چهره های شاخص فوت شده سال ۲۰۱۷
چهره های شاخص فوت شده سال ۲۰۱۷

راجر یوجین ایلز؛ مؤسس، رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل ارشد اجرایی فاکس نیوز، یکی از چهره های قدرتمند آمریکا در عرصه ی سیاست و رسانه بود. ایلز مشاور رسانه‌ای رؤسای جمهور جمهوری‌خواه ریچارد نیکسون، رونالد ریگان و جورج اچ دابلیو بوش نیز بوده است. او در ۱۸ مه ۲۰۱۸ میلادی در سن ۷۸ سالگی […]


راجر یوجین ایلز؛ مؤسس، رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل ارشد اجرایی فاکس نیوز، یکی از چهره های قدرتمند آمریکا در عرصه ی سیاست و رسانه بود. ایلز مشاور رسانه‌ای رؤسای جمهور جمهوری‌خواه ریچارد نیکسون، رونالد ریگان و جورج اچ دابلیو بوش نیز بوده است. او در ۱۸ مه ۲۰۱۸ میلادی در سن ۷۸ سالگی فوت کرد.

 

لیو شیائوبو؛ منتقد، نویسنده، فعال حقوق بشر، زندانی سیاسی و برنده جایزه صلح نوبل اهل چین بود. یو شیائوبو یکی از سرشناس‌ترین مخالفان دولت چین بود و در سازماندهی تظاهرات بزرگ هواداران دموکراسی در میدان تیان آنمن پکن، در سال ۱۹۸۹ که به کشتار میدان تیانانمن انجامید، نقشی اساسی داشت. وی در دسامبر ۲۰۰۹ به خاطر نقشی که در تدوین منشور آزادی‌های سیاسی، داشت به اتهام تلاش برای تضعیف و براندازی دولت چین بازداشت و به ۱۱ سال زندان محکوم شد. وی در ۱۳ ژوئیه ۲۰۱۷ میلادی در سن ۶۱ سالگی درگذشت.

هلموت یوزف میشائل کوهل؛ صدراعظم آلمان از ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۸ بوده است. ۱۶ سال صدراعظمی وی، طولانی‌ترین دوران صدراعظمی آلمان پس از بیسمارک است و به خاطر نقشش در اتحاد دو آلمان در دوران پایان جنگ سرد به وی لقب «پدر اتحاد آلمان» داده می‌شود. آنگلا مرکل شاگرد او در دوران صدراعظمیش بوده است. وی در تاریخ ۱۶ ژوئن ۲۰۱۷ میلادی ، در سن ۸۷ سالگی چشم از جهان فروبست.


یوجین آندرو سرنان؛ فضانورد ناسا و یازدهمین انسانی بود که طی مأموریت آپولو ۱۷ بر کره ماه گام نهاد. وی همچنین آخرین انسانی است که تا کنون قدم روی کرهٔ ماه گذاشته است. یوجین سرنان در ۱۶ ژانویه ۲۰۱۷ در سن ۸۲ سالگی درگذشت.

جری سباستین لوئیس؛ بازیگر، کمدین، تهیه‌کننده، نویسنده و کارگردان سرشناس آمریکایی بود. او بیشتر بخاطر بازی در فیلم‌های کمدی در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ میلادی و ژست‌های بامزه‌اش و بنیاد خیریه‌اش مشهور بود.
جری لوییس در طول مدت عمر حرفه‌ای خود جوایز متعددی را از جشنواره فیلم کمدی آمریکا، دوربین طلایی، اتحادیه منتقدین فیلم لوس آنجلس و جشنواره فیلم را از آن خود کرده بود. وی در۲۰ اوت ۲۰۱۷ میلادی در سن۹۱ سالگی درگذشت.


جلال طالبانی؛ رئیس جمهور عراق در فاصله سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴ میلادی و رهبر حزب اتحادیه میهنی کردستان بود. طالبانی در در ۱۸ دسامبر ۲۰۱۲ دچار سکتهٔ مغزی شد و پس از پنج سال تحمل بیماری در روز ۳ اکتبر ۲۰۱۷ در سن ۸۳ سالگی درگذشت.


زیبیگنیِو برژینسکی؛ ژئواستراتژیست، سیاست‌مدار لهستانی-آمریکایی بود. وی مشاور امنیت ملی در دولت جیمی کارتر بود. از مهم ترین شکست های برژینسکی در عرصه سیاست در مورد ایران بود که با سیاست‌های خود باعث سقوط شاه در انقلاب ۱۳۵۷ جمهوری اسلامی بود. وی در ۲۶ مه ۲۰۱۷ میلادی در سن ۸۹ سالگی درگذشت.