دولتمردان بایستی این را بدانند که افزایش قیمت سیگار بازدارنده نیست و نیاز است که در خصوص عوارض سیگار و عدم استعمال آن، فرهنگ سازی موثر و سازنده ای در دستور کار قرار بگیرد.

دولتمردان بایستی این را بدانند که افزایش قیمت سیگار بازدارنده نیست و نیاز است که در خصوص عوارض سیگار و عدم استعمال آن، فرهنگ سازی موثر و سازنده ای در دستور کار قرار بگیرد.
به گزارش یوپنا به نقل از تیتر برتر، این روزها خبرهایی در رسانه های کشور مطرح شده است که حکایت از افزایش قیمت ۵۰ درصدی سیگار را دارد و همانطور که همه اطلاع داریم؛ دخانیات عوارض بدی بر سلامت اشخاص وارد می کند پس بنابراین استعمال سیگار در حوزه سلامت هزینه های سنگینی بر دولت وارد می کند.

اینکه بایستی تدابیری از سوی مسوولان اتخاذ شود تا گرایش مردم و بخصوص نوجوانان و جوانان جامعه به مصرف سیگار کاسته شود؛ شکی در آن نیست ولی تنها راه حل کاهش مصرف سیگار در بین اقشار مختلف جامعه، گران شدن آن نیست و مسوولان بایستی این را به خوبی درک کنند که افرادی که سیگار استعمال می کنند به هر قیمتی شده آن را تهیه می کنند و گران شدن سیگار، یک راه حل بازدارنده نیست.

مسوولان دولتی تاکنون و در راستای آشنایی مردم با عوارض مصرف سیگار به خوبی و موثر اقدام به فرهنگ سازی نکرده اند و تبلیغات عدم مصرف سیگار و عوارض آن بصورت مقطعی بوده و این موضوع نمی تواند به درستی کار بازدارندگی را انجام دهد.

علاوه بر رسانه ملی و دیگر رسانه ها نقش آموزش و پرورش در عدم تمایل نوجوانان به مصرف سیگار بسیار موثر و سازنده است که در این خصوص می توان گفت که آموزش و پرورش غفلت کرده و وظیفه خود را به درستی انجام نداده است.

در کشور ما متأسفانه آمار دقیقی از تعداد افراد سیگاری و معتاد وجود ندارد تا دستگاه های مربوطه با آمار موجود بتوانند دقیق تر و موثرتر به چاره سازی در خصوص درمان آن ها بپردازنند. متأسفانه سن گرایش نوجوانان به مصرف سیگار، قلیان و مواد مخدر کاهش چشمگیری داشته و در مکان های عمومی نوجوانانی که سن آنها حتی زیر ۱۵ سال است و به استعمال سیگار و قلیان مشغول هستند؛ به وفور دیده می شوند. البته استعمال سیگار و قلیان تنها مختص به پسران نیست و دختران بسیاری هم وجود دارند که بصورت پنهانی و در خفا سیگار، قلیان و حتی مواد مخدر را استفاده می کنند که البته در تهران بیشتر دختران در پارک ها و امکان عمومی سیگار را استعمال می کنند.
متأسفانه مسوولان، همیشه در خصوص حل یک مشکل به خود زحمت نمی دهند که روی حل آن، وقت بگذارند و تصمیمات درستی را اتخاذ نمایند و بارها دیده شده است که آنها ساده ترین راه را انتخاب می کنند و در حال حاضر فکر می کنند که اگر قیمت سیگار را به میزان ۵۰ درصد افزایش دهند خواهند توانست که میزان مصرف آن را به صورت چشمگیری کاهش دهند ولی این موضوع فقط یک خیال واهی است.

سینمای ایران و فیلم های تولید شده که در رسانه ملی پخش می شود در واقع تبلیغ استعمال سیگار و قلیان را انجام می دهند و وقتی که یک نوجوان در سینما و تلویزیون می بیند که بازیگر مورد علاقه او دارد سیگار می کشد بصورت ناخودآگاه او هم به کشیدن سیگار روی می آورد و حذف سکانس هایی که در فیلم ها توسط بازیگران سیگار استعمال می شود بهترین تصمیم خواهد بود.

البته موضوعی دیگری که دولت را بر آن داشته که قیمت سیگار را به میزان ۵۰ درصد افزایش دهد؛ موضوع بدهی حدود ۷۰۰ میلیاردی شرکت دخانیات است؛ ناگفته نماند که این میزان بدهی، مربوط به سال گذشته است و این امکان دارد که در سالجاری میزان این بدهی هم بیشتر شده باشد. بنابراین، افزایش قیمت سیگار به علت بدهی شرکت دخانیات بیشتر با عقل جور در می آید و افزایش قیمت به علت کاهش مصرف سیگار، فقط یک بهانه است.

کیفیت سیگار ایرانی با سیگار خارجی قابل مقایسه نیست

متأسفانه، مسوولان، نرخ سیگار در داخل کشور را با خارج از کشور مقایسه می کنند که البته تفاوت این مقایسه بسیار غیر منطقی است. فرض کنیم که نرخ یک پاکت سیگار در ایران ۵ هزار تومان باشد و قیمت همان سیگار در کشور انگلیس ۱۰ یورو معادل ۶۰ هزار تومان باشد؛ می توانیم به خوبی تفاوت های آن را درک کنیم. اول بایستی این را بدانیم که کیفیت سیگار ایرانی با سیگاری که در کشور انگلستان عرضه می شود به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست و سیگاری که در انگلستان عرضه می شود بیش از ۹۰ درصد آن، توتون خالص است که مضرات کمتری برای سلامت افراد را در پی دارد ولی سیگار ایرانی، حدود ۱۰ درصد توتون خاص دارد و بیش از ۹۰ درصد آن کارتن و … است. سپس بایستی این را بدانیم که دستمزد یک کارگر در ایران، روزی ۳۰ هزار تومان است در صورتی که یک کارگر در انگلستان در روز معادل ۳۶۰ هزار تومان دستمزد می گیرد و بنابراین به این، نتیجه خواهیم رسید که عرضه سیگار در خارج از کشور هم از کیفیت بالاتری برخوردار است و هم مردم آنها قدرت خرید بهتری دارند در صورتی که سیگار عرضه شده در ایران نه از کیفیت مناسبی برخوردار است و نه مردم قدرت خرید دارند که بتوانند افزایش ۵۰ درصدی قیمت سیگار را تحمل کنند.

بنابراین به این نتیجه خواهیم رسید که دولت برای جبران بدهی شرکت دخانیات و افزایش درآمد خودش تصمیم به گران شدن سیگار گرفته است ولی دولت بایستی این را بداند که افزایش قیمت سیگار یک عامل بازدارنده نیست و نیاز است در خصوص عدم گرایش جوانان و نوجوانان به مصرف سیگار فرهنگ سازی به عمل بیاید.

سجاد صفری