جبار اللعیبی وزیر نفت عراق در روز جاری اذعان کرده است که این کشور پیش از پایان ماه ژانویه ی سال ۲۰۱۸ میلادی اقدام به صادرات نفت از میدان نفتی شمال کرکوک به ایران خواهد کرد.

به گزارش یوپنا به نقل از رویترز، به گفته ی وزیر نفت عراق، برنامه ی مقدماتی این است که روزانه حدود ۳۰،۰۰۰ بشکه نفت خام از میدان نفتی شمال کرکوک به پالایشگاه نفت کرمانشاه توسط بارکش های نفتی صادر شود. وی گفته است که ” به امید خدا، (صادرات نفت را) پیش از پایان ماه جاری میلادی آغاز خواهیم کرد”.

آغاز صادرات نفت کرکوک به ایران در ماه جاری

در این خصوص، صادرات نفت خام به ایران به موجب قرارداد مبادله (سوآپ) نفتی ای صورت می گیرد که ماه گذشته ی میلادی بین دو کشور امضا شد. در این رابطه، ایران و عراق در ماه دسامبر سال ۲۰۱۷ میلادی قراردادی را امضا کردند که به موجب آن قرار است نفت خام میدان نفتی شمال کرکوک توسط بارکش های نفتی به پالایشگاه کرمانشاه ایران منتقل شود و در عوض نفت ایران به مناطق جنوبی عراق صادر گردد. قرار است که مجموعا ۶۰،۰۰۰ بشکه نفت در روز بین دو کشور مبادله شود.

همچنین، اللعیبی وزیر نفت عراق به این نکته اشاره کرده است که برای جلوگیری از صادرات نفت به وسیله ی بارکش های نفتی، ایران و عراق اقدام به ساختن یک خط لوله ی انتقال نفت خواهند کرد. قرار است که این خط لوله جایگزین مسیر فعلی صادرات نفت کرکوک گردد که از طریق ترکیه و دریای مدیترانه می گذرد.

باید خاطر نشان گردد که به دلیل مشکلات ایجاد شده برای ارتش عراق در مبارزه با گروه تروریستی داعش، نیروهای کرد در سال ۲۰۱۴ کنترل نفت کرکوک را به دست گرفته و مانع از آن شدند که این گروه تروریستی به میادین نفتی منطقه دست یابد. از زمانی که نیروهای عراقی در ماه اکتبر گذشته کنترل میدان نفتی کرکوک را مجددا از نیروهای کرد پس گرفتند، صادرات این محصول با اختلال مواجه شده است.