دو نماینده مجلس از توافقات بر ماندن سپنتا نیکنام در شورای شهر یزد گفتند.

” مسئله عضو زرتشتی شورای شهر یزد حل خواهد شد” این جمله ای است که از زبان اکثر مسوولین و نمایندگان شنیده می شود اما گاهی با تکذیبیه هایی که از سوی دیوان عدالت اداری یا شورای نگهبان به گوش می رسد این علامت سوال در ذهن نقش می بندد که آیا قرار است این کشمکش ادامه پیدا کند یا بالاخره راهکاری قانونی پیش پای این نماینده و مسئولان گذاشته خواهد شد؟

وقتی محمود واعظی مسئول دفتر ریاست جمهوری اعلام کرد توافق شده است سپنتا نیکنام در شورای شهر بماند و بلافاصله دیوان عدالت اداری این صحبت رئیس دفتر رئیس جمهوری را تکذیب کرد باردیگر این گمانه قوت گرفت که قرار است ابهام بر سر حضور اقلیت‌ها در ارگان‌های تصمیم گیری ادامه داشته باشد. با این وجود آنطور که امیر خجسته عضو کمیسیون شوراهای مجلس دهم و جعفرزاده ایمن آبادی از نمایندگان نزدیک به علی لاریجانی می گویند گویا قرار است حضور سپنتا نیکنام در شورای شهر ادامه پیدا کند؛ در گفت و گو با خبرآنلاین خجسته از مذاکرات مجلس و دولت و شورای نگهبان می گوید و جعفرزاده ایمن آبادی از احتمال ورود مقام معظم رهبری روایت می کند.

سپنتا می‌ماند؛ قانون اصلاح می شود

امیر خجسته از اعضای کمیسیون شورها در مجلس دهم و رئیس این کمیسیون در مجلس نهم به خبرآنلاین گفت: مشکلی که در مورد عضویت آقای نیکنام پیش آمد مشکل بزرگی نبود اما با بی تدبیری بین المللی شد در حالی که می توانستیم اگر  ضعف قانونی وجود دارد ان را مرتفع کنیم و کار را به اینجا نرسانیم.

او ادامه داد: طبق صحبتهایی که من و آقای کولیوند(رئیس کمیسیون) داشتیم قرار شد آقای سپنتا نیکنام در شورای شهر حضور داشته باشند تا این ضعف قانونی را مرتفع کنیم  و همانطور که حضور اقلیت های مذهبی در مجلس شورای اسلامی پیش بینی شده است در شوراهای شهر نیز این قانن اصلاح شود.

او در پاسخ به این سوال که با وجود صحبت های واعظی برای توافق بر سر حضور سپنتا نیکنام، دیوان عدالت اداری آن را تکذیب کرده است، آیا این نشان دهنده ادامه چالش نیست گفت: در حال حاضر مذاکراتی میان مجلس، دولت و شورای نگهبان درجریان است که این موضوع رفع و در نهایت قانون اصلاح شود

خجسته در پاسخ به این سوال که آیا با اصلاح قانونی به شیوه ای که فقط اقلیت به اقلیت رای دهد قانون به جای مترقی شدن یک گام به عقب خواهد رفت گفت: هنوز دقیقا مشخص نیست که به چه گونه ای می خواهیم آن را اصلاح کنیم آنچه مسلم است اینکه می خواهیم راه را برای حضور اقلیت در شورای شهر تسهیل کنیم؛ اگر قرار باشد فقط اقلیت به اقلیت رای دهد که ممکن است در یک شهر با ۴۰۰ هزار جمعیت فقط ۵۰۰۰ نفر اقلیت داشته باشد این مشخص است که آنها هیچگاه نمی توانند رای بیاورند لذا باید یک راه منطقی سنجید و در حال حاضر  مرکز پژوهش ها به دنبال این مسئله است. در حال حاضر ما در تلاش هستیم  که این رای متوقف شود و سپنتا نیکنام به حضورش در شورای شهر ادامه دهد تا قانون اصلاح شود.

او در پاسخ به این سوال که به نظر شما آیا  این کار صورت می گیردگفت : طی مذاکراتی که آقای کولیوند داشتند و گزارشی که در کمیسیون قرائت شد این کار در حال صورت گرفتن است.

موضوع قطعا نزد رهبری می رود

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده مردم رشت هم به خبرآنلاین گفت: در جلسه سران سه قوه یک اتفاق نظری صورت گرفت که این مشکل مرتفع شود چرا که شورای نگهبان بی جهت کشور را در یک چالش قرار داد.

او درباره اعلام نظر محمود واعظی و تکذیب دیوان عدالت نیز گفت : به نظرم آقای واعظی  کمی در اعلام نظر عجله کرد به هر صورت سران سه قوه به اجماع  رسیدند که این تصمیم،تصمیم درستی نبود و حذف سپنتا و اقلیت ها و آن بیانیه ها و صحبت های فقهای شورای نگهبان اساسا ضرورتی نداشت که  صورت بگیرد و کشور را دچار بحران کنند.

او با بیان اینکه سپنتا نیکنام یک عضو شورای شهری بوده است که دو دوره پیش هم حضور داشته گفت: چه اتفاقی می افتد که به یکباره تصمیم گرفته می شود این عضویت لغو شود؟!؛ این تصمیم حتی به نوعی خود شورای نگهبان را هم زیر سوال برد.

جعفرزاده در پاسخ به این سوال که شما خبر دارید که این موضوع در حال حل شدن هست یا خیر گفت: مطمئنم که آقای سپنتا نیکنام در شورا می ماند و این موضوع حل خواهد شد اما متاسفانه این موضوع  از مواردی است که قطعا نزد رهبری خواهد رفت و این درد است چراکه باید برای رهبری هزینه ایجاد کنیم. می توانستیم موضوع را به راحتی حل و فصل کنیم اما جای تاسف است که برای رهبری هزینه درست شده است اما به نظر می رسد با ورود رهبری مسئله حل شود.

او به این سوال که آیا قرار است مقام معظم رهبری به موضوع ورود کند گفت : بله مگر آنکه رهبری تفویض اختیار کرده باشند به سران سه قوه که از این موضوع اطلاع دقیقی ندارم.

منبع: خبر آنلاین