درحالی چندی پیش رییس سازمان برنامه و بودجه برج‌سازی در بافت‌های فرسوده را یکی از سیاست‌های ابلاغی رییس‌جمهوری به نهادهای ذی‌ربط اعلام کرده بود که وزیر راه و شهرسازی می‌گوید:سیاست ما این است که دیگر ساختمان جدیدی به بافت فرسوده اضافه نشود.

به گزارش یوپنا به نقل از تسنیم، محمدباقر نوبخت اواخر ماه گذشته با اشاره به تاکید رییس‌جمهوری برای نوسازی بافت‌های فرسوده از ابلاغ برنامه جدید ساخت و ساز در این بافت‌ها به نهادهای ذی‌ربط از جمله وزارت راه و شهرسازی خبر داد.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های دولت برای احیای بافت‌های فرسوده شهری به تسنیم گفت:‌ رییس‌جمهوری به دلایل مختلف برای نوسازی بافت‌های فرسوده اولویت‌ قائل شده‌اند.

وی تصریح کرد:‌ به این ترتیب که بخش‌هایی از شهرها نیازمند مرمت است که باید بتوانیم این بافت‌های فرسوده را قطعه قطعه بازسازی کنیم.

وی افزود: شاید این کار خیلی به پول دولتی نیازی نداشته باشد،‌ افرادی آمادگی سرمایه‌‌گذاری دارند تا در واحدهای کوچک برج یا ساختمان‌های بلند مرتبه‌ای را بسازند.

معاون رییس‌جمهوری با بیان این‌که پس از ساخت، نیمی از واحدها را سازنده و نیمی دیگر از واحدها را به ساکنان می‌دهند، گفت:‌ با این کار شهر نوسازی می‌شود و آقای رییس‌جمهوری روی این مسئله تاکید دارند. این یک اولویت ابلاغی از سوی رییس‌جمهوری به نهادهای ذی‌ربط از جمله وزارت راه و شهرسازی است.

این در حالی است که دیروز وزیر راه و شهرسازی دیروز در جمع انبوه‌سازان با اعلام این‌که “طبق ارزیابی‌های انجام شده در سطح ملی به این نتیجه رسیده‌ایم که مشکل عمده ما در بافت‌های فرسوده بحث کیفی است نه کمی، گفت: تاکنون نگاه دولت و انبوه‌سازان به این موضوع -بافت فرسوده- در راستای ساخت واحدهای مسکونی جدید بوده و توجهی به واحدهای موجود نشده است.

آخوندی با اشاره به این‌که متاسفانه ارتقای کیفیت زندگی و ساخت و ساز تا کنون در کشور مدنظر نبوده است، افزود: سیاست ما در این دوره آن است که دیگر ساختمان جدیدی به بافت فرسوده اضافه نشود، در این راستا فرآیند مدنظر انبوه‌ساز برای ما بسیار حائز اهمیت است چرا که قطعا پس از ساخت واحدهای جدید نمی‌توانیم مردم را مجبور به انتقال از یک خانه به خانه دیگر کنیم.

وی بیان کرد: چندین مدل برای ورود به بافت‌های فرسوده و حاشیه‌ای در کشور وجود دارد که تهیه یک قطعه زمین در بافت به عنوان ذخیره ساختمان یکی از آن‌ها به شمار می‌رود، در این مدل قطعه ذخیره با قطعه مجاور معاوضه شده و بدین طریق روند ساخت و ساز تداوم پیدا می کند. در مدلی دیگر دولت پول خرید خانه را به انبوه‌ساز داده و سازنده پس از ساخت، واحدها را به مالکان واگذار و مازاد را می‌فروشد که احساس امنیت در این مدل تا حد زیادی دیده می‌شود.