معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان این‌که پژوهش کشور به صدقه نیاز ندارد، بلکه نیازمند جدی عقل و تفکر است، گفت: ایجاد اکوسیستم آموزشی مهم‌ترین نیاز توسعه آموزش و پژوهش در کشور است و دانشگاه‌ها باید بدانند که با پول دولتی به هر میزان که باشد به جایی نمی‌رسند.

به گزارش یوپنا، سورنا ستاری در جلسه ستاد راهبردی و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان یزد با بیان این‌که بسیاری از عددهای ذکر شده در مورد مهاجرت نخبگان ایرانی به خارج کشور نادرست است، اظهار کرد: این آمار و ارقام نادرست است که متأسفانه تأثیر منفی در برنامه‌ریزی‌های آموزشی و پژوهشی کشور ایفاء می‌کند.

وی با اشاره به این‌که تعداد دانشجویان ایران نسبت به اوایل انقلاب ۲۸ برابر شده است، افزود: متأسفانه این روند افزایش در اقتصاد کشور خود را نشان نداده است.

معاون رییس جمهور در ادامه با بیان این‌که در مدیریت آموزش و پژوهش نظام علمی کشور، اشتباهات بسیاری انجام شده است، گفت: در دولت تدبیر و امید برنامه‌ریزی‌های متعددی برای استفاده بهینه از ظرفیت‌های علمی، پژوهشی و آموزشی انجام شده است.

ستاری، عدم ارائه کارنامه قابل دفاع نظام آموزشی و پژوهشی به دولت را، یکی از دلایل عدم استفاده بهینه و اجرایی از نظام آموزشی و پژوهشی در پیشرفت و توسعه اقتصادی کشور دانست و بیان کرد: ایجاد اکوسیستم مناسب آموزشی برای کشور ضروری است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، ایجاد زیست‌بوم آموزشی و پژوهشی را یکی از نیازهای جدی نظام علمی و آموزشی کشور دانست و تصریح کرد: استفاده از اعتبار دولتی برای توسعه فعالیت‌های پژوهشی یکی از اقدامات نادرست در این حوزه است.

ستاری، ایجاد مراکز نوآوری و خلاقیت به‌منظور ایجاد اکوسیستم و زیست‌بوم پژوهشی را از جمله مهم‌ترین اقدامات انجام شده در دولت تدبیر و امید عنوان کرد و افزود: دولت باید نقش خود را در ایجاد فضای پژوهشی به‌صورت مناسب ایفاء کند.

معاون رییس جمهور با بیان این‌که استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای توسعه فعالیت‌های پژوهشی ضروری است، گفت: دولت در این حوزه فقط باید محیط فعالیت‌های پژوهشی و کسب و کار پایدار را در کشور ایجاد کند.

ستاری، عدم اتکاء به صنعت نفت برای توسعه فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی را از دیگر ضرورت‌های اجرایی در این حوزه دانست و بیان کرد: حقوق‌بگیر شدن نخبگان علمی، آفت پرورش ایده‌ها و خلاقیت‌های نوین است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، باور این موضوع که اقتصاد و پژوهش با پول ایجاد و رونق پیدا می‌کند را، نادرست و نشأت‌گرفته از اقتصاد نفتی دانست و گفت: ترویج این فرهنگ که، برای ایجاد کسب و کارهای استارت‌آپی، جوانان و نخبگان نباید وام بگیرند بلکه باید قبول داشته باشند که پول یکی از ابزارهای مناسب توسعه فعالیت‌های پژوهشی و اقتصادی است، ضروری است.

ستاری با اشاره به این‌که محیط کسب و کار باید طوری ایجاد شود که سرمایه‌گذاران برای سود بیشتر و بهتر، از افراد خلاق و نوآور استفاده کنند، ادامه داد: بخش خصوصی باید در قالب شتاب‌دهنده‌ها به این باور برسد که استفاده از افراد خلاق، رمز ماندگاری و توسعه‌ی بیش از پیش است.

معاون رییس جمهور تأکید کرد: استارت‌آپ‌های خدماتی باید به نوعی فعالیت کنند که هر هفته ۱۰ درصد رشد داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: پژوهش کشور به صدقه نیاز ندارد و بلکه نیازمند جدی عقل و تفکر است و این امر را مسئولان و سرمایه‌گذاران باید درک و باور کنند.

وی افزود: سرمایه‌گذارانی که خارج از استان سرمایه‌گذاری می‌کنند باید بدانند که شرایط سرمایه‌گذاری در استان‌های خود ایجاد شده است و با سود بیشتر و بهتر باید سرمایه‌گذاری خود را به استان‌های بومی خود سوق دهند.

ستاری با بیان این‌که دانشگاه‌ها باید محل تغییرات علمی، فرهنگی و اقتصادی کشور باشند، گفت: دانشگاه‌ها باید بدانند که با پول دولتی به هر میزان که باشد به جایی نمی‌رسند و باید از محل فروش تکنولوژی، اعتبار موردنیاز خود را تأمین کنند.

وی با بیان این‌که آینده‌ی استان یزد در خام‌فروشی نیست، گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تمام قوا از استارت‌آپ‌ها حمایت می‌کند.