نیویورک تایمز: عربستان سعودی، ایران را تهدید به حمله ی نظامی کرد
نیویورک تایمز: عربستان سعودی، ایران را تهدید به حمله ی نظامی کرد

ائتلاف سعودی روز دوشنبه در پی شلیک موشک بالستیک یمن به ریاض، راه های زمینی، دریایی و هوائی یمن؛ فقیرترین کشور عربی را مسدود کرده و ایران را مقصر این اتفاق قلمداد کرده است و در بخشی از بیانیه ای که در این خصوص مطرح کرده، آورده است: فرماندهی ائتلاف، این تهاجم نظامی آشکار توسط رژیم ایران و افزایش این دست از اقدامات را به عنوان اعلام جنگ بر ضد پادشاهی عربستان سعودی قلمداد کرده و حق خود را برای پاسخ مناسب به ایران در زمان مناسبش محفوظ می داند.

ائتلاف سعودی روز دوشنبه در پی شلیک موشک بالستیک یمن به ریاض، راه های زمینی، دریایی و هوائی یمن؛ فقیرترین کشور عربی را  مسدود کرده و  ایران را مقصر این اتفاق قلمداد کرده است و در بخشی از بیانیه ای که در این خصوص مطرح کرده، آورده است : فرماندهی ائتلاف، این تهاجم نظامی آشکار توسط رژیم ایران و افزایش این دست از اقدامات را به عنوان اعلام جنگ بر ضد پادشاهی عربستان سعودی قلمداد کرده و حق خود را برای پاسخ مناسب به ایران در زمان مناسبش محفوظ می داند.

به گزارش یوپنا به نقل از نیویورک تایمز، ائتلاف سعودی روز دوشنبه راه های زمینی، دریایی و هوائی یمن؛ فقیرترین کشور عربی را بست. این اقدام در پی شلیک موشک بالستیک یمن به ریاض انجام گرفت و پس از آن ائتلاف، ایران را مقصر این اتفاق قلمداد کرده و اخطار داد: این حرکت می تواند به عنوان اعلام جنگ تلقی شود.
بیانیه ائتلاف، تنش ها میان پادشاهی سنی محافظه کار افراطی و ایران؛ به عنوان رقیب شیعه ی آن ها افزایش داده است. روز یکشنبه همچنین در حمله ای که داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفته، حداقل ۱۷ نفر در عدن کشته شدند.
در این بیانیه ائتلاف، ایران را به پشتیبانی از حوثی های یمنی و متحدانشان در پرتاب موشک به سمت فرودگاه بین المللی عربستان که در پایتخت این کشور واقع شده، متهم کرده است.
ایران با وجود حمایت حوثی های یمن، هر گونه تجهیز نظامی آن ها را رد کرده است. نیروهای یمنی اعلام کردند که موشک بالستیک آتشفشان  بومی تولید کرده اند.
ائتلاف سعودی در این بیانیه اعلام کرد، به طور موقتی از ورود سازمان های کمک های بشردوستانه به یمن جلوگیری می شود. ادعا می شود این جنگ تاکنون ۱۰ هزار نفر تلفات جانی داشته و فقیرترین کشور عربی را در آستانه قحطی قرار داده است.
در پاسخ به این اقدام یمن، ائتلاف سعودی صنعا؛ پایتخت حوثی های یمن را در ظهر و شب یکشنبه به طور مداوم آماج حملات هوائی خود قرار داده اند. عربستان سعوی مدعی است این موشک یمنی را هدف قرار داده و تکه هایی از آن در منطقه ای غیرمسکونی در شمال ریاض سقوط کرده است.

در این بیانیه، ائتلاف ایران را تهدید به اقدام نظامی تلافی جویانه کرد، بخشی از آن بدین شرح است:
نقش ایران و بازیگر اصلی این جریانات یعنی حوثی های یمنی در اقدام آشکار آنان در تجاوز به کشورهای همسایه، صلح و امنیت را در منطقه و جهان تهدید می کند …. در نتیجه فرماندهی ائتلاف، این تهاجم نظامی آشکار توسط رژیم ایران و افزایش این دست از اقدامات را به عنوان اعلام جنگ بر ضد پادشاهی عربستان سعودی قلمداد می کند… فرماندهی ائتلاف همچنین تأکید کرد: عربستان سعودی حق خود را برای پاسخ مناسب به ایران در زمان مناسبش محفوظ می داند.
با وجودی که ایران پاسخ فوری به این اقدام نداده است، ولی وزیر دفاع ایران؛ سرتیپ امیر حاتمی هر گونه مشارکت کشورش را در شلیک این موشک رد کرده است.
در نقل قولی از امیر حاتمی که توسط ایسنا منتشر شده، آمده است: آیا کسی از آمریکائی ها می پرسد شما چه چیزی به عربستان سعودی داده اید؟
روز یکشنبه نیز دونالد ترامپ در واکنشی سریع نسبت به این اقدام یمن، ایران را مقصر دانسته و اعلام کرد: به نظر من این شلیک توسط ایران صورت گرفته و سیستم دفاع موشکی ما آن را منهدم کرده است.
سردار محمد علی جعفری؛ فرمانده سپاه پاسداران ایران نیز گفت: ایران نمی تواند هیچ موشکی به یمن انتقال دهد.
وی تأکید کرد: این موشک ها در یمن ساخته شده و اظهارات ترامپ دروغ است.
حوثی ها نیز در بیانیه ای اعلام کردند که که این موشک در پاسخ به بمباران هایی است که شهروندان یمنی را هدف قرار داده بود. در سال های اخیر تعدادی موشک توسط حوثی ها به خاک عربستان شلیک شده بود، اما به نظر این حمله موشکی عمیق ترین حمله ی یمن به خاک این کشور بوده است.

ترجمه: میثم خاکپور

منبع اصلی