خارجه در عین حال گفت: البته واقعیت این است که در چند ماه گذشته در دولت جدید آمریکا این روند شدت بیشتری به خود گرفته و موارد بد عهدی و نقش برجام توسط دولت جدید امریکا افزایش قابل ملاحظه ای داشته است

** اقدامات امریکا نه تنها در تعارض با برجام که با سه بند برجام است
رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام اظهارداشت: در گزارش اخیر وزارت امور خارجه به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و گزارش هفتم وزارت امور خارجه به طور مفصل و ویژه به این موارد پرداخته شده است.
عراقچی افزود: موارد ناشی از نقض عهد، بدعهدی، تاخیر، تعلل و کارشکنی ازطرف دولت آمریکا است که همه اینها را می توان در سوء نیت دولت آمریکا و شرارت دولت آمریکا در اجرای تعهدات و تکالیف خود طبق برجام خلاصه کرد.
وی خاطرنشان کرد : آمریکایی ها با توجه به نقاط ضعف خود در برجام و امتیازات زیادی که در برجام به ایران داده بودند و کاستی هایی که برجام برای آنها دارد و الان رئیس جمهور آمریکا آن را بدترین توافق در تاریخ آمریکا می داند، سعی کردند در مرحله اجرا به نحوی عمل کنند که منافع ایران از برجام حتی الامکان کاهش پیدا کند.
عراقچی گفت: برنامه ای برای محدودیت ویزا در دولت گذشته آمریکا گذاشته شد ، تاخیرهایی در صدور مجوز برای هواپیماها داشتند ؛ ایجاد مقررات دست و پاگیر مالی و بانکی و اصراری که بر تحریمهای غیرهسته ای دارند، افزایش تحریم های غیرهسته ای و اضافه کردن افراد متعدد به لیست تحریم ها که ویژه توسط رئیس جمهور جدید آمریکا انجام می شود را می توان از جمله اقدامات خصمانه آمریکا ضد برجام و علیه ملت ایران ذکر کرد.
وی با تاکید بر اینکه همه این اقدامات برخلاف بند ۲۸ برجام است ، افزود: اظهاراتی که رئیس جمهور آمریکا انجام می دهد اقدامات غیر متعارفی است. سفر نماینده امریکا در سازمان ملل به وین و تلاش برای فشار بر آژانس بین المللی انرژی اتمی که تنها قاضی و تنها مرجع راستی آزمایی فعالیتهای ایران در آژانس ؛ همه این ها در تعارض نه تنها با روح برجام بلکه با مفاد و متن برجام بویژه بندهای ۲۶، ۲۸ و ۲۹ است.

** آمریکا تلاش کرده فضای منفی ایجاد کند
معاون وزیر امور خارجه گفت: در مجموع آمریکا تلاش کرده است که فضای منفی ایجاد کند و نگذارد کمپانی ها، بانکها و بنگاههای اقتصادی که می خواهند با جمهوری اسلامی ایران فعالیت اقتصادی داشته و به عادی سازی روابط بپردازند سعی کرده اینها را نگران کند و با فضای عدم اطمینان جلو این کار را بگیرد.
عراقچی خاطرنشان کرد:وزارت امور خارجه در طول ۲۱ ماه گذشته در هفت گزارش مرتب به مجلس تمام این موارد را ثبت کرده به مجلس شورای اسلامی گزارش داده است.
به گفته وی ،از طرف دیگر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران طی ۱۰ نامه ای که تا الان به خانم موگرینی هماهنگ کننده برجام، مسئول سیاست خارجی و سیاست امنیتی اتحادیه اروپا که ضمنا مسئول هماهنگ کننده کمیسیون برجام هم هست ارائه کرده است تک تک موارد نقض بدعهدی و عدم پای بندی آمریکا را اشاره و ثبت کردند اینها در کمیسیون مشترک به خوبی ثبت شده است
رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام افزود:نکته ای که وجود دارد این است که حرکت های اخیر امریکا و رئیس جمهور آمریکا علیه برجام با یک مقابله جهانی علیه این حرکتها هم مواجه شده است و این واقعیت هم وجود دارد که آمریکا در شرارتهای خودعلیه ایران و برجام و در خصومتهای خود با مردم ایران و مفاد توافق برجام در یک انزوا قرار گرفته است.
عراقچی گفت: بقیه اعضای ۱+۵ روسیه و چین بویژه کشورهای اروپایی کاملا صریح و مشخص با سیاست های آمریکا بدعهدی ها و تخلفات آمریکا مخالفت کردند. هرگونه تلاش برای مذاکره مجدد در خصوص برجام توسط ما مردود است و توسط بقیه ۱+۵ هم کاملا مردود شناخته شده است.
معاون وزیر امور خارجه ادامه داد: اعتبار آژانس که آمریکا تلاش کرده آن را زیر سوال ببرد توسط بقیه کشورها مرتبا مورد تاکید قرار گرفته است و همه دنیا معتقد است برجام هیچ قاضی و داور دیگری جز آژانس بین المللی انرژی اتمی ندارد . همه دنیا معتقد هستند ایران به تعهدات خودش پای بند بوده است.
وی خاطرنشان کرد: این امر هشت بار توسط گزارشات آژانس مورد تایید قرار گرفته است. اکنون آمریکا در خصومت های خود علیه ایران و به ویژه برجام در انزوای مطلق قرار گرفته است . سیاستهای رئیس جمهور جدید آمریکا برای مقابله با برجام توسط همه کشورها مردود شناخته شده و این یکی از موفقیت های سیاست خارجی و دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران است.

**مقبولیت ایران در تعارض با جایگاه آمریکا در جهان
عراقچی گفت:همانطور که مقام معظم رهبری هم هفته پیش فرمودند جمهوری اسلامی ایران الان در اوج قوت و اقتدار خود قرار دارد و از اقتدار منطقه ای بسیار بالایی برخوردار است و نفوذ و تاثیرگذاری در مسائل منطقه ای،مشروعیت و مقبولیت جهانی دارد.
معاون وزیر امور خارجه مقبولیتی جمهوری اسلامی ایران در دنیا در تعارض با آمریکا در موضوع برجام ، توانمندی های دفاعی، توانمندی های موشکی، سپاه قدرتمند و ثبات سیاسی داخلی را از جمله نمودهای قدرت و اقتدار جمهوری اسلامی است.
وی با اشاره به گشایش های اقتصادی فراوانی که در حال حاضر وجود دارد گفت: فروش نفت ما در بالاترین سقف ممکن جریان دارد، کانال های بانکی ما برقرار هست، کشتیرانی و نفتکش های ما با بیمه کامل در تردد هستند و به همه بنادر جهان دسترسی دارند غیر از البته بنادر آمریکا و رژیم صهیونیستی که ما مایل به تماس با آنها نیستیم و برنامه هسته ای ما هم در همه ابعاد خودش ادامه دارد.
رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام با بیان اینکه پشتیبانی داخلی محکم هم توسط مردم نسبت به نظام جمهوری اسلامی ایران برقرار هست خاطرنشان کرد: به اعتقاد من ما در این خصومتی که آمریکا نسبت به ایران و برجام نشان می دهد از استحکام و قوت کافی برخودردار هستیم و کشورهای جهان به ویژه کشورهای اروپایی از موضع ایران حمایت می کنند.