برای توان دفاعی خود نیاز به مذاکره و توافق با هیچ قدرتی نداریم/ باید آنچنان قدرتمند باشیم که جرات را از دشمنان بگیریم
برای توان دفاعی خود نیاز به مذاکره و توافق با هیچ قدرتی نداریم/ باید آنچنان قدرتمند باشیم که جرات را از دشمنان بگیریم

رئیس جمهور گفت: مردم و مسئولان، درباره توان دفاعی، نیاز به مذاکره و توافق با هیچ قدرتی ندارند و نخواهند داشت.

به گزارش یوپنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز یکشنبه( ۱۵ بهمن ماه) در مراسم افتتاح ۱۰ مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس در ۱۰ استان،  که در باغ موزه دفاع مقدس آغاز شد، گفت: موضوع انقلاب اسلامی موضوعی مهم و شاید کم‌نظیر یا بی‌نظیر در تاریخ ملت‌های منطقه و جهان بود، چرا که ملت ایران بدون کمک هیچ قدرت خارجی تنها با اتکا به عنایات خداوند، وحدت و فداکاری مردم توانست انقلاب را به پیروزی برساند.

رئیس جمهور ادامه داد: دفاع مقدس، دفاع جانانه یک ملت نه در برابر یک رژیم متجاوز، بلکه در برابر همه قدرت‌های جهان بود.

روحانی افزود:در هر جنگ و دفاعی قبل از بحث سخت‌افزاری باید نرم‌افزارهای آن دفاع یا جنگ را مورد توجه قرار دهیم. لذا می‌توان گفت اولین نرم‌افزار برای دفاع و ایجاد حماسه در برابر متجاوزان مشروعیت آن دفاع است.

رئیس قوه مجریه اضافه کرد: اگر برای مردم روشن نشود که دیگری به کشورشان تجاوز کرده، ما تنها مدافع هستیم، رژیمی سفاک جنگ را به کشورمان تحمیل کرده، آن هم جنگی که وظیفه انسانی دینی_ انقلابی ما ایجاب می‌کند از شرف و استقلال خود دفاع کنیم، آن ملت به پای کار نخواهد آمد و از جنگ خسته خواهد شد.

وی تصریح کرد: اگر مشروعیت جنگ برای مردم روشن شود، ممکن است آن جنگ ۸ یا ۱۰ سال طول بکشد، زیرا مردم مقاومت و ایستادگی می‌کنند و مشکلی به وجود نخواهد آمد.

رئیس جمهور یادآور شد: در دوره جنگ تحمیلی برای مردم روشن شد که نه سازمان ملل، نه کشورهای منطقه و نه کشورهای دوست از خاک و سرزمین‌شان دفاع نمی‌کند و مشروعیت نرم‌افزاری اصلی برای دفاع و جنگ در برابر متجاوزان است.

روحانی با بیان اینکه مشروعیت سختی امور جنگ را آسان می‌کند. متذکر شد: همچنین در بحث نرم‌افزار اعتماد مردم مطرح است به این معنا که اگر مردم به سازمان رزم، فرماندهان دفاع و مقامات ارشد سیاسی کشور اعتماد نداشته باشند، به میدان جنگ نمی‌آیند و فرزندان و همسرانشان را راهی این میدان نمی‌کنند.

رئیس قوه مجریه خاطرنشان کرد: اگر مادران، همسران و فرزندان خود را راهی میدان جنگ می‌کردند و به پیکر شهید آنها افتخار می‌کردند، به این دلیل بود که به فرماندهی جنگ اعتماد داشتند.

وی با اشاره به اینکه باید هر امری را به مسئول مربوط به آن حوزه واگذار کرد، ادامه داد: یکی از مشکلات امروز کشورمان این است که در احساس وظیفه، افراط می‌کنیم. به این معنا که همه می‌خواهیم در همه امور احساس وظیفه کنیم، در حالیکه چارچوب و مقرراتی وجود دارد و فرد و افراد مشخص مسئولیت پذیرفته‌اند تا امور مربوط به یک حوزه را مدیریت کنند.

رئیس جمهور اظهار کرد: معتقدم مدیریت جنگ و مدیریت کشور با کمک امام به نتیجه رسید و در زمان جنگ ایشان نقش‌هایی داشتند که آن نقش‌ها به خوبی برای مردم تبیین نشده است و تنها آنها از کلیات مطلع هستند.

روحانی افزود: گاهی ارشاد، نصیحت و نهیب امام اگر نبود، جنگ تحمیلی اداره نمی‌شد و همه فراز و نشیب‌های این دوران از بین نمی‌رفت.

وی افزود: ما باید قدرت ملی‌مان را بالا ببریم نه فقط قدرت دفاعیمان را؛ قدرت سیاسی اقتصادی و فرهنگی و دفاعی اگر با هم نباشد مگر می‌شود از کشور دفاع کرد؟

رئیس جمهور اظهار کرد: همیشه باید در کنار هم باشیم، دولت در کنار نیروهای مسلح؛ نیروهای مسلح در کنار دولت، حوزه علمیه در کنار مردم و مردم در کنار هم نباشند قدرت ملی پیدا نمی کنیم و دچار مشکل میشویم

وی افزود: در دنیا امروز همه یکدیگر را تهدید می‌کنند، اینکهه نقطه ای برسیم که گل و بلبل شود و کسی به به کسی حمله نکند، بعید به ذهن می‌آید .

رئیس جمهور تصریح کرد: امروز آمریکا روسیه را با سلاح اتمی جدید تهدید می‌کند، در حالی که معتقد است استفاده از این سلاح خلاف مقررات بین اللملی است و هیچ کشوری حق استفاده از آن را ندارد اما این کشور بحث سلاح جدید برای استفاده یا تهدید دارد.

وی تاکید کرد: باید قدرتمند و نیرومند باشیم، ما باید آنچنان قدرتمند باشیم که جرات را از دشمنان بگیریم، یا دشمن باید مایوس شود یا باید به آنان بفهمانیم که آنها هزینه سنگینی پرداخت خواهند کرد.

روحانی تصریح کرد: ما قدرت را برای بازدارندگی که همان صلح است، پیدا می‌کنیم برای این کار ملت ما و مسئولان برای توانمندی های دفاعیمان نیاز به مذاکره ندارند البته صحبت می‌کنیم و اگر کسی از ما سوال کرد جواب محکم و روشنی به او خواهیم داد.

رئیس جمهور اظهار کرد: همچنین هر نوع سلاحی که با هر قدرتی برای دفاع از کشور و در چارچوب قوانین و فتوای رهبر انقلاب لازم باشد تهیه می‌کنیم و هرگز به دنبال هسته ای نبوده ایم، چراکه فتوای رهبری و قوانین بین الملل این اجازه را نمی‌دهند.

وی گفت: قدرت ملی در چارچوب حزب و جناح سیاسی نمی‌گنجد، تمام جناح ها و احزاب ذیل این قدرت هستند، در مسائل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی همه باید دوش به دوش هم باشند و در قدرت دفاعی هم مردم باید در کنار نیروهای مسلح باشند.

منبع: باشگاه خبرنگاران