مرکز خلاقیت و نوآوری دانشگاه پیام نور استان اصفهان به زودی افتتاح می شود
مرکز خلاقیت و نوآوری دانشگاه پیام نور استان اصفهان به زودی افتتاح می شود

دانشگاه پیام نور استان اصفهان در راستای تاسیس مرکزخلاقیت و نوآوری با شهرک علمی – تحقیقاتی تفاهم نامه ای امضا کرد و به زودی این مرکز در اصفهان افتتاح می شود.

دانشگاه پیام نور استان اصفهان در راستای تاسیس مرکزخلاقیت و نوآوری با شهرک علمی – تحقیقاتی تفاهم نامه ای امضا کرد و به زودی این مرکز در اصفهان افتتاح می شود.

به گزارش یوپنا، دانشگاه پیام نور استان اصفهان در راستای تاسیس مرکز خلاقیت و نوآوری با شهرک علمی – تحقیقاتی تفاهم نامه ای امضا کرد و به زودی این مرکز در موقعیت مناسب شهری و در کنار ستاد مرکزی استان افتتاح می شود.

مهدی یوسفی؛ رئیس دانشگاه پیام نوراستان اصفهان اظهار داشت: این دانشگاه از مدتها پیش پیگیر تاسیس مرکزخلاقیت و نوآوری بوده است و در این راستا با شهرک علمی- تحقیقاتی اصفهان مذاکراتی انجام گرفته و مرتب با کارشناسان آنها در تماس بودیم، جلساتی با رئیس شهرک تشکیل شد و این پیگیرها منجر به امضای تفاهم شد.

وی افزود: این مرکز خلاقیت و نوآوری به زودی در یک مکان مناسبی که مورد تائید کارشناسان ستاد مرکزی و شهرک علمی- تحقیقاتی هم قرار گرفته است(موقعیت مناسب شهری و متصل به ستاد مرکزی و در عین حال مستقل) افتتاح خواهد شد.

رئیس دانشگاه پیام نوراستان اصفهان ادامه داد: تاسیس مرکز خلاقیت و نوآوری مقدمه ای است برای راه اندازی مرکز رشد مقدماتی و استقرار شرکتهای دانش بنیان در این مرکز و حرکت به سوی دانشگاه نسل سوم و چهارم که بیشتر تمرکز آن روی کارآفرینی و تولید ثروت از راه علم و همچنین اشتغال برای جوانان و فارغ التحصیلان این دانشگاه است می باشد.

یوسفی افزود: با راه اندازی این مرکز واحدهای فناور از پشتیبانی های مالی و معنوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم برخوردار می شوند.

رئیس دانشگاه پیام نوراستان اصفهان در پاسخ به این سوال که با راه اندازی این مرکز در چه زمینه هایی فعالیت خواهید داشت، تصریح کرد: گروههای فناور متعددی مراجعه کرده اند، و تعدادی از آنها مصاحبه و تعیین تکلیف شده اند، گروههای دیگری هم داریم که بعد از تشکیل جلسه مشترک بین دانشگاه و کارشناسان شهر ک علمی – تحقیقاتی تعیین تکلیف می شوند.

با تاسیس و راه اندازی مرکز خلاقیت و نوآوری نقش شهرک علمی- تحقیقاتی چیست

وی در پاسخ به این سوال اظهار داشت: شهرک علمی- تحقیقاتی متولی اصلی فناوریهای و استقرار واحدهای فناور در قالب مرکزهای خلاقیت و فناوری، و شرکتهای دانش بنیان است و یک نقش هدایتی و هماهنگ کننده دارد و این مراکز را تا تبدیل شدن به مرکز رشد مستقل حمایت و پشتیبانی می کند.

یوسفی خاطر نشان کرد: طبق تفاهم نامه اقداماتی از جمله پشتیبانی های مالی و معنوی برعهده شهرک علمی- تحقیقاتی است و اقداماتی هم بر عهده دانشگاه پیام نوراست، که شامل تامین مکان، نیروی لازم و پشتیبانی معنوی و تا جایی که توفیق داشته باشیم پشتیبانی مادی از واحدهای فناور به طوری که بتوانند ایده های خود را به مرحله ای برسانند که قابلیت انتقال به مراکز رشد را داشته باشد است.

