اولین کارگاه آموزشی کروماتوگرافی hplc به همت مرکز آموزشهای آزاد دانشگاه و با همکاری انجمن علمی شیمی و مهندسی صنایع غذایی با حضور دانشجویان متقاضیان و با حضور مهندس عبداللهی، مسئول آزمایشگاه مرکزی معاونت غذا و داروی استان مرکزی در سالن کنفرانس دانشگاه در تاریخ ۱۸ بهمن ماه برگزار شد.

به گزارش یوپنا، در این کارگاه عبداللهی تاریخچه، اصطلاحات و تقسیم بندی تکنیکهای کروماتوگرافی را که بر اساس حالت فیزیکی فاز متحرک، مکانیسم های جداسازی،کروماتوگرافی دو بعدی و ترکیبات ناقرینه تشریح کرد.
مدرس کارگاه کروماتوگرافی را مجموعه ای از تکنیکهای آزمایشگاهی جهت جداسازی، شناسایی، تخلیص و یا تعیین مقدار ترکیبات موجود در یک مخلوط عنوان کرد .
عبداللهی تصریح کرد: از میان تکنیکهای جداسازی، کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا، بیشترین رشد و کارایی را داشته است و سالیانه میلیون ها دلار صرف خرید و فروش این دستگاه در دنیا می شود، علت این رشد را می توان حساسیت بالا، تعیین مقدار کمی با صحت بالا،قابلیت آنالیز نمونه های غیر فرار و حساس به دما که با تکنیک کروماتوگرافی گازی امکان پذیر نیستند، نسبت داد .
وی افزود: نرمال فاز در جایی است که فاز ساکن به شدت قطبی و فاز متحرک شدیدا غیر قطبی باشد.مانند هگزان نرمال – تترا هیدرو فوران . فاز ساکن غیر قطبی بوده و فاز متحرک قطبی است مانند متانول – استونیتریل – و یا آب، در این روش ترکیبات غیر قطبی دارای بازداری زیادی هستند.اگر فاز ساکن جامد باشد، کروماتوگرافی جذب سطحی و اگر فاز ساکن مایع باشد کروماتوگرافی را تقسیمی می‌نامند .
مسئول آزمایشگاه مرکزی معاونت غذا و داروی استان در پایان جلسه اول کارگاه، یکی از پرکاربردترین روشهای جداسازی مواد در آزمایشگاه را کروماتوگرافی دانست و گفت : در مواقعی که جداسازی به روشهای دیگر ناممکن است به راحتی می توان از این روش استفاده کرد. مزیت دیگر این روش این است که تنها مقدار بسیار کمی از مخلوط برای تجزیه لازم است به این دلیل روشهای تجزیه ای مربوط به جداسازی مواد کروماتوگرافی می توانند در مقیاس میکرو و نیمه میکرو انجام گیرند.
لازم به ذکر است این کارگاه در چندین جلسه تئوری و عملی که تاریخ های آن بعدا اعلام خواهد شد برگزار می شود.