بلاتکلیفی طرح ترافیک جدید ۹۷!
بلاتکلیفی طرح ترافیک جدید ۹۷!

شهرداری تهران معتقد است برای اجرای طرح ترافیک تأئیدیه کلی پلیس و شورای عالی ترافیک را گرفته است و این در حالی است که پلیس و شورای عالی ترافیک منکر این هماهنگی می‌شوند.

به گزارش یوپنا، مدتی است موضوع طرح جدید ترافیکی در تهران مطرح شده و کارشناسان نظرات متعددی در این خصوص ارائه می‌کنند.

مدیریت جدید شهرداری تهران معتقد است که طرح ۴۰ ساله ترافیک باید برچیده شده و طرح جدیدی جایگزین آن شود.

پورسیداقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به فارس می‌گوید که در طرح قبلی عدالت اجتماعی رعایت نمی‌شده و قرار است از این پس طرح جدیدی اجرایی شود.

وی با تأکید بر این موضوع که با اجرای طرح جدید، ترافیک و آلودگی هوا کاهش می‌یابد، گفت: ما قبلا ً. فقط به یک تعداد محدودی اجازه ورود به طرح ترافیک را می‌دادیم، اما در طرح جدید همه خودرو‌ها می‌توانند با پرداخت عوارض وارد محدوده طرح شوند.

به گفته معاون شهردار تهران کلیات طرح در شورای عالی ترافیک و پلیس تأیید شده و از شورای شهر نیز تأییدیه گرفته‌ایم. اما برای جزئیات آن بحث‌هایی وجود دارد.

بر اساس این گزارش اگر کسی بخواهد به مدت یکسال (با کسر روز‌های تعطیل و پنج‌شنبه‌ها) از آرم طرح ترافیک در ساعات پیک استفاده کند باید بالغ بر ۸ میلیون تومان هزینه پرداخت کند همچنین در طرح جدید محدوده زوج و فرد برداشته می‌شود و به همه افراد اجازه ورود می‌دهد.

بعد از انتشار این خبر پلیس اعلام کرد که ابهاماتی د. ر. اجرای این طرح وجود دارد معاون نجفی نیز به فارس گفت: تا وقتی که بنده با پلیس صحبت کردم آن‌ها موافق بودند و گفتند این خبر را تکذیب می‌کنند و حتما جوابیه‌ای در این زمینه می‌دهند که البته جوابیه‌ای هم ندادند.

بعد از این اظهار نظر مسئول شهرداری، باز هم روز گذشته حسین رحیمی رئیس پلیس پایتخت تأکید کرد که طرح شهرداری یک طرح خام است و در حد یک پیشنهاد است و باید بررسی‌های لازم انجام شود.

وی با اشاره به اینکه این طرح از نظر پلیس فاقد مطالعات لازم است و آن چیزی که در شهرداری تهران در خصوص طرح جدید عنوان شده که آلودگی و ترافیک را کاهش می‌دهد در بررسی‌های اولیه ما اینگونه است که این طرح نه تنها کاهش نمی‌دهد بلکه ترافیک را افزایش داده و با توجه به افزایش ترافیک در هسته مرکزی آلودگی نیز افزایش می‌یابد.

به گفته رحیمی پلیس نظراتش را به شهرداری تهران اعلام کرده و تا این لحظه نظر مساعدی روی طرح ندارد البته پلیس تهران بزرگ با را هور ناجا در این خصوص جلساتی را برگزار کرده و نظر نهایی خود را کتباً اعلام خواهد کرد.

وی با اشاره به ایرادات طرح فعلی طرح ترافیک گفت: اگر قرار است طرح جدیدی اجرا شود باید حتماً باید تمام معایبی که در طرح فعلی وجود دارد برطرف کنند.

همچنین محمدعلیخانی رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران به فارس گفت: این طرح در شورای عالی ترافیک تصویب شده و در حال حاضر باید در شورای شهر نیز به تصویب برسد.

وی با بیان اینکه اعضای شورا با کلیات طرح موافق هستند گفت:‌ممکن در جزئیات آن تغییراتی ارائه شود.

این عضو شورای شهر اضافه کرد: ان طور که ما جلسه داشتیم اکثریت اعضا بر بازنگری طرح تأکید دارند و باید این طرح تعیین تکلیف شود و اگر به تصویب نرسید باید برای طرح ترافیک تهران برنامه دیگری بنویسیم.

به گفته علیخانی به احتمال زیاد طرح جدید تصویب می‌شود.

وی در خصوص نرخ‌های پیشنهادی گفت:‌این نرخ‌ها در حد پیشنهاد است و باید شورا در این زمینه تصمیم‌گیری کند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر گفت: شهرداری معتقد است که زیرساخت‌های اجرای طرح فراهم شده، اما برای طرحی که ما در نظر داریم میزان دریافتی‌ها باید بر اساس پیمایش صورت گیرد دوربین‌ها نمی‌توانند این کار را انجام دهند و ما این طرح را داخل مصوبه می‌آوریم و باید در آینده این موضوع نیز لحاظ شود.

از سوی دیگر مسئولین شورای عالی ترافیک معتقد هستند که طرح جدید ترافیک نه در دولت مصوب شده و نه در دستور کار شورای عالی ترافیک قرار دارد؛ و همچنین در خصوص قیمت‌گذاری طرح باید شورای شهر پایه اولیه را ارائه کند تا طرح در شورای ترافیک قطعی شود.

پوریا محمدیان یزدی دبیر شورای عالی ترافیک کشور در این باره گفته است طرح جدید ترافیک تنها در شورای ترافیک تهران بررسی شده و باید تا قبل از ۱۵ بهمن نیز نهایی و مصوب شود.

وی ادامه داد:‌بحث قیمت‌گذاری در حوزه اختیارات شورای ترافیک تهران نیست و شورای شهر باید پایه اولیه را در حوزه قیمت ارائه کند تا طرح در شورای ترافیک تهران قطعی شود.

وی ادامه داد: طرح جدید ترافیک در دولت مصوب نشده و در دستور کار شورای عالی ترافیک نیز قرار نداشته است. این طرح تنها در شورای ترافیک تهران در جلسات مختلف یک ماه گذشته مطرح شده و تا کنون تنها چارچوب کلی آن مشخص شده، اما مصوبه شورای ترافیک را نیز به طور نهایی ندارد و ابلاغ هم نشده است.

منبع: فارس