بحراني كه بحران را بدتر مي كند
بحراني كه بحران را بدتر مي كند

معصومه ملك؛ کارشناس ارتباطات و امور رسانه

وقتي زمين لرزيد همزمان با آن قلب ودل خيلي از انسانها نيز به لرزه در آمد و چشمان خيلي از هموطنان پر شد از اشك ماتم .
مرز نشيناني كه تا ديروز زائرين ابا عبدالله الحسين را با بهترين داشته هايشان پذيرايي كرده و بدرقه زيارت مي كردند اما امروز خود بايد پذيرايي شوند .آناني كه تازه زخم هاي زمان جنگ را التيام داده بودند امروز زخمي جديد بر دلشان نشست و غبار اندوه مصيبت بر زندگيشان سايه افكند .
مردم نوعدوست سراسر ايران با دختركان روستايي خواهر از دست داده ، مادراني كه در غم فرزندان ماتم دارند و پدري كه همه خانواده اش را از دست داده، سوگوارو همدرد شدند و تپش لرزش قلبها با هم در آميخت و دلها همسو با هم در راه كمك رساني به مردم به صدا در امد، زن و مرد ،كوچك و بزرگ ، پير و جوان همه و همه فرقي نمي كند در هر كجاي ايران موزيك غم به پا شد و با اين موزيك آهنگ ارسال كمكها از هر سو نواخته شد و هر كس به هر نوعي دلش مي خواست در اين كمكها سهيم شد .
حس انسان دوستانه مردم وقتي شدت بحران وچهره هاي غم دار و عزا دار مصيبت ديدگان و عكس العمل حادثه ديدگان را از رسانه هاي گروهي مي بينند تحت تاثير قرا رگرفته و به تكاپوافتاده تا هرچه زودتر بتوانند مرحمي بر درد دردمندان و آسيب ديدگان باشند .اين اقدام نوعدوستانه قابل تحسين است وصداي سرود همنوايي در كشور طنين انداز مي شود و زيبا ترين سرود يكدلي خوانده مي شود .

اما از طرفي ديگر، برخي از افراد مي خواهند خودجوش اقدام كنند و بدون اطلاع از اقدامات سازمانها و نهادها در قضيه بحران وارد عمل مي شوند وبا تردد و….. ناخواسته در كار روتين شده اختلال بوجود مي آورند بطوري كه اين عدم آگاهي از نحوه كمك رساني آنها منجر به نوعي بي نظمي شده و سبب مي شود شايعات در فضاي مجازي پخش شده و بي اعتمادي رواج داده شود .لذا مسئله تمركز و برنامه ريزي يكي از مسايلي است كه هموطنان بايد به آن توجه كنند .
در اين موقعيتهاي حساس آنچه كه مي تواند كمك حال مسئولين و نهادهاي امداد رسان باشد توجه به توصيه هايي است كه از طريق رسانه ها ي گروهي پخش مي شود نه پخش يكسري شايعات كه پرداخته ذهن عوامفريبانه عده اي فرصت طلب است تا داغي بر دل داغديدگان باشد و روح و روان آنان را بر هم زند .
از طرفي مواردي كه مي تواند آلام آسيب ديدگان را تشديد كند :
۱- مسئوليني كه به منطقه زلزله زده وارد مي شوند بدون هر گونه تجمل و تشريفاتي وارد منطقه شوند .
۲- حضور يك مقام مسئول با يك لشكر نيروي انساني همرا ه نباشدچرا كه هيئت همراه هزينه براست و استان زلزله زده را در گير رسيدگي به امور شخصي مسئولين مي كند تا محل اسكان ،وسيله نقليه براي تردد آنان و …… كند .
۳- از سبقت گرفتن در ارائه اخبارو مطرح كردن گزارشهايي كه به آنها مربوط نمي شود در رسانه ملي بپرهيزند
۴- بدون هماهنگي و دخالت در كار يكديگر به وظيفه خود مشغول ياشند و بدنبال مطرح كردن برند سازمان خود نباشند .
۵- خدمات امدادگران و داوطلباني كه شبانه روزدر حال خدمت هستند را با ندانم كاريهاي خود زير سوال نبرند .
۶- مسئولين در بطن مردم باشند وبا ابراز همدردي اقدامات اساسي را به فوريت برايشان انجام دهند.
۷- هماهنگي و يكسان سازي نهادها در امورات امدادرساني از مهمترين مسئله مورد توجه است . /شهروند