یاسین خرم پور

گروه دانشگاه_ همزمانی مرگ اندوهبار یک شخصیت علمی  و اخلاقی  در زندان اوین در روز ۲۲ بهمن، روز پیروزی انقلاب رخدادی عجیب بوده است.

به گزارش خبرگزاری یوپنا، کاووس سید امامی متولد سال ۱۳۳۲، فارغ التحصیل دانشگاه اوهایو در رشته امور بین‌الملل و جامعه شناسی، مدرس دانشگاه امام صادق و فعال مدنی، فعالیت‌های محیط‌ زیستی خود را از طریق فعالیت در موسسه «حیات وحش میراث پارسیان» به‌عنوان مدیر عامل به انجام می‌رساند.

فعالیت این موسسه بر حفظ حیات وحش و زیستگاه‌های طبیعی ایران از طریق اجرای پروژه‌های زیست محیطی و آگاهی رسانی و آموزش است.

دیروز همزمان با ۲۲ بهمن خبر خودکشی این استاد دانشگاه در زندان اوین، موجی از اعتراضات را در فضای مجازی بر انگیخت. این واکنش ها باعث شد که برخی از مسولین رسمی کشور اظهارنظرهایی در این باره داشته باشند.

تابش رییس فراکسیون محیط زیست مجلس در واکنش به دستگیری عده‌ای از فعالان محیط زیست و مرگ دکتر سید امامی در زندان، خواستار پاسخگویی قوه قضاییه و پیگیری دولت در این رابطه شد.

صادقی نماینده مردم تهران در حساب توئیتری خود نوشت که در جریان پیگیری موضوع درگذشت آقای سیدامامی متوجه شده است که معاون مشارکت اجتماعی_فرهنگی سازمان محیط زیست نیز روز گذشته بازداشت شده است. آقای صادقی نوشت:‌ «علت را از مسئولان ذیربط جویا شدم؛ بعضی پاسخ نمی‌دهند بعضی هم گفتند پیگیری کردیم اطلاعی بدست نیاوردیم».

همچنین حسام الدین آشنا، مشاور رئیس‌ جمهور نیز در واکنش به مرگ سیدامامی در زندان نوشته است: نه جامعه شناسان دین خودکشی می کنند نه حامیان حیات وحش. وی در توئیتی دیگر نوشت: همانگونه که نظارت بر قوه مجریه ضروری است اعمال نظارت بر رفتار با متهمان و محکومان هم ضروری است.

سخنگوی قوه قضائیه نیز امروز بیان داشت که خودکشی سید امامی در حال بررسی می باشد.

به طور کلی می توان گفت که جامعه دانشگاهی نسبت به این خودکشی در زندان حساس شده و انجمن های جامعه شناسی و علوم سیاسی ایران طی بیانیه ای خواستار ورود رئیس جمهور به این مساله شد.

روحانی می تواند با ورود به این مساله مطالبات قشر دانشگاهی را بر طرف کند و سرمایه اجتماعی خود و دولت را بالاتر ببرد.

همچنین حسن روحانی در شعارهای انتخاباتی ۹۶ خود بر حقوق شهروندی، عدم تجسس در حیطه شخصی افراد و همچنین آزادی در بیان و افکار تاکید داشت. شفاف شدن مساله این خودکشی و پیگیری دولت می تواند اعتمادی را بین جامعه دانشگاهی و حاکمیت بوجود بیاورد که در بزنگاه های حساس این قشر می توانند حامی و پایگاه خوبی هم برای دولت و همچنین حاکمیت باشد.

علاوه بر این افکار عمومی در حال حاضر بر این مساله تاکید دارند که چگونه یک استاد دانشگاه که در زمینه حقوق جانوران و حفظ محیط زیست فعالیت داشته و مطالبات صنفی را پیگیری می کرده است، بازداشت شده بود!