چه کسانی می توانند وارد مرکز خلاقیت و نوآوری دانشگاه پیام نور شوند

رئیس دانشگاه پیام نوراستان اصفهان در پاسخ به این سوال تصریح کرد: گروههای فناور مربوط به دانشگاه پیام نور که شامل دانشجویان، اعضای هیئت علمی و کارکنان هستند و یا افراد بیرونی که به نوعی با مجموعه دانشگاه همکاری داشته باشند طی ضوابطی که تعیین شده ارزیابی می شوند و اگر ایده آنها در حدی است که قابلیت پذیرش در مرکز خلاقیت و نوآوری دارد پذیرفته می شوند.

وی ادامه داد: گروههای فناوری که پذیرش می شوند یک فرصتی دارند که زمان آن متفاوت از یک سال تا دو سال می تواند باشد، تا مراحل ابتدایی ایده انجام و آماده تولید شود و در نهایت چنانچه شرایط لازم حاصل شده باشد ارزیابی مجدد انجام می گیرد و در صورت تائید به مراکز رشد معرفی و کار اجرایی خود را شروع خواهد کرد.

آیا حتما باید ایده به محصول تبدیل شود

رئیس دانشگاه پیام نوراستان اصفهان در پاسخ به این سوال گفت: بله همین طور است البته ریسک پذیری هم در نظر گرفته شده و مهم حمایت هایی است که هم دانشگاه و هم شهرک علمی- تحقیقاتی می کند. چرا که ممکن است ایده هایی مسیر درست را طی کنند اما عوامل محاسبه نشده و پیش بینی نشده ای دست اندر کار باشد، مزیت مراکز خلاقیت و نوآوری حمایت و پشتیبانی ایده ها و افراد نوپا است که بدون نگرانی بتوانند به آینده ای بهتر و تولید ثروت از علم و اشتغال زایی جوانان فکر کنند.

دانشگاه چه امکاناتی در اختیار واحدهای فناور قرار می دهد

یوسفی گفت: واحدهایی که مستقر می شوند برخی مربوط به خود دانشگاه پیام نور هستند و امکانات آزمایشگاهی، کارگاهی و یا کتابخانه ای و بقیه منابع را در اختیار دارند و واحدهایی هم که از بیرون می آیند و پذیرش می شوند طبق ضوابطی می توانند از امکانات بهره مند شوند.

آیا مراکز خلاقیت و نوآوری در شهرستانهای استان هم راه اندازی می شود

رئیس دانشگاه پیام نوراستان اصفهان در پاسخ به این سوال خاطرنشان کرد: شکی نیست که همه دانشگاهها در حد وسع باید در این مسیر پیش بروند، یعنی راه برون رفت از مشکلات، راه اجرای اقتصاد مقاومتی و راه رسیدن به استقلال کامل اقتصادی صنعتی و مهارتهای فنی ورود به این مراکز و رفتن به سمت کارهای دانش بنیانی است. تمام فعالیتها باید به این سمت سوق داده شوند و باید با دید ملی به این موضوع نگریسته شود و حتما هم متولی این دانشگاهها هستند، شهرک علمی و تحقیقاتی هم که نقش هدایتی و محوری دارد وابسته به وزارت علوم است.

وی یادآور شد: دانشگاه پیام نور اردستان ما قبلا تفاهم نامه ای با شهرک علمی و تحقیقاتی امضا کرده و وارد مرحله اجرایی شده است، چند مرکز شهرستانی دیگر هم در شرف انجام و مذاکر داریم، اما اصفهان مهد علم، هنر و صنعت است و در جایگاه کشوری انتظار پیشرفت و نتایج بهتری برای آن پیش بینی می شود./ خبرگزاری علم و فناوری