پیشنهاد فاطمه حسینی برای تخصیص بودجه ۱.۵ میلیارد دلاری توسعه روستاها
پیشنهاد فاطمه حسینی برای تخصیص بودجه ۱.۵ میلیارد دلاری توسعه روستاها

نماینده مردم تهران در مجلس پیشنهاد داد: بخشی از ۱.۵ میلیارد دلار برداشتی از صندوق توسعه ملی که قرار است صرف توسعه روستاها شود، به توسعه زیرساخت اینترنت و آموزش در روستاها اختصاص یابد و روستاییان با استفاده از این ظرفیت محصولات خود را در معرض دید شهرنشینان قرار دهند.

نماینده مردم تهران در مجلس پیشنهاد داد: بخشی از ۱.۵ میلیارد دلار برداشتی از صندوق توسعه ملی که قرار است صرف توسعه روستاها شود، به توسعه زیرساخت اینترنت و آموزش در روستاها اختصاص یابد و روستاییان با استفاده از این ظرفیت محصولات خود را در معرض دید شهرنشینان قرار دهند.
به گزارش یوپنا به نقل از ایسنا، سیده فاطمه حسینی در نطق میان دستور روز چهارشنبه در جلسه علنی مجلس حادثه ناگوار زلزله کرمانشاه و درگذشت جمعی از هموطنان را تسلیت گفت.
وی همچنین از  سردار  سلیمانی به دلیل پیروزی حق بر باطل تبریک گفت و از وی و همکارانش تجلیل کرد.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین با یادآوری پیشنهاد دولت برای اختصاص ۱.۵ میلیارد دلار  از صندوق توسعه ملی به توسعه روستاها، گفت:  با وجودی که مجلس با این لایحه موافقت کرده اما اقتصاددانان ابراز نگرانی کرده اند که نکند یک بار دیگر تجربه «پول‌پاشی زیان‌بار» در اقتصاد تکرار شود.
نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: مشکل اینجاست که اینگونه تخصیص‌ها نمی‌تواند سیاست‌گذار را به اهدافش نزدیک کند و حتی احتمال افزایش تورم نیز وجود دارد، بنابراین بهتر است بخشی از این منابع صرف ایجاد زیرساخت‌ها برای شروع کسب و کارهای مدرن در مناطق روستایی شود. این ایده در صورت اجرای درست می‌تواند بخشی از زندگی روستاییان را متحول کند. مسئله خیلی ساده است، دولت بخشی از ۱.۵ میلیارد دلار را به توسعه زیرساخت اینترنت و آموزش در روستاها اختصاص می‌دهد و روستائیان با استفاده از این ظرفیت محصولات خود را در معرض دید شهرنشینان قرار می‌دهند.
حسینی با استقبال از توسعه صنعت گردشگری، گفت: حرکت‌های کوچکی در بخش گردشگری و معرفی ظرفیت‌های جهانگردی آغاز شده است و روستاییان می‌توانند با استفاده از اینترنت، صنایع دستی و حتی خوراکی‌های خود را در معرض فروش قرار دهند. شاید این طرح خیلی دور از دسترس به نظر برسد و شاید در نگاه اول غیر ممکن باشد اما وقتی خرده فروشی در بستر شبکه‌های اجتماعی اینقدر رشد کرده است، چرا برای روستاییان غیر ممکن باشد.
وی برای تخصیص بهتر ۱.۵ میلیارد دلار مورد نظر دولت، پیشنهاد داد: در این زمینه دو رویکرد برای جهت دهی به این منابع متصور است. در رویکرد نخست می‌توان بخشی از این منابع را در قالب تسهیلات به روستاییان تخصیص داد. در کنار آن همانطور که در آئین‌نامه هم پیش‌بینی شده مشاوره و آموزش‌های لازم برای بکارگیری این منابع ارائه شود و برای افزایش سهم از بازار محصولات و خدمات روستایی حمایت‌های لازم صورت گیرد و جزء اولویت‌ها قرار گیرد.
نماینده مردم تهران در مجلس یادآور شد: هر چند که ممکن است ایراد راه‌اندازی استار تاپ‌های روستایی دور از ذهن به نظر برسد چرا که عموماً افراد عمومی استار تاپ‌ها را تکنولوژی متناسب با محیط‌های شهری می‌دانند که می‌توانند دسترسی به استعدادها، منابع و زیرساخت‌ها را برای جوامع شهری فراهم کنند اما واقعیت این است که برای جوامع روستایی نیز می‌تواند این امر فراهم شود .استار تاپ‌های روستایی زمینه ایجاد تحول در اقتصاد روستا را دارند.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: حدود ۱۷ استان کشور پتانسیل بومی‌گردی  دارند که استار تاپ‌ها در معرفی آنها و رونق گردشگری روستاها می‌توانند نقش موثرتری ایفا کنند، نمونه‌های موفق مشابه آن اجرا شده و ظرفیت رزرو این اقامت‌گاه‌ها از مدت‌ها قبل پر می‌شود. شرکت‌های توانمند فناوری و دانش‌بنیان به توسعه اقتصاد روستاها کمک می‌کنند هم باید حمایت شوند. این شرکت‌ها با ایجاد پنجره جدید به روی محصولات روستائیان هم امکان عرضه محصولات را برای مشتریان در اقصی نقاط کشور فراهم می‌کنند.
حسینی افزود: یا اینکه در زلزله تلخ و دردناک کرمانشاه مردم عزیز این مناطق علاوه بر از دست دادن خانه و کاشانه و مهمتر از آن عزیزانشان، اکنون با تخریب زیرساخت‌های مشاغل خرد نیز دست و پنجه نرم می‌کنند. فروشگاه‌های آنلاین می‌توانند صفحه‌ای را به محصولات این استان اختصاص دهند و از طرف دیگر مشاوره و آموزش لازم را براساس نیاز بازار به روستائیان در کرمانشاه تخصیص دهند تا از این طریق تقاضا برای خرید محصولات این مناطق تحریک شده و از این طریق زمینه برای عرضه بیشتر این محصولات فراهم شده و قدری از آلام هموطنانمان کاسته شود